یوانا کوز-کراوزه داور بخش مسابقه بین‌الملل:

سینمای ایران تأثیرگذار است

۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۱۰:۳۲:۰۲
کد خبر: ۶۹۹۵۴۳
سینمای ایران تأثیرگذار است
به گزارش ستاد خبری سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، یوانا کوز – کراوزه یکی از داوران بخش مسابقه بین‌الملل (سینمای آسیا) این دوره جشنواره جهانی فیلم فجر است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ او یکی از مهم‌ترین کارگردانان سینمای معاصر لهستان است و بیش از ۲۰۰ جایزه لهستانی و بین‌المللی برای فیلم‌هایش شامل «نیکیفور من»، «میدان رهایی‌بخش»، «پاپوشا» و «پرندگان در کاگولی آواز می‌خوانند» دریافت کرده است. او فارغ‌التحصیل رشته مطالعات زبان عبری و لهستانی است، اما از همان زمان هم به سینما علاقه‌مند بود. او در سال ۱۹۹۷ دستیار یاروسلاو ژامویدا در فیلم «گرگ‌های جوان ۲/۱» و دستیار لیدیا آمیکو در درام تلویزیونی «درهم‌وبرهم» بود. ملاقات با کژیشتف کراوزه فیلم‌ساز لهستانی اتفاق سرنوشت‌سازی در کارنامه او بود. در سال ۱۹۹۶ در فیلم «بازی‌های خیابانی»، تریلری درباره تأثیر سرویس مخفی لهستان سوسیالیستی در دهه ۹۰، دستیار او بود. در همان زمان، ایده ساخت «نیکیفور من» در ذهنش نقش بست؛ داستان یک نقاش بدوی‌گرای فعال در کراینیتسا در نیم‌قرن پیش که موفق‌ترین فیلم جشنواره لهستان در دهه ۹۰ بود. این فیلم در جشنواره کارلووی واری جوایز متعددی ازجمله بهترین فیلم و بهترین کارگردان را از آن خود کرد. فیلم‌های بعدی او هم – «میدان رهایی‌بخش»، «پاپوشا» و «پرندگان در کاگولی آواز می‌خوانند» – توجه منتقدان، تماشاگران و جشنواره‌ها را به خود جلب کردند.

کوز – کراوزه که رئیس اتحادیه فیلمسازان لهستان نیز هست، در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره فیلم فجر درباره وضعیت سینمای لهستان توضیح داد: «سالیانه پنجاه تا شصت فیلم در لهستان تولید می‌شود. ما سیستم سرمایه‌گذاری بسیار خوبی داریم. موسسه فیلم لهستان روی فیلم‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. فیلم‌سازان می‌توانند تا ۵۰ درصد از بودجه فیلم خود را از موسسه فیلم لهستان تأمین کنند. موسسه فیلم لهستان با شبکه‌های تلویزیونی نیز همکاری می‌کند مانند تلویزیون ملی لهستان، کانال پلوس، شبکه اچ.بی.او.

یوانا کوز – کراوزه در ادامه درباره میزان استقبال مردم لهستان از فیلم‌های لهستانی چنین گفت: «خوشبختانه استقبال مردم لهستان به فیلم‌های لهستانی در سال‌های گذشته بیشتر شده است. بنابراین ما در کشور خود مخاطب فراوانی داریم. اما در مجموع بازار بزرگی برای فیلم‌های لهستانی وجود ندارد.»

یوانا کوز – کراوزه درباره موضوعاتی که برای فیلمسازی برمی‌گزیند بیان کرد: «من موضوعاتی را انتخاب می‌کنم که بیشترین تأثیر را بر من می‌گذارند و موضوعات بااهمیتی هستند.»

در پایان یوانا کوز – کراوزه سینمای ایران را سینمایی اثرگذار دانست و گفت: «فیلم‌های شما بر ما تأثیر می‌گذارند با وجودی که تفاوت‌های فرهنگی میان ما وجود دارد که تا حدودی ما را متمایز می‌کند.»

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز