گزارشی از روند تولید برنامه «سرحال»/ «بهرام عظیمی» در نقش «بهرام عظیمی» !

«سرحال» قصۀ الاغ "بی بارِ" با شخصیت

۱۳۹۷/۰۲/۰۴ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۰۱۷۷
«سرحال» قصۀ الاغ بی بارِ با شخصیت
برنامه «سرحال» به تهیه کنندگی امیر رضا کاوه با اجرای بهرام عظیمی این روزها روی آنتن شبکه نسیم است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ هوای ابری پایتخت این روزها پاک تر از هر روز دیگری است. به همراه عکاس خبرگزاری آماده حرکت به سمت شهرک سینمایی غزالی برای گزارش از پشت صحنه سریال عروسکی «سرحال» می شویم. از قراری که در ساعت 12 با آنها داشتیم 3 ساعتی گذشته است، اما به دلیل اهمیت این گزارش و نزدیک شدن به زمان پخش این سریال از شبکه نسیم نباید زمان را از دست می دادیم.

به سمت لوکیشن در شهرک سینمایی حرکت کردیم. در بدو ورود میثم بیدقی به استقبال ما آمد. میثم بیدقی که خود از مجریان صدا و سیماست در این پروژه کاملا حرفه ای دستیار اول کارگردان و برنامه ریز است.

photo_۲۰۱۸-۰۴-۰۸_۱۸-۲۷-۴۵

لوکیشن این سریال در سوله ای در شهرک سینمایی است. سوله ای بزرگ که تیم طراحان صحنه و دکور این سریال دکورهای بسیار شاد و چشم نوازی را در آن ساخته اند. لوکیشن 3 خانه در مجاورت هم که یک پیکان تاکسی بسیار قدیمی و نارنجی در کنار آن پارک است و صندوق عقب این تاکسی احتمالا به خاطر کمبود جا به شکل ماهرانه ای داخل دیوار است.

photo_2018-04-23_16-59-27

مکان اصلی قصه خانه ای است که آقا منوچهر، دخترش گلی به همراه مهناز خانم همسرش در طبقه پایین آن  زندگی می کنند. از ما نشنیده بگیرید، اما قرار است پسرش گل برات که سرباز است در فصل بعدی سریال از سربازی بازگردد! طبقه بالا سوئیتی است که به بهرام عظیمی خالق سیا ساکتی و داود خطر، کارگردان انیمیشن، کاریکاتوریست  که چهره ای کاملا آشنا و شناخته شده است اجاره داده اند.

photo_2018-04-23_16-57-23

اکثر تصویربرداری ها در همین لوکیشن انجام می شود. لوکیشنی که متشکل از یک خانه و مغازه و یکی دوساختمان دیگر است و یک حوض بزرگ و زیبا در جلوی این ساختمان قرار دارد.چند دوربین در زوایای مختلف در جلوی این دکور قرار دارد. با فاصله چند متری چند میز قرار دارد که بر روی هر کدام یک میکروفون و یک ال سی دی قرار دارد که صداپیشه ها از اینجا به جای عروسک ها صحبت می کنند. قدر عقب تر چند مبل تعبیه شده که برای حضور مهمانان و یا شاید استقرار خود عوامل، بر روی یکی از همین مبل ها بهرام عظیمی نشسته که چند دقیقه ای با او به گفت و گو می پردازیم. بهرام عظیمی کاریکاتوریست، کارگردان انیمیشن و فیلمنامه نویس در اولین تجربه بازیگری اش در تلویزیون به ما گفت:

زندگی من دو بخش است: کاریکاتور و انیمیشن

زندگی من تا به امروز 2 بخش عمده و مهم در کنار هم داشت. بخشی تصویر یک کاریکاتوریست بود از من که احساس می کنم در آن تقریبا به هر آنچه می خواستم رسیده ام و بخش  دیگری از من به عنوان یک انیماتور و کارگردان انیمیشن بود که در این باره اهداف زیادی در سر دارم که به نظرم هنوز جای کار دارد و تا آن زمان هنوز فاصله دارم. تجربه سریال «سرحال» برای من شرایطی را به وجود آورد که می توانم به این بخش که دنیای کارهای عروسکی است به عنوان یک بخش جدید در زندگیم فکر کنم. قصه این کار به این شکلی که امروز ملاحظه می کنید از آنجا شروع شده که به سفارش وزارت بهداشت یک سری انیمیشن با همان تم داود و سیا ساکتی ساختم که پیام های بهداشتی را در قالب انیمیشن و طنز به جامعه تزریق کند.

photo_2018-04-23_16-57-28

بیست قسمتی از آن کارها پخش شد، ولی آن طور که باید دیده نشد و کار متوقف شد. همان زمان با آقایان کاوه و چند تن از دوستان دیگر طرحی را دادیم که شخصیت های این انیمیشن به صورت عروسکی در برنامه ای 30 دقیقه ای حضور داشته باشند و در آن قالب ادامه دهیم. خلاصه بعد از جلسات مختلف به این قالب رسیدیم که من در نقش و شغل خودم در کنار عروسک هایی حضور داشته باشم و آن شخصیت ها تبدیل به عروسک شوند و در انتها به این کار که الان ملاحظه می کنید رسیدیم. این سریال قرار است در 100 قسمت 30 دقیقه ای ساخته و پخش شود. خانه ای است که من در این سریال از این 3 عروسک یعنی "آقا منوچهر"،"بی بار" و "باری به هر جهت" اجاره می کنم. این سریال دارای 5 شخصیت عروسکی است. آقا "منوچهر" با "مهناز" خانم همسرش و "گلی" دخترشان، "باری به هر جهت"  که یک پسر جوانی است ساکن در این کوچه که تازه از ژاپن برگشته و یک عروسک الاغ به نام "بی بار". من مستأجر و در طبقه بالای آقا منوچهرساکن هستم. در کنار اتفاقات جذاب و بانمک قصه در هر قسمت هم پیامی درباره بهداشت فردی یا پیام های پزشکی، همچنین درباره آلودگی هوا و مسائل روز به صورت کاملا نامحسوس و زیرپوستی عنوان خواهیم کرد.

مشروح گفت‌وگوی مفصل ما با بهرام عظیمی بزودی در خبرگزاری برنا منتشر خواهد شد.

photo_۲۰۱۸-۰۴-۰۸_۱۸-۲۷-۴۳

پس از گفت‌وگو با بهرام عظیمی فرصتی دست داد تا با احمد اطراقچی کارگردان این سریال گفت‌وگو کنیم.

«سرحال» به دنبال باور مخاطب

اطراقچی درباره روند تولید این سریال گفت: امیررضا کاوه و سیامک قطبی از دوستان نزدیک من هستند. به من پیشنهاد دادند نگارش سریال را به عهده بگیرم، من هم یک تیم نویسندگان برای این سریال آماده کردم. خانم سپیده عطایی، فریناز مختاری، محمدامین فرشاد مهر، محمد عزیزمحمدی و مهران عسگری به همراه علیرضا تبریزی و فرشید فتحی اعضای این تیم بودند. چندین جلسه هماهنگی در مورد فضای کلی کار و... برگزار کردیم و به جمع بندی هایی رسیدیم. اصرار داشتیم که لوکیشن را در حد یک محله بزرگ نکنیم چون هم حجم کار به شدت افزایش پیدا می کرد و هم باورپذیری آن برای مخاطب سخت می شد. در نهایت به این فضا و لوکیشن و شخصیت هایی که امروز دیدید رسیدیم. چندین جلسه چند ساعته راجع به اتفاقات، شخصیت ها و تکه کلام ها و داستان هایی که می تواند در دل این خانه و مغازه اتفاق بیفتد برگزار کردیم و وقتی به جمع بندی رسیدیم، کار نگارش متن را آغاز کردیم. پیش تولید خیلی خوبی داشتیم. صداهای شخصیت ها را از میان صداپیشگانی که برای تست آمدند انتخاب کردیم. نمی‌خواستیم صداهای آشنایی باشند و به همین منظور وسواس بیشتری برای انتخاب صداها به خرج دادیم. امیدوارم زحمات عوامل گروه و تهیه کننده به خروجی خوبی برسد و مردم سریال را دوست داشته باشند.

photo_2018-04-23_16-57-54

در لوکیشن سریال با عروسک گردانان به نام و با تجربه ای برخورد داشتیم. در کنار این دوستان، جوانان با استعدادی هم در این پروژه حضور دارند. یکی از این عروسک گردانان با تجربه که سالهاست کار عروسک گردانی و کارگردانی سریال های عروسکی را انجام می دهد محمد اعلمی است. از هنرمندان شناخته شده که در این پروژه به عروسک «بی بار» جان بخشیده است. گفت و‌گوی ما را در ادامه می خوانید:

عروسک های این سریال اغراق شده بسیاری افراد در جامعه هستند

عروسک های این سریال کاراکترهایی هستند که شاید مثال عینی در جامعه نداشته باشند اما غلو شده بسیاری از افراد هستند که ما همه روزه در جامعه با آنها سروکار داریم. بی بار که در حقیقت همان الاغ سریال ما است با شخصیت است، با محبت و دوست داشتنی و در عین حال زرنگی های خاص خودش را دارد. به نظر ساده می آید اما به شدت منفعت طلب است. مجموع این خصوصیات و رفتارهای دیگر"بی بار" را شکل می دهد. کاراکتری به شدت بانمک و فانتزی است.

57664343

ساعت حوالی 7 غروب است و گروه کماکان در حال کار است. بعد از اتمام تصویربرداری عکس دسته جمعی از همه عوامل این پروژه شاد و جذاب به یادگار می گیریم. گروهی که تلفیق خوبی از افراد به شدت کار بلد و با رزومه مثل بهرام عظیمی، محمد اعلمی ،فروزان بهرام پور و افراد جوان، مستعد و خلاق است. دور هم جمع شدن این گروه در کنار هم نوید یک سریال عروسکی جذاب دیگر را می دهد که بتواند در دل مخاطبان بزرگسال و هم کودک جای خود را باز کند و بتواند در صورت موفقیت این روند رو به رشد را ادامه دهد.

photo_2018-04-23_16-57-35

در انتهای روز فرصتی دست داد تا با امیررضا کاوه مجری طرح و تهیه کننده خوب این سریال و همچنین سیامک قطبی مدیر تولید و مباشر تهیه کننده گفت‌وگوی کوتاهی داشته باشیم و اطلاعاتمان را در مورد این سریال کامل تر کنیم.

photo_2018-04-23_16-58-19

کاوه در مورد عروسک های این سریال گفت: طراحی و ساخت عروسک های این سریال قدری با عروسک های دیگر و حتی عروسک هایی که تا پیش از این در برنامه های خودم استفاده می کردم متفاوت است. هم در خلق این ها وسواس زیادی خرج شد هم تکنیک ساخت این عروسک ها تکنیکی است که به تازگی در ایران از آن استفاده می شود. حتی سعی شده صورت این عروسک ها با شخصیت هایی که تیم نویسندگان برای آنها می نویسند هم خوانی داشته باشد.

photo_۲۰۱۸-۰۴-۰۸_۱۸-۲۸-۱۰

علی اعتصامی فر و بنفشه بدیعی به اتفاق در طراحی و ساخت عروسک ها را به عهده داشتند و کمک چشمگیری در این پروژه انجام دادند.

photo_۲۰۱۸-۰۴-۰۸_۱۸-۲۸-۱۱

سیامک قطبی در تکمیل صحبت های کاوه ادامه داد: از سال های پیش به یک کار عروسکی متفاوت برای کل اعضای خانواده در سنین مختلف فکر می کردیم. طرحی که مخاطب آن فقط کودک و نوجوان نباشد و همه اعضای خانواده در همه سنین بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و از تماشای آن لذت ببرند. معمولا برنامه های عروسکی ساخته شده برای کودک و نوجوان ساخته می شود، اما ما می خواستیم این دسته بندی سنی را از میان برداریم و همه سنین مخاطب این برنامه ها باشند. بعد از جمع بندی مشارکتی اتفاقی افتاد و طرحی نوشته شد و با چکش خوردن های زیاد آن طرح به این پروژه امروز رسیدیم. از افراد زیادی مشورت گرفتیم و با افراد متخصص در این زمینه گفت‌وگو کردیم. خوشبختانه پیش تولید سنگینی داشتیم و بعد از جلسات زیاد طرح خوبی شکل گرفت. خدا را شکر 5 کاراکتری که داریم به دلیل کیفیت بالای ساخت کاملا هم خانواده و هم شکل هستند. همچنین تا پایان اردیبهشت ضبط ما ادامه خواهد داشت.

photo_2018-04-23_16-58-29

دل کندن از لوکیشن زیبای این سریال مشکل بود. حوض زیبایی که در جلوی خانه آقا منوچ قرار داشت و صدای آب در کنار عروسک ها و فضای شاد این سریال را کال تر می کند. پشت صحنه این سریال نمونه یک کار قوی و تیم خوب بود که نوید یک سریال موفق را در آینده می دهد. ما که شاهد چند سکانس بودیم حسابی از شوخی ها و اتفاقات بامزه بین این عروسک ها و بهرام عظیمی لذت بردیم. امیدوارم این فضا هنگام تماشای این سریال برای شما هم بوجود آید. ساعت 8:30 دقیقه است که با عوامل خداحافظی می کنیم و به سمت خبرگزاری راه می افتیم. گروه هم به اتفاق مشغول دیدن ما حصل کارشان و اولین قسمتی می شوند که از شبکه نسیم پخش می شود.

photo_2018-04-23_16-58-23

سایر عوامل پروژه تلویزیونی «سرحال» عبارتند از: تهیه کننده و مجری طرح (امیررضا کاوه)، مباشر تهیه‌کننده (امیر سیامک قطبی)، با هنرمندی بهرام عظیمی، کارگردان هنری (احمد اطراقچی)، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز (میثم بیدقی)، منشی صحنه (مهتاب شهرابی)، مدیر صحنه (سامان بیدقی)، طراح و سرپرست فیلمنامه (احمد اطراقچی)، نویسندگان (محمد امین فرشاد مهر، محمد مهدی عزیز محمدی، فریناز مختاری، سپیده ارطایفه، محمد مهران عسکری، علیرضا تبریزی و فرشید فتحی)، مشاور رسانه‌ای (مجتبی احمدی)، سرپرست گروه عروسک‌گردان (فروزان بهرام‌پور)، عروسک‌گردانان (محمد اعلمی، تارا حیدری، سینا رستگاری و حمیدرضا قربانی)، صداپیشگان (ارسلان جولایی، علیرضا تبریزی، هانیه فراهانی، حنیف نویدی و صدف بیرامی)، ساخت عروسک (بنفشه بدیعی، علی اعتصامی‌فر، نازیال نوریشاد و متین محمدی)، طراحی عروسک (علی اعتصامی‌فر)، مدیر تصویربرداری (علیرضا امیری)، تصویربرداران (حسن گودرزی و سیاوش امیری)، طراح نور (مسعود رجبیان)، اجرا نور (مرتضی صفدری نهاد و امیر محمدی)، مدیر صدابرداری (امیر شاهوردی)، تدوین و صداگذاری (علیرضا مرادی و معصومه آریا)، تیتراژ ابتدا (دهقان محمدی و جعفر مالمیر)، عکاس (طاها رضوی)، طراح صحنه و دکور (دهقان محمدی)، مجریان دکور (امین اسکندری، محمود فدوی، آرین محمدی، هدی زارعی و ادریس ضیایی)،  آهنگساز و تنظیم کننده (پوریا حیدری)، ترانه‌سرا (صابر قدیمی)، گریم (پژمان اعتمادی)، مدیر تولید (امیرسیامک قطبی) ودستیار تهیه (محمدرضا پورمهدی).

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز