مستند «در جستجوی وطن شرقی» آماده پخش شد

حمله حامیان اسرائیل به یک اندیشمند

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۱۹:۱۴:۲۸
کد خبر: ۷۱۳۷۷۳
حمله حامیان اسرائیل به یک اندیشمند
مستند «در جستجوی وطن شرقی» ساخته علیرضا خوشنویس آماده پخش شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مراحل ساخت مستند «در جستجوی وطن شرقی» که روایتی از زندگی ادوارد سعید شرق شناسِ غرب است به اتمام رسیده است و به زودی از رسانه ملی به نمایش درمی آید.

مستند «در جستجوی وطن شرقی» به بررسی زندگی و اندیشه های ادوارد سعید متفکر فلسطینی الاصل مسیحی می پردازد که در طول زندگی خود تلاش داشته است نگاه محافل غربی را به مسائل خاورمیانه و منطقه فلسطین اصلاح و از حقوق مردم این سرزمین دفاع کند.

ادوارد سعید که خانواده اش جزو خانواده های اخراجی از فلسطین بعد از سال ۱۹۴۸ و تشکیل رژیم صهیونیستی بوده اند، اولین متفکر فلسطینی است که در سده اخیر در جهان غرب مطرح می شود و می تواند با اتخاذ رویکردی تاثیرگذار در علوم انسانی، مطالعات شرق شناسی و مطالعات پسا استعماری را متحول کند.

علیرضا خوشنویس کارگردان این اثر مستند ضمن بیان اینکه ادوارد سعید با وجود شباهت هایی که از لحاظ نوع نگاه به غرب و تحلیل شرق با نگاه انقلاب اسلامی دارد، ولی به اندازه کافی در ایران شناخته شده نیست، گفت: آشنایی با ادوارد سعید به دوران دانشجویی برمی گردد که نظریاتش در حوزه بازنمایی تصویر شرق در سینمای غرب کمک فراوانی به درک فضای سینمای غرب و چگونگی روایت آن کرد.

این کارگردان مستند جذابیت ساخت اثری درباره ادوارد سعید را از نقطه نظر نگاه جدید این اندیشمند به مساله فلسطین می داند و اظهار کرد: از نظر اینکه ادوارد سعید از یک خانواده فلسطینی به مسأله غصب اسرائیل نگاه و همچنین از زاویه نگاهی که به بحث ورود می کند و تلاش می کند مسأله فلسطین را در اذهان غربی ها زنده نگه دارد، حائز نگاه متفاوتی در میان اندیشمندان عصر حاضر است.

کارگردان مستند «در جستجوی وطن شرقی» ادامه داد: ممارست و پیگیری ادوارد سعید برای زنده نگه داشتن حق فلسطینی ها تا حدی بوده است که بعد از مناظراتش با یهودیان حامی اسراییل به وی حمله می کنند و محل کارش را به آتش می کشند.

خوشنویس در پایان بیان کرد: این مستند با تهیه کنندگی مهدی مطهر، هم اکنون با اتمام فرآیند تدوین و بازبینی آماده پخش شده است و به زودی از رسانه ملی به نمایش درمی آید.

نظر شما