ماه عسل تغییر تاکتیک دهد و ماندگار بماند؛

فرمول های تکراری، آثار تکراری، برهوت خلاقیت

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۱۳:۴۱:۴۴
کد خبر: ۶۹۸۳۳۹
فرمول های تکراری، آثار تکراری، برهوت خلاقیت
یادداشت- مجتبی احمدی دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

در تمام دنیا آثار موفق در فصل های متفاوت تولید می شوند و در واقع اقبال عمومی این آثار باعث می شود که تولیدات چند فصلی از این دست آثار دیده شود و در واقع بعد از موفقیت کار در فصل اول بعد از مدتی کوتاه تولید این آثار به فصل بعدی هم کشیده شود. در رسانه ملی نیز مشخصا این مسأله محسوس است که مدیران تلویزیون براساس اقبال مخاطب روی آثار مختلف از جمله سریال، برنامه های ترکیبی و... تأکید دارند و بر‌‌ این اساس سیاستی می نهند که آثار موفق را در فصل های مختلف تولید کنند، اما گاهی موفقیت یک اثر تلویزیونی تکرار نمی شود و پس از مدتی شاهد افت آثار مختلف در فصل های جدید هستیم. در واقع آن اثر چه در حوزه نمایشی و چه در حوزه آثار ترکیبی تنها نامی از فصل اول را با خود یدک می کشد در واقع نه به لحاظ کیفی و نه به لحاظ اقبال عمومی آن اثر تلویزیونی نمی تواند با نقطه استارت خود حتی رقابت کند و در حقیقت فصل های بعدی آن اثر نه تنها چنگی به دل نمی زند بلکه فصل اول را نیز تحت الشعاع قرار می دهند.

سریال «پایتخت» در زمان مدیریت مهدی فرجی در شبکه یک سیما با شرایط ویژه ای تولید شد، آن زمان تمام بازیگران طناز تلویزیون در سریال های مختلف جذب و مشغول کار بودند، اما سیروس مقدم برای سریال طنزش تاکتیکی متفاوت رو کرد و به سراغ بازیگرانی رفت که به رغم کارنامه درخشان، در حوزه طنز به جز (علیرضا خمسه) فعالیت آنچنانی نداشتند.

سریال «پایتخت» در قدم اول محصول اعتماد مدیران تلویزیونی بود و امروز نقطه عطف کارنامه بسیاری از مدیران سیما محسوب می شود. در واقع اعتماد مدیران به ذهنیت و خلاقیت هنرمندان باعث شد اثری ماندگار در بولتن تولیدات سیما ثبت شود، اما این مسأله در مورد خیلی از سریال ها صدق نکرد.

این روزها که سریال «ستایش» با امضای جدید سعید سلطانی و سعید مطلبی به فصل سوم می رسد این یعنی قصه این سریال از نظر مدیران پتانسیل رسیدن به فصل سوم را داشته و باید گفت سعید مطلبی با شناختی که از مذاق مخاطب ایرانی دارد می داند چگونه بایستی قصه اش را گرم و روان تا پایان پیش ببرد. اما همه قصه ها پتانسیل و کشش فصل های جدید را ندارند و باید اذعان داشت که تولید فصل های جدید از یک سریال تلویزیونی نیازمند تفکر جدید و ایده های ناب است.

در حقیقت قرار نیست ما تنها با شخصیت هایی که قبلا آنها را ساخته و پرداخته و تعریف کرده ایم قصه نویی روایت کنیم بلکه برای تولید یک اتفاق نو به قصه جدید نیاز است و نمی توان تنها بر پایه یکسری کاراکتر تعریف شده که حالا شاید برخی از آنها جذابیت هایی با خود داشته باشند فصل جدیدی را رقم زد.

گاهی این احساس به وجود می آید که نبودن فکر نو، ایده های جدید و قصه های دست نخورده باعث می شود که مدیران تلویزیونی خانه جدید را بر روی پی همان ساختمان قدیمی بنا کنند، نمی توان این موضوع را نیز منطقی دانست چرا که نمونه های موفقی در تاریخ سینما و تلویزیون دنیا دیده می شود که به دلیل  جان و رمق قصه برخی داستان ها پتانسیل بسط با فکر جدید را دارند.

بدون رودربایسی باید گفت امروز تولید برنامه برای تلویزیون و مخاطب کنجکاو، پیگیر و پر وسواسش نیازمند ایده نو و تفکر است و نمی توان تنها با اعتماد به نام افراد و استناد به مقبولیت اثر در فصل اول مسیر را ادامه داد.

ماه عسل نیازمند تفکر جدید

به هر حال باید گفت برنامه «ماه عسل» شبکه سه سیما هم جزو برندهای تلویزیون در سال های اخیر محسوب می شود و باید صحه گذاشت بر این مسأله که جدا از مقبولیت مجری، سوژه و نحوه پرداخت، آنچه برنامه «ماه عسل» را در طول این سال ها ماندگار کرده است این است که فکر و ایده جدیدی جایگزین «ماه عسل» نشده است.

در واقع خود احسان علیخانی به عنوان برنامه ساز آشنا به مدیوم تلویزیون و مخاطبش هم خط ‌‌‌و ربط ‌‌جدیدی در این سال ها به برنامه متبوعش نبخشیده است و او هم براساس محبویت و چهره دوست داشتنی اش در اجرا و سبک و روایتی که مذاق به مخاطب خوش آمده ( البته برخی مخاطبان) با همین فرمان در این سال ها ادامه داده است، اما این آلارم و زنگ خطر بایستی بیخ گوش مدیران تلویزیون و احسان علیخانی صدا کند که مخاطب تلویزیون شاید کم کم کمی تغییر سلیقه بدهد و این یعنی احسان علیخانی نباید تنها و تنها به خواننده تیتراژ و طراحی دکورش فکر کند او بایستی به ساختار برنامه اش رنگ و لعاب جدیدی بدهد که این برنامۀ موفق در اوج بماند.

قطعا احسان علیخانی که اعتماد مدیران سازمان و شبکه 3 سیما را در جیب دارد تفکرات ویژه ای نیز برای «ماه عسل» مدل 97 خواهد داشت و پشتیبانی ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما که اصولا از تفکر جدید معمولا حمایت می کند پشت علیخانی است تا «ماه عسل» که این روزها و در این سال های حرکت بر لبه تیغ را تجربه می کند کماکان برند پرمخاطب تلویزیون با شبکه سه سیما باقی بماند.

آنچه مهمان برنامه علیخانی با خود به همراه می آورد نباید پایان آمال و آرزوهای این مجری محبوب باشد در واقع نباید همه ذهنیت برنامه معطوف به زندگی پر ‌مخاطره و پر ‌التهاب مهمان ها باشد چرا که کم کم میزان حساسیت مخاطب پایین می آید و نیاز است که «ماه عسل» علیخانی با رویکرد جدیدی به استقبال برنامه سال جدیدش برود.

M Foghani (1492)

M Foghani (1411)3

M Foghani (1485)

سریال-دیوار-به-دیوار-11

نظر شما