فوتبال در سینما، چالشی جدید برای آینده سینما

فوتبال یک - هیچ از هنر پیش افتاد

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۱۲:۰۵:۴۴
کد خبر: ۷۱۷۷۶۱
فوتبال یک - هیچ از هنر پیش افتاد
محمد پور اسماعیلی- سرانجام شاهد پخش فوتبال در سینماها هستیم، موضوعی که از همان ابتدا چندان به مذاق فیلمسازان خوش نیامد، ولی در آخر هم نتوانستند حرف خود را به کرسی بنشانند. سینماداران هم از این موضوع استفاده کرده اند و این روزها در سینماهای کشور بیشتر حال و هوای فوتبالی برقرا است تا حال و هوای سینمایی.

بر اساس آخرین اخباری که روز گذشته منتشر شد، تمام پردیس های سینمایی همه بلیط های سانس های پخش فوتبال جام جهانی را فروخته اند و نیز 70 درصد بلیط سینما های دیگری که این بازی ها را پخش می کنند فروش رفته است. این اتفاق تنها چند ساعت پس از اعلام پیش فروش بلیط های سینماها صورت گرفت.

جالب اینجاست با توجه به این که هنوز زمان زیادی از تصویب این موضوع جنجالی که مدت ها در مراجع مختلف پاسکاری می شد نگذشته است، برخی از سینماداران ظاهرا از قبل می دانستند که نهایتا این موضوع مصوب می شود، چراکه بلافاصله در محل تبلیغات محیطی سینماها که قبلا جای پوسترها و تبلیغات فیلم ها بود، عکس بازیکنان فوتبال و تبلیغات جام جهانی قرار گرفته است.

پخش فوتبال در سینماها از همان ابتدا با مخالفت فیلمسازان مواجه شد، تا در نهایت روز سه شنبه شورایعالی اکران مجوز پخش فوتبال در سینماها را صادر کرد، موضوعی که نشان داد زور صاحبان سینما بیشتر از تولید کنندگان فیلم است. جالب اینجاست که برخی از صاحبان پردیس های سینمایی، تهیه کنندگان سینما هستند و از شرایط و سختی هی اکران فیلم ها با اطلاع نیستند. موضوعی که از همان ابتدا فیلمسازان به آن اشاره کردند و بارها اعلام کردند پخش فوتبال در سینماها به ضرر فیلم های درحال اکران است.

موضوع به همین جا ختم نمی شود، درباره قیمت بلیط، تعداد سالن های سینمایی که اجازه پخش مسابقات را دارند و کلا هر مسئله ای که مربوط به سینماداران می شود در جلسه شورایعالی اکران مشخص شده است، اما درباره سهمی که از این موضوع قرار بود به صاحبان فیلم های روی پرده برسد به گفته علی سرتیپی در آینده مشخص خواهد شد و باز هم این میان فعلا سهم صاحبان فیلم های روی پرده به آینده حواله شده است.

پیشتر اعلام شده بود که برای پخش بازی های جام جهانی، فقط قرار است که پردیس های سینمایی اقدام به پخش کنند، اما در مصوبه جدید همه سینماها می توانند از این موضوع بهره مند شوند به جز سینماهای تک سالن که سرگروه هستند. پردیس هایی هم که بیش از 5 سالن دارند می توانند در 4 سالن خود این مسابقات را پخش کنند، این موضوع به این معناست که بسیاری از فیلم ها در سانس های پخش فوتبال ممکن است تا دو سانس خود را از دست بدهند، چرا که با توجه به زمان معمول یک مسابقه فوتبال با توجه به زمان بین دو نیمه و همچنین زمان قبل از آن عملا سینماها باید زمان دو سانس خود را به پخش فوتبال اختصاص دهند.

قیمت بلیط پخش فوتبال هم موضوعی است که قبلا به آن اشاره شد که بیشتر از قیمت بلیط فیلم ها در سینما های درجه یک است، هر چند شورایعالی اعلام کرده است قیمت بلیط از 15 تا 20 هزار تومان می تواند باشد، اما مشخص است که هیچ کس قیمت 20 هزار تومانی را نمی گذارد، چون قطعا جذابیت پخش فوتبال در سینما آنقدر هست که همه بلیط ها با بالاترین قیمت فروش بروند و نیازی به قیمت رقابتی نباشد. حال باید دید با توجه به استقبالی که از پخش فوتبال در سینماها شده است، این موضوع در آینده چه تاثیری بر عملکرد سینماداران می گذارد، آیا در آینده باید شاهد این باشیم که هر مسابقه فوتبال مهمی که برگزار می شود، قرار است در سینماها پخش شود و این روند ادامه پیدا کند؟ و حالا که نسبتا مردم با سینما آشتی کرده اند و آمار فروش برخی فیلم ها نشان می دهد باز سینما رفتن در جامعه رونق پیدا کرده است، باز قرار است فیلمسازان با چالش جدیدی روبرو شوند و باز هم موضوع دیگری بر سینما رفتن مردم تاثر بگذارد؟

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز