دفاع میرکریمی از پوسترهای جشنواره؛

نشست مطبوعاتی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد/ داشته های فرهنگی را به نمایش گذاشتیم/ ۱۲۰ سال سینما داریم

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۱۰:۳۰:۲۸
کد خبر: ۶۹۵۷۷۹
نشست مطبوعاتی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد/ داشته های فرهنگی را به نمایش گذاشتیم/ ۱۲۰ سال سینما داریم
نشست مطبوعاتی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر چهارشنبه 22 فروردین ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ نشست مطبوعاتی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور رضا میرکریمی، نگار جواهریان، سیف اله صمدیان چهارشنبه 22 فروردین ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

این نشست با نمایش و رونمایی از پوسترهای بخش های مختلف از جمله جام جهان نما، بازسازی کلاسیک ها، دارالفنون، جشنواره جشنواره ها، سینمای ایتالیا، مروری بر سینمای گرجستان، بازار، زیتون های زخمی و ... آغاز شد.

در ابتدای این نشست رضا میرکریمی دبیر  سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ضمن خیر مقدم به حاضرین در سالن، سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را قدیمی ترین جشنواره خواند و گفت: این جشنواره چهارمین دوره استقلال از جشنواره ملی را پشت سر می‌گذارد، برای جداسازی از اتلاف هزینه در برگزاری همزمان دو جشنواره با دو رویکرد، تحقیقات زیادی انجام شد که هزینه ها کاهش یابد و جشنواره هایی که مخاطبین مشترکین دارند و یا فرصت تبلیغات همدیگر را از بین می برند بتوانند بهترین فرصت سرمایه گذاری را داشته باشند.

نشست+خبری+سی+و+ششمین+دوره+جشنواره+بین+المللی+فیلم+فجر+

وی ادامه داد: از 2 سال پیش که مسئولیت این برنامه را بر عهده گرفتم، با هدف گذاری کوتاه و بلندمدت  اولین هایی برای رسیدن به این هدف بزرگ تعیین شد. علی رغم اینکه برای جشنواره مرز جغرافیایی قائل نیستیم کشورها و فیلمسازهایی که با یکدیگر همسایه، هم آئین و آرمان با یکدیگر هستیم اولویت ما هستند.

  میرکریمی با بیان اینکه پتانسیل بالای سینمای ایران به عنوان بزرگترین سرمایه سینمای ایران است عنوان کرد: باید از این سرمایه استفاده شود. برای سینما ایران به دنبال دوست یابی هستیم جشنواره جهانی فجر اهداف ملی خود را دنبال می کند و ما برنامه ریزی های خود را بر این موضوع متمرکز کرده ایم.

وی افزود: اهداف باید مشخص باشد و تیم مدیریتی باید بدانند به کدام جهت حرکت می کنند. روی سیاست خود بمانند، ما مشکلات را هر سال بررسی می کنیم. مهارت کسب شده به هدر نرفته چون با جمعی متخصص مواجهه هستیم.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه کرد: مخاطبین حرفه ای کار ما را برای برپایی جشنواره راحت تر کرد هرچند که وظیفه ما را چند برابر کرد. مهمانان ما بلندگوی ما بودند و برای دعوت از مهمان خارجی مشاده می کردیم که آنها این جشنواره را می شناسند و این افتخاری است که به زحمت و تلاش و حمایت کسانی که دلسوز بودند برای این جشنواره اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: امسال هم مهمانان و فیلم های زیادی در این دوره از جشنواره حضور دارند و تصور  پخش بیش از 160 فیلم از چند کشور دور از ذهن نیست چون جشنواره دفتر مستقر داشت این مسئولیت در طول سال پیگیری شد.

میرکریمی به 120 فیلم پذیرفته شده از 54 کشور اشاره کرد و گفت: فیلم هایی که انتخاب شدند فیلم هایی هستند که ارزش های سینمایی در آنها شاخص است و این معیار اول ما در انتخاب فیلم ها بود. تنوع ژانر و موضوع هم مدنظر ما قرار گرفت زیرا سینمای ما هم نیاز به مواجهه با سوژه ها و ژانرهای جدید دارد. در این میان سلیقه و نیاز مخاطب هم لحاظ شده است.

به گفته وی، در کنار فاکتورهای اشاره شده انتخاب بهترین فیلم های روز جهان هم مدنظر قرار گرفته است.

میرکریمی تأکید کرد: حق پخش این فیلم ها برای نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر پرداخت شده است.

با آغاز بخش پرسش و پاسخ ها، پرسش اول درباره اینکه این جشنواره هدف مشخصی را دنبال نمی کند مطرح شد.

نشست+خبری+سی+و+ششمین+دوره+جشنواره+بین+المللی+فیلم+فجر+_

میرکریمی در پاسخ گفت: ما هر بخشی را که طراحی کردیم با فکر و اعتقاد بوده است.

وی همچنین تأکید کرد: تعداد اتفاقات و برنامه های جشنواره با هدف طراحی شده است و جشنواره ما تنها جشنواره ای نیست که بخش های مختلفی دارد و دیگر جشنواره های معتبر جهان نیز بخش های مختلفی دارد.

میرکریمی افزود: ما تلاش داریم جشنواره ای در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم و بتوانیم در جهان با وجهه ای فرهنگی حضور یابیم. خارجی ها ما را رصد می کنند. امسال ما همزمان با 3 جشنواره مهم جهانی چون مسکو و پکن برگزار می شویم ولی باز هم مهمانان خارجی حاضر هستند در جشنواره ما حضور یابند.

 دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا عنوان کرد: ما از سرمایه گذار فیلم خواستیم فیلم شان را اکران نکنند و در بخش مسابقه ما حضور یابند ولی آنها دوست داشتند اکران کنند و چون ما نمی توانیم فیلم اکران شده را به بخش مسابقه بیاوریم، لذا فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی را در بخش مسابقه داریم.

 میرکریمی درباره افتتاح جشنواره با فیلم «آن سوی ابرها» ساخته مجید مجیدی بیان کرد: من افتخار می کنم جشنواره با فیلم خوب و با استانداردهای جهانی به کارگردانی فیلمساز بزرگ کشورمان مجید مجیدی آغاز می شود.

رضا میر کریمی درباره پوسترهای بخش های مختلف جشنواره عنوان کرد: در طراحی پوسترها ما نگاهی ملی داشتیم و هویت و داشته های خود را به نمایش گذاشتیم. پوسترهای سال گذشته تا جایی با استقبال رو به رو شد که از برخی پوسترها چندبار چاپ کردیم زیرا مهمانان خارجی می خواستند نمونه ای از پوسترها را با خود به کشورهایشان ببرند.

نشست+خبری+سی+و+ششمین+دوره+جشنواره+بین+المللی+فیلم+فجر+0

وی افزود: ما می خواستیم عادت ها و کلیشه های قبلی در طراحی پوستر جشنواره ها را بشکنیم و از المان های تکراری استفاده نکنیم.

پرسش بعدی به سمت رضا میرکریمی در سازمان سینمایی به عنوان مشاور بین الملل اختصاص داشت که میرکریمی عنوان کرد: مدیریت جشنواره جهانی فیلم فجر با مشاوره در امور بین الملل سینما از هم جدا نیستند و مرتبط با یکدیگرند.

او خاطرنشان کرد: سایتی طراحی شده که بانک جامع اطلاعات سینمای ایران به زبان انگلیسی است. در این سایت بیش از 4700 فیلم معرفی و به مرور تکمیل می شود. رونمایی این سایت را در جشنواره خواهیم داشت و به نوعی imdb سینمای ایران است.

پرسش بعدی به کم رنگ بودن تعامل با رسانه های خارجی و توجه به سینمای ترکیه اختصاص داشت.

رضا میرکریمی در این باره بیان کرد: ترکیه همسایه ما است و تبادلات خوب سینمایی با آنها داریم و در 2 دوره اخیر جشنواره جهانی فیلم فجر به آنها توجه ویژه شده است. ما نمی توانیم سینمای ترکیه را نادیده بگیریم و در تدارک کارهای مشترک بیشتر هستیم.

وی درباره تعامل با رسانه های گفت: حتما حضور رسانه های خارجی برای ما مساله مهمی است و شما همراه ما هستید.  ولی واقعا نمی توان با همه رسانه های حاضر در جشنواره که بیش از 1500 رسانه هستند مصاحبه اختصاصی انجام داد.

پرسش بعدی درباره نوسانات دلار و تأثیر بر حضور مهمانان و برنامه ها بود. همچنین مساله  حمایت از همه طیف فیلمسازان مطرح شد.

میرکریمی درباره نوسانات دلار گفت: کارهای جشنواره خیلی زود شروع شده و بودجه ها قبلا بسته شده و در این دوره با مشکلی رو به رو نیستیم و امیدوارم این شرایط اقتصادی گذرا باشد و به سال های بعد نرسد.

نشست+خبری+سی+و+ششمین+دوره+جشنواره+بین+المللی+فیلم+فجر+2

وی درباره بخش دوم سوال بیان کرد: جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر در کنار هم هستند و مقابل هم نیستند. ما می خواهیم در جشنواره تا جایی که امکان داریم استعدادهای جوان را شناسایی کرده و فرصت بروز بدهیم.

 میرکریمی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه به فرهنگ منطقه ای توجه نمی شود گفت: افغانستان هرگز از توجه جشنواره جهانی خارج نمی شود برای مثال امسال در بخشی فیلمی از این کشور داریم ضمن اینکه مهمان و داور و سهمیه ای در بخش دارالفنون از این کشور نیز داریم. اصلا در دارالفنون الویت ما حضور افرادی از منطقه در این بخش است.

مساله بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر موضوع سوال بعدی بود. همچنین مطرح شد که سینماگران مطرح چرا در جشنواره حضور نمی یابند.

رضا میرکریمی توضیح درباره بخش بازار را به مسئول بخش بازار محول کرد و درباره حضور فیلمسازان و بی میلی آنها به جشنواره ها گفت: ما باید کار ایجابی کنیم تا سینماگران متمایل به حضور در جشنواره شوند. ما باید جشنواره ای کارآمد و با برنامه های متنوع برگزار کنیم تا سینماگران متمایل به شرکت در جشنواره باشند.

 میرکریمی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه به فرهنگ منطقه ای توجه نمی شود گفت: افغانستان هرگز از توجه جشنواره جهانی خارج نمی شود برای مثال امسال در بخشی فیلمی از این کشور داریم ضمن اینکه مهمان و داور و سهمیه ای در بخش دارالفنون از این کشور نیز داریم. اصلا در دارالفنون الویت ما حضور افرادی از منطقه در این بخش است.

وی درباره بخش دارالفنون اظهار کرد: ما بعد از چند ماه که متن های آنها رسید و تایید شد حمایت مالی خودمان را انجام دادیم چون برگزیده ها در کشورهای مختلف هستند و ما پول آنها را پرداختیم.

میرکریمی در این بخش از نشست اعلام کرد 20 فیلم خارجی داریم که برای اولین بار در ایران رونمایی می شوند.

نشست+خبری+سی+و+ششمین+دوره+جشنواره+بین+المللی+فیلم+فجر+1

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره سوال یکی از خبرنگاران که خواستار کم کردن تعداد کارت های جشنواره بود، ‌گفت: ما نمی توانیم درخواست های رسانه ها را بی پاسخ بگذاریم، همچنین ما با علاقمندانی رو به رو  هستیم که می خواهند از فیلم ها و برنامه ها استفاده کنند و باید تا حد امکان به این درخواست ها پاسخ بدهیم.

کثیریان مدیر رسانه جشنواره به سابقه گذشته اشاره کرد و گفت: ما سال گذشته سالنی را ویژه اهالی رسانه داشتیم که بعضا پر نمی شد و تجربه خوبی نبود.

سیف الله صمدیان از مدیران جشنواره نیز در این باره گفت: در جشنواره کن صبح زود برای خبرنگاران نمایش فیلم می گذارند و شاید بشود از سال های آینده سانسی در صبح زود شما بیایید و فیلم ببینید.

 میرکریمی در بخشی از این نشست درباره نحوه انتخاب فیلم ها و اینکه نمایندگان مجلس در این باره جلسه ای با آنها داشته اند یا خیر گفت: من نمی دانم در جشنواره ملی فجر (که پرسش کننده مطرح کرد) این اتفاق افتاده یا نه و بعید می دانم که چنین دخالتی بوده باشد. من و تیم من فیلم ها را انتخاب کردیم و از طرف جناب وزیر و آقای حیدریان اعتماد به ما بوده و طبق براوردهای مالی مشخص شده هم کار را انجام دادیم و هیچ دخالتی مطلقا در کار ما نبود.

 پرسش بعدی به انتخاب فیلم هایی که بعضا در جشنواره ملی فیلم فجر رد شده و در جشنواره جهانی پذیرفته می شوند اختصاص داشت و همچنین پرسیده شد آیا شورای سیاستگذاری این دو جشنواره جداست؟

میرکریمی بیان کرد: هر دو جشنواره شورای سیاستگذاری جدا دارند ولی رییس هر دو آقای حیدریان است.

وی افزود: اگر فیلمی در جشنواره ملی فیلم فجر رد می شود یعنی در رقابت آثار رسیده به آن جشنواره پذیرفته نشده اند ولی اینجا شرایط رقابت فرق دارد و فیلم ها در رقابتی دیگر و با آثاری متفاوت مواجه هستند.

نشست+خبری+سی+و+ششمین+دوره+جشنواره+بین+المللی+فیلم+فجر+3

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره هزینه های جشنواره بیان کرد: ما هزینه را 8 میلیارد اعلام کرده بودیم و حالا شما محاسبه کنید برگزاری جشنواره با این حجم برنامه ها و مهمان ها و خرید حق پخش فیلم ها و تدارک چنین رویدادی جهانی چقدر هزینه دارد و آیا دیگر چیزی برای دستمزد مدیران من ماند. ضمن اینکه هزینه و فایده توسط سیاستگذاری کلان کشور سنجیده می شود که این رویداد در چه حوزه هایی می تواند به کشور کمک کند و هزینه های دیپلماسی عمومی کشور را کاهش دهد.

 یکی دیگر از سوالات خبرنگاران به مسأله ممیزی فیلم های خارجی و رضایت صاحبان آثار بود. دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: صاحبان آثار را در جشنواره و در سالن نمایش فیلم هایشان می بینید و این یعنی اینکه با رضایت و نظر خودشان ممیزی های مدنظرمان انجام می گیرد.

وی افزود: این مسأله ممیزی که انقدر در ایران به آن تأکید می کنید در کشورهای دیگر هم وجود دارد و فیلمسازان جهان هم این مساله را می دانند. نماینده فیاپ که سال گذشته به ایران آمد به این مساله هم دقت کرد و متوجه شد رضایت فیلمسازان هم جلب شده است.

 نمایش فیلم اصغر فرهادی در جشنواره جهانی فیلم فجر موضع دیگر نشست بود که میرکریمی در این باره گفت: ما صحبت کردیم ولی گفته شد فیلم ایشان به زمان نمایش در جشنواره ما نمی رسد.

وی افزود: ما تعامل خوبی با ایشان داریم و شاید در دوره بعد در مقام داور از حضور ایشان بهره ببریم.

یکی از خبرنگاران به نمایندگی جامعه ناشنوایان از دست اندرکاران جشنواره خواست امکاناتی فراهم شود که این جامعه نیز بتوانند از برنامه های جشنواره بهره ببرند.

نشست+خبری+سی+و+ششمین+دوره+جشنواره+بین+المللی+فیلم+فجر+5

میرکریمی نیز گفت: از جمعیت ناشنوایان دعوت کنیم که در یک سانس ویژه حضور یابند.

 حضور علاقمندان شهرستانی برای شرکت در برنامه های جشنواره و تماشای آثار مساله دیگری بود که بدان اشاره شد که جشنواره در سال های بعد در استان ها نیز جشنواره برگزار شود.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: در جشنواره جهانی فیلم فجر هر فیلم اجازه 2 بار پخش دارد و مساله ما با جشنواره ملی فیلم فجر فرق دارد.

وی درباره ایجاد فضایی برای ورکشاپ ‌ها در شهرهای دیگر گفت: من افسوس می خورم که تمرکزگرایی رخ داده اما عرف این نیست در شهرهای دیگر باشد. من شخصا فکر می کنم ما به ده ها جشنواره جهانی احتیاج داریم‌ ما سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ نمی کنیم و همین یکی را هم زیاد می دانیم حال من بد می شود که چرا در شهرستان ها رویدادهای فرهنگی رخ نمی دهد.

 دو دیدگاه متفاوت در این کشور در حال جنگ با هم هستند یک دیدگاه می گوید همه چیز را تعطیل کنیم و در سبد ارزاق بگذاریم اما دیدگاهی هم می گوید که بخشی را به سبد فرهنگی اختصاص دهیم. من فکر می کنم جمعیت زیادی در کشور ما جنگجویی و به هم زدن هر چیزی است که در حال درست شدن است. اگر انسان ها امیدوار شوند آنقدر صف دلار و تنش روانی نمی بینیم همه این ها به خاطر غفلت در حوزه فرهنگ است. یک عده عوام فریبی می کنند و می گویند باید این پول ها جمع آوری شود و به سبد ارزاق تعلق بگیرد.

 سوال دیگر درباره همکاری وزارت امور خارجه برای حضور مهمانان خارجی بود که میرکریمی گفت: وزارت خارجه همکاری خیلی خوبی با ما داشته و دارد و فقط چند مورد نگرانی داریم که امیدوارم ویزای این افراد هم به زودی صادر شود و همه مهمانان ما به ایران بیایند.

میرکریمی درباره مقاله روزنامه ها آرتص رژیم اشغالگر قدس که فضاسازی علیه جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: این نشان دهنده الهام بخش بودن جشنواره است و اینکه ما مسیرمان را درست رفته‌ایم. ما عصبانی نیستیم و دوست داریم به جز رژیم اشغالگر قدس، با همه جهان کار کنیم. ما ردپای سینماگران برجسته مثل کیارستمی را در سینمای قفقاز و ترکیه مشاهده می‌کنیم. بنابراین باید موضعی که ما را در جایگاه بالاتری قرار میدهد را حفظ کنیم. نکته دیگر سرمایه‌گذاری در دیپلماسی عمومی است که هزینه‌های کشور را در حوزه سخت افزاری کاهش می‌دهد.

نشست+خبری+سی+و+ششمین+دوره+جشنواره+بین+المللی+فیلم+فجر+6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز