گفت و گوی اختصاصی خبرگزاری برنا با مدیر شبکه نسیم و دبیر جشنواره جام جم:

حضور خبرنگاران در داوری جشنواره جام جم قابل بررسی است

۱۳۹۶/۱۲/۱۵ - ۰۸:۳۰:۰۰
کد خبر: ۶۸۵۳۱۷
حضور خبرنگاران در داوری جشنواره جام جم قابل بررسی است
برگزاری هر جشنواره اصولا انگیزه ای به تیم های تولید کننده سیما به خصوص در عرصه سریال و دیگر برنامه های تلویزیونی از جمله مسابقا ت، آثار مستند و ترکیبی می دهد که قطعا در ارتقا تولیدات اثری محسوس دارد.

مجتبی احمدی- برگزاری هر جشنواره اصولا انگیزه ای به تیم های تولید کننده سیما به خصوص در عرصه سریال و دیگر برنامه های تلویزیونی از جمله مسابقا ت، آثار مستند و ترکیبی می دهد که قطعا در ارتقا تولیدات اثری محسوس دارد. متاسفانه اخیرا در آثار تلویزیون یک روزمرگی دیده می شود که گویا بر می گردد به عدم انگیزه و شاید عدم نظارت مدیران، از این جهت که برنامه سازان تلویزیون گویا اهمیت چندان زیادی برای کیفیت آثارشان قائل نیستند و تنها پر شدن آنتن وظیفه ای است که به هر نحوی رخ می دهد.

باید اذعان داشت که برگزاری جشنواره ها کمک می کند تا آثار تلویزیون در بوته نقد و بررسی قرار گیرند اما نمی توان کتمان کرد که هر جشنواره در یک چارچوب مشخص با یک قاعده معین و یک داوری خوب و قوی برگزار شود تا تهیه کنندگان، نویسندگان، کارگردانان، بازیگران وحتی کارگردان های برنامه های ترکیبی که عناصر سازنده برنامه های تلویزیونی هستند و اصولا کارشان دیده نمی شود در این جشنواره شرکت کنند و آثارشان را به لحاظ کیفی بررسی کنند. اصولا برگزاری جشنواره یک فرصت مناسب است برای کسانی که در عرصه تولیدات تلویزیونی فعالیت دارند و نیاز است مدام تا خودشان را محک بزنند و از روزمرگی مرسوم برنامه سازی خارج شوند. اما نکته قابل تامل این است که جشنواره تلویزیونی باید ممتد، مستمر و دارای تقویم باشد تا تمام سازندگان تلویزیونی روی آن حساب کنند و در واقع جشنواره دیده شدن، داوری شدن دغدغه همیشگی شان در حوزه تولید باشد.

به این موضوع فکر کنند که ما قرار است برای پیشرفت وارتقای سطح کیفی آثارمان یک کار مخاطب پسند و موثر تولید کنیم. معمولا در سال های اخیر هر زمانی که بحث رقابت بوده ما شاهد افزایش کیفیت کارها بوده ایم اما در سریال های روزمره به دلیل عدم رقابت، آثار زیادی با کیفیت پایین تولید شده اند. بحث رقابت، مسابقه، داوری شدن و... کمک می کند تا همه عوامل یک اثر تلویزیونی به دنبال دیده شدن و مقام گرفتن باشند. در واقع مقامی که جشنواره جام جم به صاحبان آثار می دهد در کارنامه حرفه ای شان ثبت می شود و این درجه حرفه ای آن ها را ملزم به تولید آثار بهتر و پیشرفت مدام می کند.

به عنوان مثال نویسنده ای که در جشنواره جام جم کارش دیده می شود و جایزه می گیرد، سریالش و قصه ای که تولید کرده است جزء آثار قضاوت شده محسوب می شود. بنابراین این مسئله انگیزه می دهد تا سال بعد به دنبال نگارش یک قصه بکر و ویژه باشد. برگزاری جشنواره تلویزیونی به مدیریتی به دور از هرگونه حب و بغض مرسوم نیاز دارد لذا نیاز است در حوزه داوری انتخاب ها بر اساس شایسته سالاری و به دور از هرگونه نگاه دوستانه باشد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ محمد احسانی مدیر سابق شبکه یک و مدیر فعلی شبکه نسیم که سابقه مدیریت سینمایی را در کارنامه سینمایی دارد در گفت و گو با ما از جشنواره جام جم می گوید: اینکه هیات انتخاب برنامه ها خود شبکه ها باشند امر متعارفی است که در دوره های قبل و در جشنواره های قبلی جام جم هم اتفاق افتاده است. اینجا برخلاف جشنواره فجر تعداد آثار محدود است اما به دلیل حجم بالا، ارسال آثار با عنوان های مختلف و در قالب های مختلف (سریال های 50 و 100 قسمتی و مستندهای چند قسمتی) صورت می گیرد. در شبکه ها این حجم سریال های تلویزیونی پالایش می شود و آن برنامه هایی که از نظر شبکه تولید کننده، شانس بیشتری برای کسب مقام دارند معرفی می شوند.

احسانی در ادامه عنوان کرد: پس از آن از دوستان داور خواهش کردیم در هر قالب 5 اثر را معرفی کنند که این مسئله تا اوایل دی ماه هم طول کشید. بعد از آن نتایج در اختیار داوران قرار گرفت تا آن ها بررسی های لازم را انجام دهند.

مدیر شبکه نسیم با اشاره بر حضور خبرنگاران حوزه سینما و تلویزیون به عنوان داور در جشنواره جام جم  یادآور شد: اینکه در انتخاب سریال ها و داوری آن ها از خبرنگاران استفاده شود پیشنهاد خوب و قابل بررسی است چراکه ما خبرنگاران را مکمل کار خود می دانیم. این پیشنهاد در شورای سیاست گذاری مطرح می شود اگر نظر موافق آن ها را به دست آوردیم در دوره های بعدی این طرح مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز