بررسی حضور نابازیگران با روابط مختلف در سریال ها و فیلم های سینمایی؛

پول بازیگری یا بازیگر پولی!

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۰۸:۰۰:۴۶
کد خبر: ۶۹۸۹۳۳
پول بازیگری یا بازیگر پولی!
یادداشت - مجتبی احمدی

در سال های اخیر این شایعه قوت گرفت که برخی از نابازیگران با پرداخت مبالغی نقش می خرند یا بر اساس روابطی ایفاگر نقش های گاه اصلی در آثار تلویزیونی و سینمایی هستند.

دنیای بازیگری و جذابیت های اهالی این حرفه جذاب و خاص (گاهی حتی کاذب) در تمام این سال ها با حواشی مختلفی روبرو بوده است. به طوری که افراد مختلف در حرفه های مختلف با تخصص های مختلف علاقمند بودند خود یا اعضای خانواده شان را در قاب تصویر (چه سینما، چه تلویزیون) ببینند و این اتفاق برخی مواقع به هر قیمتی رخ می داده، از سوی دیگر ضمن تشکیل کلاس های بازیگری غیر استاندارد و بدون مجوز، دلالانی در این عرصه فعال و مشغول به کار شدند که با فریب علاقمندان این عرصه در میان دختران و پسران با دریافت مبالغ هنگفت قول حضور فریب خوردگان را در پروژه های سینمایی یا تلویزیونی می دهند. در حالی که این مطلب به واقعیت نزدیک هم نمی شود و همه بازندگان این ماجرا جوانانی هستند که در سراب دیده شدن ضرر مادی و معنوی می بینند.

چه بسیار کارگردانان و تهیه کنندگانی که با تکذیب این مطالب در مصاحبه های مختلف گفتند که امکان ندارد ما با دریافت مبلغی نقشی را بفروشیم، اما واقعیتی که در میان اهالی سینما و تلویزیون به گوش می رسد چیزی غیر از این است نمی توان این مسئله را به همه اهالی سینما وسعت داد اما نمی توان تکذیب کرد که این اتفاق بسیار واضح در دنیای سینمای امروز رخ می دهد.

 بسیاری از دختران و پسران علاقمند و حتی دانش آموختۀ این رشته و یا حتی تازه از راه رسیده برای حضور در یک مجموعه تلویزیونی، تله فیلم و فیلم سینمایی از هر دری وارد می شوند. گاهی اوقات مدیران تولید، دستیاران کارگردان و دیگر عوامل سینمایی به این مقوله دامن می زنند و تو با دیدن یک اثر تلویزیونی و سینمایی در برخی مواقع متوجه حضور چهره ای نا شناخته در این عرصه می شوی که عملا وصله ناهمگون در کل ماجرا است. 

اگر بخواهیم نگاهی جدی و آسیب شناسانه به این مسئله بیاندازیم باید بگوییم بازیگری حرفه ای سخت و گاه جان فرساست و به هیچ وجه سهل الوصول نمی توان به آن نگاه کرد پس قطعا نمی توان تصور کرد که نابازیگران و تنها علاقمندان به بازیگری می توانند با پرداخت وجه مادی، خریدن نقش یا تأمین لوکیشن و خودرو و دیگر موارد مورد نیاز پروژه های سینمایی و تلویزیونی در این حوزه ورود کنند و ماندگار هم شوند. اگر چه همانطور که در فوق اشاره شد بسیاری از سازندگان و تهیه کنندگان و ... حضور بازیگران پولی را در پروژه های خود و دیگر همکارانشان تکذیب کرده اند، اما با تحقیق کوتاه میدانی به سرعت می توان دریافت که این آسیب جدی در دنیای سینما و تلویزیون غیر قابل کتمان است. به شدت قابل بررسی است حضور بسیاری از افراد که تنها با هدف تأمین هزینه های یک پروژه سینمایی و حتی تلویزیونی دعوت و وارد گود شده اند و در بسیاری از مواقع  به لحاظ مادی مورد سوءاستفاده تولید کنندگان قرار گرفته اند، اما این مسئله به خواست خودشان و در واقع این آسیب از پیش مشخص بوده است.

پیش از آنکه بخواهیم نگاهی آسیب شناسانه به این اتفاق داشته باشیم باید گفت تمام رفتارهای ناهنجار در این حوزه (از جمله خرید نقش، سپردن نقش از سوی تولید کنندگان و قول و قرار های درست و غلط) به این دنیای عجیب و غریب و جذاب برمی گردد. در دنیایی که سلبریتی ها (چه در عرصه هنر، چه در عرصه ورزش و چه در عرصه سیاست و ...) به ظاهر و تنها به ظاهر یک خط از عامه جامعه پیشتر تعریف می شوند. قطع به یقین دنیای بازیگری در خود وسواس هایی به دنبال دارد که افراد مختلف با سنین مختلف در مشاغل مختلف را به سمت خود معطوف می کند. بدیهی است که وقتی موضوع به این مهمی و حساسی که از آن به عنوان یک حرفه سخت در حد کار در معدن یاد می شود با پرداخت وجه مادی قابل حل است بسیاری از افراد این شانس را از خودشان سلب نمی کنند و حاضر هستند برای دیده شدن، شناخته شدن و مورد خطاب قرار گرفتن به عنوان یک چهره معروف بدون در نظر گرفتن آسیب های اطراف آن دست به جیب شوند (فراموش نکنیم در همین روزگار بسیاری از تهیه کنندگان، کارگردانان و صاحبان آثار هنری در عرصه نمایش تنها به استعداد و توانایی و خلاقیت مشتریانشان توجه می کنند و حاضر نیستند با بی احترامی به حرفه خودشان اقدام به کنار گذاشتن اخلاق حرفه ای و فروش نقش نمایند)

اینکه ما به صرف علاقه داشتن بخواهیم به این عرصه خاص و حساس ورود کنیم یا ماندگار شویم کافی نیست. چه بسیار کارگردانان و تهیه کنندگانی که در خط اول این عرصه فعالیت جدی دارند، اما فرزندان آنها نتوانستند حتی برای لحظاتی جلوی دوربین بدرخشند. در واقع برای آسیب شناسی این اتفاق که خانواده های ایرانی اجازه ندهند فرزندان آن ها طعمه کلاه برداران گاه دلال و گاه تنها آشنا به سینما بشوند بایستی نگاهی ویژه به این موضوع داشت.

فراموش نکنیم که سینما و به ویژه بازیگری به هیچ وجه رشته آسانی نیست. قطعا بازیگران برای اینکه در این حرفه صاحب اسم و رسم و ماندگار شوند متحمل سختی های زیادی می شوند و لحظات سختی را در این حرفه پشت سر گذاشته اند. مگر می شود که به این راحتی ایفا گر یک نقش اصلی در یک سریال تلویزیونی بود و البته این حضور را تکرار کرد. قطعا این گونه نیست. پر واضح است که  برای ماندگاری بایستی علاقمند به بازیگری دوره های این حرفه را پشت سر گذاشته و با مطالعه، آموزش و دیدن فیلم های مختلف از پله اول وارد این عرصه شده تا بتواند خود را تا پایان حفظ کند. در سال های اخیر بسیار دیده ایم بازیگرانی را که ایفاگر نقش های مهمی در مجموعه های تلویزیونی، سریال ها و فیلم های سینمایی بوده اند، اما آنها در حقیقت در جای درستی قرار نگرفته اند. با نگاهی اجمالی می توان فهمید که آنها وصله ناجنس این کار و آن اثر لقب گرفته اند و در آینده هرگز از آنها نامی نشنیده و نخواهیم شنید.

اینکه برخی از دلالان به علاقمندان این دنیا ( بازیگری) پیشنهاد خرید نقش را می دهند نشان از آن دارد که آن ها در حقیقت برای تست نمایش خود آن هم تنها برای لحظاتی بایستی مبالغ هنگفتی را پرداخت کنند که این یعنی حرفه و هنر تو مورد نیاز نیست، دست به جیب شدن تو است که تو را وارد این بازی کرده است.

بزودی در خبرگزاری برنا با گفت و گو با تعدادی از بازیگران چند و چون حضور بازیگران پولی را در سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی مورد بررسی قرار می دهیم و به خانواده های ایرانی گوشزد می کنیم که فرزندانشان را که به این حوزه علاقمند هستند به جای تشویق به دیده شدن به هر نحوی، به تحصیل و آموزش آکادمیک و یادگیری هنر برای ورود به این عرصه تشویق کنند. چه بسیار هستند افرادی که به طرق مختلف و اشتباه و با میانبر وارد دنیای بازیگری شده اند و به سرعت فید شده و از دور خارج شده اند.

مراقبت کنیم اعضای خانواده ما طعمه افراد سود جو که از عشق و علاقه جوانان برای ورود به دنیای بازیگری سواستفاده می کنند و با نمایش در باغ سبز به آنها، ذهن و روح و روان آنها را درگیر خود می سازند قرار نگیرند.

 

نظر شما