درباره مجموعه های تلویزیونی ماه رمضان

سریال های نامبارک تلویزیون در ماه مبارک!

۱۳۹۷/۰۳/۲۵ - ۰۵:۲۰:۰۱
کد خبر: ۷۱۶۹۷۷
سریال های نامبارک تلویزیون در ماه مبارک!
سیدرضا اورنگ - منتقد سینما و تلویزیون

«تولید و پخش سریال های جذاب در ماه مبارک رمضان، کاری است قابل تقدیر، اما ساخت مجموعه های بی کیفیت و بی خاصیت، لیاقت شان تقبیح و تحقیر خواهد بود.

ماه مبارک رمضان امسال، شبکه های یک و سه با پخش دو سریال بسیار ضعیف و غیر قابل دفاع، به شعور تماشاچیان با شعور توهین کردند که باید مدیران صدا و سیما پاسخگو باشند.

پخش مجموعه های "رهایم کن" و "سر دلبران" در ایام ماه مبارک رمضان،نشان داد که مسوولان تلویزیون، نه با فن سریال سازی آشنا هستند و نه به مخاطب احترام می گذارند.

اگر اعضای شوراهایی که به این دو مجموعه اجازه ساخت داده اند،سوادی در حد کلاس اول فیلمنامه نویسی داشتند، هرگز به آنها چراغ سبز نشان نمی دادند.

داستان ضعیف، حرافی های بیشمار، بازی های بسیار ضعیف، لوکیشن های محدود، کارگردانی های به شدت غیر حرفه ای و ضعف یا زرنگی و پول پرستی تهیه کنندگان، جای نقدی برای منتقدان باقی نمی گذارد.تهیه کنندگان این دو سریال با انتخاب بازیگران به نسبت ارزان قیمت،تمام فکرشان به جیب خود بوده تا کیفیت مجموعه.

متاسفانه به خاطر ضعف کارگردانی،بازی هنرمندی مانند امین تارخ نیز زیر سوال رفته است.

"سر دلبران" به خاطر ضعف تهیه کننده یا زرنگ انگاری وی حکایت دیگری است!

انتخاب داستانی دستمالی شده با فیلمنامه ای بسیار ضعیف و غیر حرفه ای، بازیگرانی که هنر بازیگری را فراموش کرده یا اصلا آشنا نیستند با این مقوله،کارگردانی زیر استاندارد، لوکیشن های محدود در یک شهرستان و... نشان از سر درون تهیه کننده "سر دلبران" دارد!

در این مجموعه، تهیه کننده نظر کرده صدا و سیما و نهادهای دیگر که گویی زبانم لال یکباره از آسمان نازل شده،تمام توان خود را به کار گرفته تا از آب گل آلود در حد توان ماهی بگیرد که تا کنون گرفته است!

به کارگرفتن مدام این تهیه کننده، نشان دهنده زد و بندهای پشت پرده و ندانم کاری های برخی از مدیران کارنابلد تلویزیون است.

تهیه کنندگی درست، هنر است که متاسفانه در ایران چنین هنرمندی وجود نداشته و با این اوضاع نخواهد داشت. بیشترین موفقیت سینمای هالیوود و تلویزیون های موفق دنیا مدیون تهیه کنندگانی هنرمند هستند. تهیه کنندگی فقط هزینه کردن نیست، بلکه دیدی بالا و شعوری هنری و اقتصادی می خواهد.

تهیه کنندگان سفارش شده، صدا و سیما را از عرش به فرش رسانده اند، معلوم نیست به چه دلیل یا کدام مسائل پشت پرده ای است که مدیران تلویزیون همچنان به سیاست غلط و شکست خورده خویش ادامه می دهند!

افراد توانایی هستند که بارها توانایی های خود را به اثبات رسانده اند، چرا صدا و سیما از این افراد کاربلد دعوت به کار نمی کند؟

اکثر اعضای شوراهای صدا و سیما فاقد توانایی و سواد هنری هستند. به همین دلیل است که هر روز شاهد ضعف مفرط سریال ها و برنامه های تلویزیون هستیم. چرا از مردان و زنان کارکشته در این شوراها استفاده نمی کنید؟ به خاطر آنکه آنان اجازه نمی دهند طرح های ضعیف و سفارش شده به مرحله تولید برسند؟! قطعا چنین است،اگر غیر از این بود الان شوراهای واقعی در صدا و سیما داشتیم، نه سفارش شده.

کمبود بودجه بهانه ای است که مدیران تلویزیون به آن آویزان شده و مدام تاب می خورند. مگر در دهه شصت که مملکت در مشکلات بزرگ و کوچک غرق بود،پول تلویزیون از پارو بالا می رفت؟آن زمان نیز بودجه صدا و سیما محدود بود،اما مردان و زنان هنرمندی بودند که با حداقل بودجه شاهکار می آفریدند.

پیش از انقلاب نیز تلویزیون با پول اسپانسرها اداره می شد، اما آن زمان مدیر تلویزیون هرگز اجازه نداد ریش و قیچی به دست اسپانسرها بیفتد، حتی به آنها اجازه هیچ دخالتی نداد. امروز، نه تنها ریش و قیچی در صدا و سیما دست اسپانسرهاست، بلکه بر ارکان تلویزیون حکمرانی کرده و برای صغیر و کبیر خط و نشان می کشند!نمونه بارز آن لغو برنامه ای بود که مرحوم ناصر ملک مطیعی در آن حضور داشت.

اسپانسرهای گردن کلفت و تهیه کنندگان سفارش شده آفت تلویزیون شده اند، به همین سبب است که صدا و سیما در دست انداز افتاده. باید رییس و مدیران تلویزیون فکری اساسی کرده و طرحی نو بیندازند،وگر نه فاتحه صداوسیما بزودی خوانده شده و حلوایش تولید و پخش خواهد شد!

 

 

نظر شما