آمادگی مجلس برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت به هنرمندان؛

اختتامیه جشنواره ملی پویانمایی در همدان برگزار شد

۱۳۹۷/۰۲/۱۸ - ۱۰:۳۸:۱۷
کد خبر: ۷۰۴۸۲۹
اختتامیه جشنواره ملی پویانمایی در همدان برگزار شد
رئیس سازمان صداوسیما از ادامه جشنواره پویانمایی تلویزیونی در سال‌های آینده خبر داد و در پاسخ درخواست استاندار همدان در زمینه تعیین دبیرخانه دائمی جشنواره گفت: دبیرخانه جشنواره پویانمایی در کره زمین است، اما دبیرخانه در صداوسیما خواهد بود که کل ایران است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ عبدالعلی علی عسکری دوشنبه (۱۷ اردیبهشت ماه) که در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی روند برگزاری این جشنواره را مطلوب برشمرد و با اشاره به برگزاری جلساتی با حضور فعالان عرصه پویانمایی گفت: در این جلسات با نیروهای خلاق، مبتکر و خط‌شکن در حوزه انیمیشن آشنا شدم که امیدوارم برگزاری این جشنواره یک نقطه عطف تاریخی در تولیدان این عرصه باشد.

رئیس سازمان صداوسیما پویانمایی را یک هنر صنعت تأثیرگذار دانست و با بیان اینکه ایران اسلامی در یک شرایط خاص قرار دارد، اظهار داشت: باید از پویانمایی برای انتقال ارزش‌ها بهره برد. باید از گنجینه عظیم مفاخر، مشاهیر و ارزش‌های دینی خود برای معرفی در قالب انیمیشن بهره ببریم . در گذشته اکثریت حجم انیمیشن را به علت ارزانی و کیفیت از خارج تهیه می‌کردیم و خواهیم کرد، اما امیدواریم این جشنواره شتاب‌دهنده‌ و در راستای تحقق تولید داخلی در عرصه پویانمایی و افزایش این مهم نتیجه‌بخش باشد تا بتوانیم به تدریح تولیدات داخلی را افزایش و خریدهای خارجی را کاهش دهیم.

وی یادآور شد: برای گسترش بازار پویانمایی علاوه بر اینکه باید خود سفارش دهیم و ۲۵ تا ۳۰ رشد خرید داشته باشیم، در زمینه تامین منابع مالی نیز در حال برنامه ‌ریزی هستیم. بر این اساس اگر دولت و بانک‌ها مساعدت کنند، می‌توانیم برای تولید انیمیشن به عنوان صنعت راهبردی تسهیلات ارزان و با سود پایین تهیه و ارائه کنیم.

علی‌عسکری همچنین با اشاره به  لزوم تقویت مرکز صبا خاطرنشان کرد: در ۳۳ مرکز استان زمینه و امکانات تهیه و تولید انیمیشن فراهم شده است تا با بهره‌گیری از نیروهای انسانی هنرمند و خلاق تولیدات فراوان داشته باشیم و با ایجاد یک نهضت، در آینده از جمله کشورهای تعیین کننده در عرصه پویانمایی باشیم. معتقدم که ما در سال‌های آینده یکی از کشورهای تأثیرگذار در حوزه تولید پویانمایی خواهیم بود. مزیت وجود نیروی خلاق، امکانات و زیرساخت‌ها، ادبیات نمایشی غنی و مخاطب‌پسند بودن باعث شده که کشور ما بتواند در این عرصه رقابتی حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه کانال سروش در آستانه رسیدن به ۱۰ میلیون نفر مخاطب است که این یک افتخار ملی است، اظهار کرد: کانالی در این شبکه اجتماعی ایجاد می‌شود و هر کس بین ۳ تا ۵ دقیقه انیمیشن تولید کند و آن را بارگذاری کند و بعد از ارزیابی یک تیم، هر کدام که انتخاب شد بلافاصله نسبت به پرداخت هزینه آن اقدام می‌کنیم.

علی‌عسکری همچنین با اشاره به پتانسیل گردشگری استان همدان اظهار کرد: ما در برنامه‌های مختلف به همدان پرداختیم و از این به بعد هم همین اتفاق در صداوسیما خواهد افتاد تا پتانسیل گردشگری همدان محقق شود. همچنین تفاهم‌نامه راه‌اندازی دانشکده پویانمایی در همدان نیز توسط مسئولان ذیربط در حال تدوین است.

وی در ادامه با بیان اینکه دوبله انیمیشن‌های صادراتی ایران به ۸ زبان زنده دنیا از طریق واحد دوبله انجام می‌شود، تاکید کرد که باید نسبت به صادرات محصولات پویانمایی ایران اقدام شود.

رئیس سازمان صداوسیما در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایران اسلامی قدرت بزرگی است، از ناکامی آمریکا سخن به میان آورد و گفت: ایران با رشادت عراق و سوریه را از شر داعش نجات داد، البته تفکر داعش هنوز فعال است. دشمن کمیپن خروج از سوریه ره انداخته است، اما ترامپ بداند ایران هرگز به بهانه خروج از برجام پای مذاکره موشکی نمی‌نشیند. آمریکا با وحدت ملت ایران هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. روز ۲۲ اردیبهشت و موعد خروج آمریکا از برجام هیچ اتفاقی در کشور رخ نخواهد داد. ملت بزرگ ایران همواره آمریکا را تحقیر کرده و همین اتفاق دوباره رخ خواهد داد.  اروپا هم بداند که نباید دنبال بازی آمریکا باشد و اگر صادقانه کار کنند ما هم با آنها کار می‌کنیم، در غیر این صورت مقابل زیاده‌خواهی‌ها خواهیم ایستاد.

با ساخت پردیس سینمایی، همدان پایتخت انیمیشن کشور می‌شود

حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره لزوم ساخت پردیس سینمایی همدان، اظهار کرد: مقرر بود با احداث این پردیس همدان پایتخت انیمیشن کشور شود. هیچ شهری در دنیا با تاریخ همدان وجود ندارد. سال ۸۷ احداث پردیس سینمایی در همدان در مجلس مصوب شد تا با توجه به استعدادهایی که این استان دارد، پایتخت انیمیشن کشور شود. کلنگ‌زنی پروژه در زمینی به مساحت ۱۵ هزار متر انجام شد، اما به دلیلی تعلل‌هایی که ایجاد شد انجام پروژه به تاخیر افتاد. هنوز می‌توان امیدوار بود با تلاش مسئولان مربوطه، این مرکز راه بیفتد.

وی با بیان اینکه همه مسئولان به رهبری و مردم بدهکاریم و باید پاسخگوی آنها باشیم، یادآور شد: در این استان یک مدیریت موفق را تجربه می‌کنیم به طوریکه حاشیه پردازی در آن نیست و با وجود سلایق گوناگون با هم کار می کنیم.

این نماینده مجلس شواری اسلامی همچنین با اشاره به تعدد شبکه‌های  ماهواره‌ای فارسی‌زبان که در خارج از مرزهای کشور علیه ایران فعالیت می‌کنند،  مقابله با ایان جریان را امری دشوار برشمرد و یادآور شد که بعضی ها تصور می‌کنند جاده صاف و آماده است، اما حرکتی انجام نمی‌شود؛ در حالی که در برابر برداشتن یک قدم از سوی ما ۲۵۹ قدم نیز جبهه مقابل برمی‌دارد تا ما را به عقب ببرد، اما ناتوان خواهد ماند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضع‌گیری رئیس‌جمهوری درباره خروج آمریکا از برجام، بیان کرد: ترامپ به همراه رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست وزیر انگلیس در حال بازی در فیلمی است که خود نقش اول آن را بر عهده دارد. سناریوی دولت آمریکا مجبور کردن ایران به عقب نشینی از مواضع مقتدرانه خود است، اما ملت ایران این اجازه را نخواهند داد.

انتقال فرهنگ از طریق صنعت پویانمایی میسر می‌شود

همچنین علی‌ دارابی، معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما با اشاره به اثرگذاری صنعت پویانمایی در حوزه فرهنگ و درآمدزاییی گفت: موضوع انتقال فرهنگ، هنر، تمدن و اسوه‌های جامعه با استفاده از صنعت پویانمایی میسر می‌شود که این مهم باید مد نظر باشد. اگرچه پویانمایی به نام اروپاییان ثبت شده، اما ایرانیان بیش از ۵ هزار سال پیش در شهر سوخته سیستان و بلوچستان در عرصه پویانمایی پیشتاز بودند و آثار مکشوفه در این شهر گویای این ادعاست.

معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما با بیان اینکه برای صیانت از خانواده، انتقال ارزش‌های انسانی به دنیا و جلوگیری از واردات ارزش‌های مجعول باید در حوزه پویانمایی سرمایه‌گذاری جدی شود، گفت: امید است این جشنواره آغازی بر تحقق نهضت جشنواره پویانمایی در کشور باشد. همه دست‌اندرکاران از بخش خصوصی و دولتی گرفته تا هنرمندان و رسانه‌ها باید در این نهضت نقش‌آفرین باشند.

دارابی با اشاره به برگزاری فضایی شاد در سطح شهر، شور و شعف ایجاد شده را وصف‌ناشدنی دانست و با تأکید بر اینکه در این جشنواره به دنبال تولیدات پاک و سازنده هستیم، گفت: اگر دنبال خانواده سالم و توانمند و فعال در عرصه جهانی هستیم باید از هم‌اکنون به فکر حمایت و سرمایه‌گذاری از نهضت پویانمایی باشیم.

دارابی با اشاره با ساختار برگزاری جشنواره ملی پویانمایی تلویزیون، اظهار کرد: هیئت داوران شامل ۵۱ نفر بود که آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند. از بین این آثار ۶۷ اثر برتر توانستند رتبه‌هایی را از آن خود کنند. جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ۱۶ بخش دارد که بخش ویژه مربوط به فیلمنامه است، چرا که این مهم از محورهای اصلی صداوسیما محسوب می‌شود.

آمادگی مجلس برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت به هنرمندان

غلامرضا کاتب، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی اظهار کرد: به منظور حمایت از هنرمندان به ویژه تولیدکنندگان انیمیشن، در مجلس شورای اسلامی آمادگی داریم به منظور ایجاد اشتغال تسهیلات ارزان قیمت برای هنرمندان در نظر بگیریم.

وی افزود: بزرگترین رسالت رسانه ملی حراست و حفاظت از ارزش‌ها، دستاورهای انقلاب و مبارزه با فرهنگ بیگانه است و تا کنون توانسته فرهنگ عمومی و ملی کشور را با تمام هجمه‌هایی که رسانه‌های بیگانه دارند، حفاظت و حراست کند.  با هجمه‌های سنگین رسانه‌های بیگانه و فعالیت افزون بر ۲۵۰ رسانه فارسی‌زبان در ماهواره، رسانه ملی توانسته نه تنها در ایران اسلامی بلکه در خاورمیانه مخاطب خود را حفظ و گسترش دهد.

عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: طبق گزارش های ارائه شده در شورای صداوسیما، در بخشی از برنامه‌های نوروز امسال ضریب نفوذ مخاطبان به ۸۰ درصد رسید که این آمار رضایت بخش و مورد نظر رهبر معظم انقلاب و ملت ایران است. همچنین ۲۳۰ گزارش انتقادی در سال ۹۶ به صداوسیما ارسال شد که رئیس سازمان صداوسیما همه این نقدها را پذیرفت و برای رفع و اصلاح آنها تلاش کرد.از زمان حضور علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما این رویکرد ایجاد شده که باید به منافع ملی و همگرایی بین همه قوای کشور توجه کرد؛ چراکه پرداختن به حاشیه‌های درون نظام به عنوان سم در صداوسیما  است. به طور کلی تفکر رئیس سازمان صداوسیما این چنین نیست، اما بعضا افرادی درون صداوسیما وجود دارند و برای کشور حاشیه‌سازی می کنند که نگاه مدیریتی رئیس رسانه ملی ایمنچنین نیست.

کاتب از هنرمندان خواست توجه به منافع ملی و همگرایی و پرهیز از پرداختن به حواشی را در کشور ترویج دهند و اجازه ندهند وفاق، فرهنگ و عزت ملی به حاشیه‌ها گره بخورد و به مسائل کوچک و حاشیه پرداخته شود.

وی با بیان اینکه امروز در کشور در بخش اقتصادی نیاز به مجاهدت‌های بزرگ داریم، خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ عمومی و ملی نیاز اساسی کشور است؛ چراکه حتی اگر مصرف کالای ایرانی تحقق یابد و کیفیت و مزیت را هم بالا ببریم و فرهنگ ملی حاکم نشود، شعار تحقق نمی‌یابد. یکی از ملزومات اصلی تحقق پیام رهبر معظم اقلاب اسلامی درباره حمایت از کالای ایرانی توجه به فرهنگ ملی است. بر همین اساس می‌توان به تولیدات پویانمایی با رویکرد ارتقای فرهنگ ملی پرداخت.

کاتب با بیان اینکه توجه به انیمیشن می تواند موجب درآمدسازی، ایجاد اشتغال و ترویج فرهنگ عمومی شود، گفت: برگزاری این جشنواره و همایش‌ها باید موجب هم افزایی بیشتر شود و در این راستا باید از بخش خصوصی حمایت کرد. همچنین دانشکده انیمیشن همدان توان تربیت کارشناسان و هنرمندان را دارد و بخش بین الملل و اقتصادی صداوسیما می تواند در بخش فروش و عرضه انیمیشن یک نگاه ملی را در جهان ایجاد کند.

حیف است صداوسیما را در ظرف یک جناج بگذاریم

محمدناصر نیک بخت، استادار همدان ️از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلایه کرد و افزود: با وجود اینکه اکثر دستگاه ها در برگزاری جشنواره ملی انیمیشن همکاری داشتند، اما ارشاد به اندازه اداره دخانیات و در حد دادن قند و شکر هم ما را کمک نکرد.

وی با اشاره به تاثیر برگزاری جشنواره پویانمایی در استان همدان اظهار کرد: شور و شعف ایجاد شده در جشنواره بی‌نظیر بود؛ به گونه‌ای که نزدیک به 5 هزار  نفر برای حضور در برنامه‌های جشنواره و هفته فرهنگی در میادین شهر همدان حضور می‌یافتند. این نشان می‌دهد چقدر صداوسیما می‌توان در امید و نشاط و سرزندگی مردم موثر باشد. واقعا حیف است که صداوسیما را در ظرف یک جناح بگذاریم در حالیکه صداوسیما فقط در ظرف نظام و انقلاب جای دارد؛ چرا که صداوسیما یک نهاد انقلابی و دانشگاهی برای انسان‌سازی است و در امیدوار کردن مردم نقش بسیار اساسی و بی بدیل دارد. جا دارد صداوسیما در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب خدمات نظام و انقلاب مربوط به همه دولت‌ها را ترویج کند و حتی می تواند خدمات را احیا کند تا موجبات نشاط برای مردم فراهم سازد.

وی با اشاره به فرسودگی ساختمان مرکز صداوسیمای همدان، خواستار همکاری رئیس سازمان صداوسیما در حل این مشکل شد و گفت: آمادگی داریم که در این حوزه همکاری کنیم تا مشکل این مرکز حل شود هرچند این موضوع جزء وظایف ما نیست.

استاندار همدان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی این استان یادآور شد که صداوسیما می‌تواند در معرفی این ظرفیت‌ها نقش مهمی داشته باشد. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز