بررسی پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در سینماها؛

تب فوتبال و جام جهانی موثر بر گیشه سینما!

۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۳۶۸۶
تب فوتبال و جام جهانی موثر بر گیشه سینما!
یادداشت- مجتبی احمدی

اصولا ورزش فوتبال در تمام دنیا یکی از پر مخاطب ترین گونه های ورزشی است که اتفاقا در بحث اقتصادی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. با این توصیف باید گفت ورزش فوتبال این روزها یکی از فاکتورهای مهم تبلیغاتی در دنیاست که در بحث اقتصاد تبلیغاتی هم یک تجارت محسوب می شود.

امروزه فوتبال در جایگاهی قرار دارد که بسیاری از سیاستمداران دنیا با جایگاه و کرسی بالاترین مقام و رده هر کشور، در بحث ورزشی دخالت های مستقیم دارند طوری که یا صاحبان باشگاه هستند و یا به عنوان اعضای هیأت رئیسه و هیأت مدیره در چند و چون سیاست های ورزشی آن کشور اعلام نظر می کنند. این مستقیما به این مسئله بر می گردد که ورزش فوتبال یک ورزش همه گیر و در واقع یک پدیده پر طرفدار و پر سرو صدا در دنیا محسوب می شود.

با این توصیف باید گفت، بی شک فوتبال تأثیر بسیاری بر سیاست هر کشور دارد و لذا دور از ذهن نیست که ادعا کنیم حتی ورزش فوتبال در سال های اخیر روی تصمیمات سیاسی مدیران هر کشور نیز تأثیرگذار بوده است.

و اما جام جهانی که هر 4 سال یک بار در یک کشور برگزار می شود و این بار نوبت به روسیه رسیده است این اتفاق به اندازه ای مهم و مؤثر است که بی شک تمام اخبار موجود در دنیا اعم از اخبار سیاسی، اقتصادی، هنری و ... را تحت شعاع خود قرار می دهد. منتظر بمانید تا جام جهانی آغاز شود تا این فستیوال مهم جهانی به شما ثابت کند که با شروع فوتبال، تب این رقابت ها طوری بر اوضاع و احوال سیاسی هر کشور به خصوص کشورهایی که در جام جهانی حضور دارند تأثیر می گذارد که مسائل کلان آن کشور را نیز تحت شعاع خود قرار داده و حتی کار به جایی می رسد که شما خواهید دید که فوتبال در رأس اخبار سایت ها و خبرگزاری ها و تمام منابع خبری دنیا قرار خواهد گرفت و قطعا تمام شاهراه های تبلیغاتی، تجاری و... تا آنجا که مستعد باشند از این وضعیت به نحواحسن استفاده می کنند تا آنجا که می توانند سود این دورهمی ورزشی را با این تعداد علاقمند از آن خود کنند. البته که فوتبال به عنوان پرطرفدارترین ورزش دنیا در طول سال (مابین جام جهانی) نیز طرفداران خاص خود را دارد و بی شک اهالی تجارت و بیزنس به خصوص در حوزه تبلیغات از آن بهره برداری مفصل خواهند داشت اما جام جهانی فرصتی ویژه است چرا که کشورهای جهان با نگاهی ورزشی و سیاسی به آن نیم نگاه جدی دارند.

و اما نقطه تلاقی هنر و فوتبال آنجاست که تصمیم گرفته می شود پای فوتبال جدی تر از قبل به سینما کشیده شود.

سینمای ایران در سال های اخیر جامه ای نو به تن کرده و عملا با مهندسی مناسب توانسته مخاطب قابل قبولی را به سینماها بکشاند. وضعیت فروش در سینماها آبرومندانه تر از قبل است و باید گفت سینمای امروز به شدت مـتأثر از وضعیت اقتصادی، اما نزدیک به خواسته اهالی این حرفه پیش می رود طوری که اگر دقت کرده باشید خواهید دید که سرمایه گذاران زیادی به سینما نگاه جدی دارند و بی شک با سود اقتصادی این روند ادامه دار خواهد بود.

اگر از وضعیت سینما و شرایط فعلی سینما راضی باشیم باید گفت که وضعیت سینما حداقل سازندگان و سرمایه گذاران را به شکل مطلوبی راضی کرده است بطوریکه خیلی از افرادی که قبلا حاضر نبودند سرمایه شان را در عالم سینما هزینه کنند و نگاه تجاری به آن داشته باشند این روزها علاقمند هستند با

آثار سینمایی مختلف به خصوص در گونه طنز و کمدی مشارکت داشته باشند و عملا سرمایه گذاری های خارج از بحث سینما باعث شده است که حال سینما حال بدی نباشد.

در شرایط موجود و با نزدیک شدن به جام جهانی این شایعه جدی به گوش می رسد که قرار است پای فوتبال به سینماها کشیده شود. درواقع اکران فوتبال در سینماها خبری بود که از طرف علی سرتیپی منتشر شد و به این مسئله اشاره شد که قرار است مجوزی گرفته شود تا سینماها پخش مستقیم مسابقات فوتبال را در برنامه آتی خود داشته باشند.

این خبر، خبر جذابی است. قطعا برای اهالی فوتبال که علاقمند هستند مسابقات تیم ملی شان را در سینما دنبال کنند جالب به نظر می رسد و حتی این بازتاب وجود دارد که این اتفاق با پیش فروش بلیت های سینما برای مسابقات فوتبال تب و تاب واقعی به خود بگیرد.

خبر خوبی است که علاقمندان به فوتبال بتوانند مسابقات فوتبال را در سینما ها ببینند. پرده نقره ای این توانایی را دارد که به جذابیت های همیشگی فوتبال بیفزاید و قطعا علاقمندان به فوتبال مشتاق هستند که در یک فضای پر هیجان مسابقات فوتبال را دنبال کنند. حضور تعداد زیادی از افراد در سینماها باعث می شود که جذابیت و هیجان فوتبال دو چندان شود، اما نکته جالبی که در این مقطع وجود دارد حضور خانم ها در سینما برای تماشای فوتبال است یعنی بسیاری از خانم ها نیز می توانند با حضور در سینما فوتبال را از پرده نقره ای دنبال کنند و عملا این جذابیت دو چندان خواهد شد که خانواده ها بتوانند در کنار یکدیگر این هیجان مهم ورزشی را تجربه کنند.

به هر حال از آنجا که خانم ها حق ورود به استادیوم را ندارند و این آرزو سالهاست بر دل علاقمندان خانم فوتبال مانده که بتوانند اوج هیجان را با حضور در استادیوم های ورزشی به خصوص فوتبال تجربه کنند منطقی است که ما فکر کنیم که خیلی از خانم ها نیز از این طرح  استقبال خواهند کرد. باید دید آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص مجوز لازم را صادر می کند؟ آیا این علاقه از سوی مدیران و مسئولان وزارت ارشاد، نیروی انتظامی و تمام ارگان های صاحب نظر در این مسئله کمک حال ماجرا خواهند بود یا خیر؟

نکته اساسی دیگر در این بحث، بدون تردید بحث اقتصادی ماجرا است که حتما صاحبان سینما به آن نگاهی جدی دارند.  در روزهایی که فیلم های کمدی سالن های سینما را پر می کنند بی شک فوتبال می تواند فروش سینما را دو چندان کند و این یعنی ورزش فوتبال می تواند در روشن نگاه داشتن چراغ سینمای ایران کمک حال باشد.

هیجان فوتبال به سینماها کمک می کند تا دوباره سینما رنگ و لعاب سابق را به خود بگیرد.

فوتبال پدیده ی مؤثر در تبلیغات، بیزینس و در اقتصاد تمام مملکت امروز می تواند روی سینما هم تأثیر گذار باشد و اگر مدیریت درستی روی این بحث صورت بگیرد بی شک خانواده سینما از این مسئله سود خواهند برد چرا که اصولا این اتفاق می تواند عاملی باشد که سینما به سبد معیشتی خانواده ایرانی راه پیدا کند.

خبرگزاری برنا در گفت‌و‌گو با خانواده سینما این مسأله را بررسی می کند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز