از «پله و بابی مور» در بازی های جام جهانی فوتبال ۱۹۷۰

عکس جاودانه تاریخ فوتبال

۱۳۹۷/۰۳/۳۱ - ۲۰:۰۸:۳۰
کد خبر: ۷۱۹۱۸۲
عکس جاودانه تاریخ فوتبال
عکس تاریخی و به یاد ماندنی «پله و بابی مور» در بازی های جام جهانی فوتبال 1970 سوژه این هفته برنامه "عکس هایی که جهان را تکان می دهد" (Pictures that shake the world) هیسپان تی وی است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در این برنامه عکسی از جان وارلی، عکاس ورزشی دیلی میرور به تصویر در می آید که در آن زمان سوژه داغ رسانه های دنیا می شود.

بعد از پایان بازی برزیل و انگلیس در جام جهانی فوتبال 1970 مکزیک که در آن بازی برزیل برنده میدان می شود، پله به نشانه صلح و دوستی پیراهن خود را از تن درآورده و به بابی مور بازیکن انگلیس می دهد و بابی مور نیز در جواب پله، پیراهن خود را به او می دهد و جان وارلی یکی از به یادماندنی ترین عکس های تاریخ ورزش را ثبت می کند.

در آن سال ها موضوع نژادپرستی و توهین به غیرسفید پوست ها حتی در زمین فوتبال هم رایج بوده است که این حرکت پله در تاریخ ورزش فوتبال به یادگار می ماند و از آن زمان به بعد، بازیکنان فوتبال پس از دیدار های مهم این کار را انجام می دهند. عکس مانگار جان وارلی، در اوج تبعیض های نژادی در آمریکا و انگلستان، نقطه عطفی در مسیر مبارزات تبعیض نژادی می شود.

 «عکس هایی که جهان را تکان می دهد» به تهیه کنندگی و کارگردانی کیانوش الطافی به بررسی برترین عکس های خبری جهان که تاثیرات گسترده اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داشته اند می پردازد.

این برنامه، محصول شبکه پرس تی وی است که پس از دوبله به زبان اسپانیایی هر هفته پنج شنبه ها ساعت 10:15 به وقت تهران از هیسپان تی وی پخش و جمعه ساعت 4:30 بازپخش خواهد شد.

 

 

نظر شما