با معرفی برگزیدگان؛

پنجمین جشنواره ملی «خانه دوست» به پایان رسید

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۱۱:۳۰:۱۰
کد خبر: ۶۸۵۱۳۳
پنجمین جشنواره ملی «خانه دوست» به پایان رسید
پنجمین جشنواره ملی عکس «خانه دوست» با معرفی برندگان، رونمایی کتاب جشنواره و قدردانی از استادان پیشکسوت عکاسی زیارتی، در نگارخانه رضوان مشهد به پایان رسید.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ محمدعلی چمی گو مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در ابتدای مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ملی عکس «خانه دوست» گفت: در همه مشاغل برای افراد موقعیتی پیش می‌آید که از شغل شان برای امور دنیوی و زندگی روزمره خود استفاده کنند اما بعضی‌ها لیاقت پیدا می‌کنند که از شغل هنری خود در مسیری استفاده کنند که هر کسی توفیق آن را پیدا نمی‌کند.

سپس کیارنگ علایی دبیر پنجمین جشنواره ملی عکس «خانه دوست» گفت: در دوره‌ای به سر می بریم که عکس همگانی و همه جایی شده و امروز تقریبا جایی نیست که از آن عکاسی نشود. پیشرفت تکنولوژی و دموکراسی تصویر، موجب تورم تولید شده و عکس را از یک کالای نفیس و تامل برانگیز به یک کالای کم ارزش تبدیل کرده است. در این میان، جشنواره «خانه دوست»، به یکی از رویکردهای عکاسی پرداخته که در این سال‌ها مهجور و در سایه مانده است؛ یعنی عکاسی مستند گرایانه که همواره با اهدافی چون کارکرد بایگانی، توجه و شیفتگی به بشریت، توجه به طبقه فرودست، ثبت وضعیت رو به دگرگونی احوال مردم یا اماکن، روح آرمان گرایی و اصلاح طلبی شناخته شده است.

2733297

وی ادامه داد: در دورانی که عکاسی مستند اجتماعی به دلیل عدم حمایت‌های مادی و معنوی لازم و نداشتن اسپانسر و حامی رو به سکوت و انزوا می‌رود، اصرار داشتیم این رویکرد را به جد دنبال کنیم. تلاش ما در انتخاب رویکرد مستندگرایانه و تطبیق فایل‌های خام و اصلی عکاسی شده توسط عکاسان با تک‌ تک عکس‌های منتخب داوران، نشان از این مهم دارد به طوری که پس از داوری تعدادی از عکس‌های برگزیده داوران را به دلیل عدم برخورداری از فایل خام یا مونتاژ و دست‌ کاری حتی جزیی در عکس از بخش مسابقه حذف کردیم. می‌دانیم اگر چه این امر خوشایند عکاسان محترم این آثار نیست اما این اصرار در گذر زمان، ما را به افق‌های روشن‌تری از رویکرد ناب مستندگرایانه و تعهد و رسالت واقعی عکاس در این حوزه رهنمون می‌کند و تصویری واقعی از عکاسی مستند را برای آینده پایه‌گذاری خواهد کرد.

علایی با بیان اینکه جشنواره ملی عکس «خانه دوست»، در مجموع میزبان ۵۹ هزار و ۱۲۱ اثر در موضوع زیارت در طول پنج دوره فعالیت بوده است، افزود: هشتگ جشنواره در محیط اینستاگرام به همه علاقمندان این امکان را می دهد که تمام عکس های بارگذاری شده را تماشا کنند و کتاب جشنواره نیز در همه ادوار منتشر و عرضه شده است و می تواند منبع مطالعاتی برای علاقه مندان به پژوهش باشد.

در بخش دیگری از این مراسم، برگزیدگان این دوره از جشنواره ملی عکس «خانه دوست» به شرح ذیل معرفی شدند:

شهروز جلادت از رشت (نفر اول)، حمید عزیزی خانقاهی از سنقر (نفر دوم) و حجت اله عطایی از قم (نفر سوم).

دبیرخانه جشنواره عکس «خانه دوست» با اعطای دیپلم افتخار، نشان جشنواره و مبلغ ۵۰ ، ۳۰ و ۲۰ میلیون ریال از برگزیدگان قدردانی کرد.

آرای هیأت داوران در بخش عکاسی موبایلی:

ضمن قدردانی از فاطمه پزشکی مقدم از تهران، امیر عنایتی از تربت حیدریه ، مطهره جلیلی از همدان و محمد سجاد نصرتی از تهران به ترتیب نفرات اول تا سوم شدند.

دبیرخانه جشنواره با اعطای دیپلم افتخار ، نشان جشنواره و مبلغ ۳۰ ، ۲۰ و ۱۰ میلیون ریال از برگزیدگان قدردانی کرد.

هیأت داوران در بخش عکاسی معماری اماکن اسلامی جایزه عکاس برگزیده را به مبلغ ۳۰ میلیون ریال به امیر مهدی نجف لو شهپر از همدان اعطا کرد.

قدردانی از پیشکسوتان

در این مراسم از حمید عربلین، امیرحسین صفرلی، علی اصغر ناصری‌مهر، حسن توکلی و فرامرز عامل بردبار به عنوان پیشکسوتان عکاسی زیارتی با اعطای نشان جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی قدردانی شد.

رونمایی کتاب جشنواره

در پایان این مراسم مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی محمدعلی چمی گو و دبیر جشنواره کیارنگ علایی از کتاب نفیس پنجمین جشنواره ملی عکس «خانه دوست» رونمایی کردند .

نگارخانه رضوان تا پایان این هفته میزبان آثار برگزیده پنجیمن جشنواره ملی عکس «خانه دوست» است و علاقمندان می توانند جهت بازدید آثار همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۱۹ به نگارخانه رضوان مشهد مراجعه نمایند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز