تفاوت های مهران مدیری و رامبد جوان در مفرح سازی فضای تلویزیون؛

آیا جای مدیری در تلویزیون خالی است؟

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۸۵۳۴
آیا جای مدیری در تلویزیون خالی است؟
یادداشت- مجتبی احمدی

با پایان فصل دورهمی و خداحافظی مهران مدیری از این برنامه این تفکر ذهن مسئولین و مدیران تلویزیون را قطعا درگیر خود کرده است که آیا جایگزین مناسبی برای او وجود دارد یا قرار است با برخی برنامه هایی که انصافا جذابیتی ندارند و به لحاظ محتوایی نیز دردی را دوا نمی کنند قرار است جای مهران مدیری در شبکه نسیم پر شود.

با اضافه شدن «خندوانه» به کنداکتور شبکه نسیم به خصوص در ماه رمضان و به خصوص در روزهایی که سیما فیلم هیچ تمهیدی برای طنازی آنتن تلویزیون در ماه مبارک نداشته است بی شک حال تلویزیون خوب است و می توان متصور شد که رامبد جوان تا حدودی حتی می تواند جای مهران مدیری را نیز در شبکه نسیم پر کند، اما بررسی تفاوت های این دو کمدین تلویزیونی در این مقال نکته ای است که می تواند راهکاری پیشنهادی برای مدیران سیما باشد.

636337475449676566

جنس کمدی و نوع پرداختن این دو کمدین محبوب به موضوعات مختلف اجتماعی قطعا مخاطبان خاص خودش را دارد، قطع به یقین می توان حس کرد که مذاق تماشاگر شبکه نسیم براساس سبک و سیاق کار هر دو لحاظ شده است و قاعدتا دو جنس خاص از کمدی در این شبکه برای مخاطب ارائه می شود. با این وصف باید گفت نه تنها امروز جای مهران مدیری در تلویزیون خالی است که جای خالی خندوانه نیز  در شبکه نسیم مدتی پیش محسوس بود.

بررسی تفاوت مهران مدیری و رامبد جوان به لحاظ شخصیتی، نگاهشان به رسانه، تفکرشان در مورد مخاطب، زاویه نگاهشان به تماشاگر تلویزیونی، لحن و نوع بیانشان در پرداختن به چالش های اجتماعی و در نهایت ساختار دو برنامه «دورهمی» و «خندوانه» در  ذیل بررسی می شود.

رامبد جوان و مهران مدیری به لحاظ شخصیتی هر دو کاراکتری باهوش با نگاهی ریز بینانه و البته تا حدودی چالشی دارند، اما بی شک احتیاطی که در کار رامبد جوان وجود دارد قطعا در لحن و اجرای مهران مدیری دیده نمی شود.

این احتیاط باعث شده رامبد جوان کمتر به سمت مسائل روز اجتماع برود و در واقع با فرمول های ایجاد خنده و فضای مفرح به یک استندآپ غربی نزدیک شود. این در حالیست که مهران مدیری با کمک اتاق فکر خلوتش مطلع از اتفاقات روز جامعه به کمک کلام نافذ انتقادی اش به اوضاع و احوال جامعه (با آن‌ نیم لبخند معروفش) رحم نمی کند! این تصور پیش می آید که چند درصد از مردم امروز مخاطب این دو نگاه هستند و البته چند برنامه ساز مجری تلویزیونی با شرایط کاریزماتیک مدیری مجوز ورود به مسائل مختلف اجتماعی را با این حدت و شدت دارند!

اگرچه زاویه نگاه مهران مدیری در فصل های  اخیر دورهمی  به شدت تغییر کرد و به مخاطب نزدیک شد، اما بی شک با نگارنده هم عقیده هستید که مدیری با مخاطبش فاصله ای نزدیک به بعید دارد. او از بالا به پایین نگاه می کند و این زاویه حتی در طراحی دکور برنامه «دورهمی» نیز در مقایسه با دکور برنامه رامبد جوان قابل بررسی است. لحن و بیان جوان در ماکزیمم ترین حالت ممکن رخ در رخ تماشاگر است، اصلا سبک و سیاق اجرایی او نزدیک شدن به مخاطب و ایجاد صمیمیت در اجراست به همین دلیل است که حتی مهمانان برنامه او نیز به سرعت لحنی خودمانی می گیرند، اما در کار مدیری تحقیقا و تقریبا فضا طوری دیگر است.

ساختار دو برنامه «دورهمی» و «خندوانه» که هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند، اما باید در نظر گرفت که هر دو برنامه جدا از طیف مرسوم علاقمند به طنز تلویزیونی مخاطبان و طرفداران مخصوص به خودشان را هم دارند. با این اوصاف باید گفت جای «دورهمی» امروز در تلویزیون خالی است چرا که نقد وضعیت اجتماعی از زبان یک کاراکتر محبوب در تمام لحظات وظیفه یک رسانه پویا و مردمی است.

بدون تردید مهران مدیری حتی در روزهایی که برنامه اش به لحاظ مهمان و بخش نمایشی حرف آنچنانی برای گفتن نداشت با تکیه بر محبوبیت خودش در اوج بود و زاویه ای که در برخورد با مسائل روز جامعه در دستور کار او بود دمای روحی و روانی مخاطبان تلویزیون را تعدیل می کرد در واقع واکنشی که او با شوخی به هنجار ها و ناهنجاری های جامعه و حتی سیاستمداران و صاحبان کرسی داشت حال مخاطب را خوب می کرد و این یعنی یک نقطه قوت و عطف برای یک برنامه در رسانه ملی.

رامبد جوان امروز با برنامه «خندوانه» بدون حضور مدیری یکه تازی می کند، اما مدیران شبکه نسیم باید فکری به حال جای خالی مدیری (نه اصولا نام او) در پرداختن به مسائل روز جامعه و شوخی با اتفاقات اجتماعی بنمایند چرا که فرمول برنامه «دورهمی» راهکاری برای حفظ مخاطب کم حوصله، دیرباور و معترض امروز است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز