در مستندی پخش می شود؛

نظرات جیمز کامرون درباره ژانر علمی تخیلی؛ از گمنامی تا شهرت

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۱۴:۲۹:۳۴
کد خبر: ۷۰۲۳۸۹
نظرات جیمز کامرون درباره ژانر علمی تخیلی؛ از گمنامی تا شهرت
در مستندی که فردا در تلویزیون کابلی آمریکا روی آنتن می‌رود، جیمز کامرون سازنده «آواتار» به بررسی ژانر علمی تخیلی در سینما پرداخته است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ به نقل از رویترز، جیمز کامرون با ساخت «آواتار» مخاطبان را با خود به دوران فیلم‌های علمی تخیلی برد و البته خیلی پیش از آن «جنگ ستارگان» میلیاردها دلار بلیت فروخته بود و در فرهنگ مردم جایگاه خاص خودش را یافته بود.

اکنون در قالب یک مجموعه مستند ۶ قسمتی که نخستین بار از فردا دوشنبه در شبکه کابلی AMC آمریکا روی آنتن می‌رود، کامرون درباره روندی که فیلم‌های علمی تخیلی طی کردند صحبت کرده است. وی با اشاره به فیلم‌های درجه B در دهه ۱۹۵۰ و فیلم‌های بیگانگان فضایی در دهه ۱۹۶۰ و فیلم‌های پساآخرالزمانی دهه ۱۹۷۰ این روند را بررسی کرده است.

در حالی که اکنون خیلی‌ از آن فیلم‌ها به فیلم‌های کلاسیک بدل شده‌اند، کامرون می‌گوید تهیه‌کنندگان هالیوودی آن زمان علاقه کمی به این ژانر که به ندرت بازده قابل توجهی در باکس آفیس داشت، داشتند.

کامرون در گفت‌وگو با گزارشگران در حالی که اکنون در «منهتن بیچ» کالیفرنیا در حال ساخت دو ادامه «آواتار» به صورت همزمان است، افزود: هیچ کسی نمی‌توانست از این داستان‌های علمی تخیلی لعنتی پول دربیاورد.

اما همه چیز با فیلم «جنگ ستارگان» در سال ۱۹۷۷ تغییر کرد و این فیلم به پرفروش‌ترین فیلم داخلی در تاریخ بدل شد و همه استودیوها را به تقلید از خود واداشت.

کارگردان اسکاری بیان کرد: تا آن زمان کلی داستان علمی بد وجود داشت و بعد همه کیفیت ژانرها بالا رفت و به امروز رسیدیم که این دست فیلم‌ها به بدنه اصلی سینمای آمریکا بدل شده است.

سازنده «آواتار» تاکید کرد که امروز بیشتر فیلم‌های علمی تخیلی درآمد خوبی کسب می‌کنند و رکورد فروش بلیت تا ۲.۸ میلیارد دلار در دنیا با همین فیلم‌ها گذاشته شده است.

در این مجموعه مستند که با عنوان «دیدگاه‌های AMC : نظر جیمز کامرون درباره فیلم‌های علمی تخیلی» ساخته شده کامرون با چند تن از کارگردان‌های برجسته دیگر چون استیون اسپیلبرگ، گی‌یرمو دل تورو، جرج لوکاس، ریدلی اسکات و کریستوفر نولان درباره فیلمسازی و تاثیر آن فیلم‌ها بر روند کاریشان صحبت کرده است.

سازنده «ترمیناتور» در این مجموعه تأکید کرده که ژانر علمی تخیلی اکنون در همه تاریخ سینما در بالاترین جایگاه خود قرار دارد و بیش از همیشه به تکنولوژی وابسته است. وی افزود: این فیلم‌ها در مجموع برای ما روشنگرانه هستند و به ما کمک می‌کنند تا ببینیم چه خبرهایی می‌تواند وجود داشته باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز