تب فوتبال داغ می شود(بخش اول)؛

فوتبال ناجی رسانه ملی

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۱۳:۲۴:۲۶
کد خبر: ۷۱۵۸۸۷
فوتبال ناجی رسانه ملی
یادداشت- مجتبی احمدی

تلویزیون در سال های اخیر شاخص مطلوبی در جذب مخاطب نداشته است و در واقع مدیران سیما خوب می دانند که به جزء موارد خاص مانند مجموعه های تلویزیونی پرطرفدار و دو برنامه پرمخاطب شبکه نسیم و یکی دو برنامه ترکیبی مناسبتی دیگر، برنامه های سیما دارای مخاطبی نسبی بوده و هرگز نتوانسته است با اقبالی با درصد بالا مواجه شود.

در این خصوص بسیاری از مدیران سیما تمهیدات متفاوت اندیشیده اند. جذب مخاطب یکی از دغدغه های مدیران فوقانی سازمان و حتی مدیران میانی بوده است، اما وضع اقتصادی نامناسب و گاهی ممیزی ها و به روزمره تبدیل شدن تولیدات، کار را به جایی رسانده که آنچه مطلوب مدیران سازمان است پدید نیاید و در نهایت آمار قابل ذکری پیش روی سیاست گذاران سیما گذاشته نشود.

اینکه سریال «پایتخت» با تکرار چند باره گوی رقابت را از سریال های داغ تازه از تنور درآمده می رباید نشان از آن دارد که تولیدات فعلی نتوانسته اند چنگی به دل بزنند و آمار تلویزیون در پرمخاطب ترین فصل سال (ماه مبارک رمضان) رضایت بخش نیست.

معاونت سیما از مخاطب 80 درصدی تلویزیون در لحظات افطار می گوید، از مخاطب 70 درصد سریال ها می گوید و از مخاطب 50 درصدی خندوانه نام می برد اما او به عنوان مرد شماره یک تلویزیون در مقام معاون سیما خوب می داند که این آمار با رضایت مخاطب در اجتماع نیست شاید در اشتراک باشد.

اما خبر خوشی که فوتبال به زودی ناجی تلویزیون خواهد بود. پخش مستقیم مسابقات فوتبال جام جهانی روسیه به خصوص حضور تیم ملی ایران در این مسابقات فرصتی است که آمار مخاطبان تلویزیون به عددی چند برابر برسد. با داغ شدن تب فوتبال در دنیا تمام تمرکز اخبار تحت تأثیر این پدیده پرطرفدار جهان قرار گرفته و حتی سیاستمداران نیز روی آن حساب ویژه باز خواهند کرد. تلویزیون با دقت و تمرکز مفصلی که روی پخش مستقیم مسابقات در شبکه های مختلف سیما خواهد داشت به دنبال این است که کمترین حجم مخاطب را نیز از دست ندهد.

عادل فردوسی پور از حربه های مختلف استفاده کرده است تا برنامه ای جذاب با گرید بالا و با حضور کارشناسان و تحلیل گران حرفه ای در این حوزه جمع و جور کند تا حدود یک ماه تمام آنچه از علاقه اش به فوتبال سراغ داریم به تصویر کشیده شود.

جواد خیابانی که خوب می داند با حضور عادل فردوسی پور در شبکه سه سیما جزء در مقام گزارشگر جایگاهی نخواهد داشت با برنامه «فصل داغ فوتبال» در شبکه ورزش حضور پیدا خواهد کرد تا او نیز گوشه ای از این بساط را در دستان خود ببیند.

به زودی در یادداشتی به دو برنامه عادل فردوسی پور در شبکه سه و جواد خیابانی در شبکه ورزش خواهیم پرداخت و ادبیات رسانه ای هر دو را از منظر ورزش فوتبال و جذب مخاطب مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اما آنچه واضح و مبرهن است این است که فوتبال وضعیت مخاطب تلویزیون را از این رو به آن رو خواهد کرد و آمار قابل قبولی را به مدیران سازمان ارائه خواهد کرد.

ادامه دارد ...

تیم ملی فوتبال ایران

 

نظر شما
پرونده ویژه