توماس ماخ فیلمبردار آلمانی:

برای سینمای ایران احترام زیادی قائلم/ دستمزد فیلمبردارها نصف شده است

۱۳۹۷/۰۱/۳۱ - ۱۲:۴۱:۴۳
کد خبر: ۶۹۸۹۳۱
برای سینمای ایران احترام زیادی قائلم/ دستمزد فیلمبردارها نصف شده است
توماس ماخ فیلمبردار آثار مطرح آلمانی در کارگاه «دارالفنون» جشنواره جهانی فیلم فجر درباره شگردهای فیلمبرداری و ارتباط با کارگردان و بازیگران صحبت کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ صبح ۳۱ فروردین توماس ماخ فیلمبردار آلمانی  در بخش «دارالفنون» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر کارگاه فیلمبرداری برگزار کرد.

مازیار میری مدیر «دارالفنون» سی ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر قبل از شروع کارگاه در معرفی توماس ماخ گفت: مفتخر هستیم که چهارمین روز کلاس های «دارالفنون» را با یکی از بهترین فیلمبرداران اروپایی آغاز می کنیم. توماس ماخ در فیلمبرداری صاحب سبک است و بسیاری از فیلم های خوب جهانی را فیلمبرداری کرده است. همچنین حضور پررنگی در فستیوال های جهانی داشته و بهترین کسی است که می تواند شما را با فیلمبرداری روز جهان آشنا کند.

توماس ماخ نیز با ابراز خوشحالی از حضور در ایران گفت: من تا به حال در ایران نبودم ولی احساس خیلی خوبی دارم از اینکه اینجا هستم. من بخشی از زیباترین فیلم های ایرانی را در آلمان دیده ام و بسیار به سینمای ایران احترام می گذارم.

می ترسم به خودم هنرمند بگویم

وی با اشاره به اینکه همیشه این ترس را دارد که خودش را به عنوان یک هنرمند خطاب کند، اظهار کرد: امروزه شما می توانید بهترین صحنه های فیلمبرداری را بگیرید بدون اینکه در لنز دوربین نگاه کنید و با مانیتورهایی که امروزه وجود دارد قاب های زیبایی می توان خلق کرد.

این فیلمبردار آلمانی مهمترین بخش کار یک فیلمبردار را همکاری مناسب با کارگردان دانست و ادامه داد: کارگردان نباید شما را درک کند ولی شما باید کارگردان را درک کنید. باید شنونده خوبی باشید تا بتوانید به هدف کارگردان نزدیک شوید.

فیلمبرداری ۳۰ درصد تکنیک، ۷۰ درصد روانشناسی

ماخ در مورد فاکتورهای مهم در فیلمبرداری گفت: به نظر من ۳۰ درصد کار فیلمبردار تجربه و توانایی تکنیکی و ۷۰ درصد روانشناسی است، اما این به این معنی نیست که فیلمبردار، تکنیک فیلمبرداری را فراموش کند و شما باید همیشه بهترین فریم عکس را جستجو کنید.

این مدرس «دارالفنون» پیشرفت سریع تکنولوژی را آفتی برای حرفه فیلمبرداری دانست و توضیح داد: من با کارگردانی کار می کردم که به من گفت هر جوری می خواهی فیلمبرداری کن و بعد ما آن را تصحیح می کنیم. با توجه به دیدگاه این کارگردان من دیگر دوست نداشتم با او کار کنم.

وی ادامه داد: امر فاجعه برانگیز این است که تکنولوژی همه اشتباه های ما را حل می کند و نتیجه آن درآمد کمتر فیلمبرداران است. اگر تصمیم گرفته اید فیلمبردار شوید بدانید راه سختی را انتخاب کرده اید. در گذشته درآمد یک روز فیلمبرداری بیش از ۸۰۰ یورو بود ولی امروزه حداکثر۴۰۰ یورو است.

توماس ماخ بازیگران  را همکاران فیلمبردار برای گرفتن بهترین تصاویر دانست و گفت: فیلم بزرگی در فرانسه می ساختیم که به صورت همکاری مشترک و بین المللی بود. وقتی که یکی از بازیگران آماده شد با یک نور ۵۰۰ اطرافش چرخیدم تا بهترین نور را انتخاب کنم، اما این بازیگر توجه من را جلب کرد که نور گسترده از رو به رو به او بدهم و  وقتی این کار را انجام دادم او راضی شد و من هم البته فهمیدم که این بهترین نور ممکن است.

ماخ با اشاره به این مطلب که بازیگران هم می توانند همراه خوبی برای فیلمبرداران باشند، اضافه کرد: بازیگران چون ویژگی های چهره خود را می شناسد، دقیقاً می دانند به چه نوری احتیاج دارند و چگونه در فیلم دیده می شوند به همین دلیل بهتر است همواره از نظر آنها در مورد نورپردازی استفاده کنید.

فیلمبردار آثار ورنر هرتسوگ در بخشی از صحبت هایش درباره نورپردازی در نور روز توضیح داد: اگر شما بودجه مناسبی نداشته باشید، کارگردان مجبورتان می کند که در همه شرایط و در نور روز فیلمبرداری کنید تا فردی که در استودیو است، فیلم را اصلاح می کند اما اگر از نظر مالی تامین باشید، می توانید این نورپردازی را از کناره ها و مخصوصا از سمت چپ با لامپ هایی که دارید تامین کنید.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

 

نظر شما