در اول تیرماه

هنرمندانی که روز اول تابستان به دنیا آمدند/ بخوانید تا مطلع شوید

۱۳۹۷/۰۴/۰۱ - ۲۱:۵۳:۳۸
کد خبر: ۷۲۰۸۶۸
هنرمندانی که روز اول تابستان به دنیا آمدند/ بخوانید تا مطلع شوید
در بخشی جدید در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا بنا داریم زاد روز هنرمندان سینما و تلویزیون را در این بخش به همراه معرفی کوتاهی با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ امروز اول تیر ماه و آغاز تابستان است، در این روز عباس کیارستمی، مهدی صباغ زاده، سحر ولد بیگی و مریل استریپ متولد شده اند.

کیارستمی1

عباس کیارستمی، یکم تیر ماه ۱۳۱۹ در تهران متولد شد و در ۱۴ تیر ۱۳۹۵ در پاریسدر گذشت. کیارستمی کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، عکاس، تهیه‌کننده، گرافیست و کارگردان هنری بین‌المللی، شاعر و نقاش بود. او فیلم‌سازی تأثیرگذار در سینمای جهان به‌شمار می‌آید.

کیارستمی فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۹۷۰ میلادی شروع کرد و بیش از ۴۰ فیلم سینمایی، کوتاه و مستند ساخت. از مهم‌ترین کارهای او می‌توان به: سه‌گانه کوکر، کلوزآپ، طعم گیلاس، باد ما را خواهد برد، خانه دوست کجاست و ... اشاره کرد. او در اوخر دوران کاریش به فیلم‌سازی بیرون از ایران روی آورد و حاصل آن فیلم‌هایی مانند کپی برابر اصل  و مثل یک عاشق بود.

کیارستمی برنده چندین جایزه بزرگ سینمایی است. او پنج بار نامزد جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شد و در سال ۱۹۹۷ در پنجاهمین دوره این جشنواره نخل طلای کن را برای فیلم طعم گیلاس گرفت. وی در جشنواره‌های متعدد معتبر فیلم جهان به عنوان داور حضور داشت و با ۴ دوره داوری در جشنواره فیلم کن در سالهای ۱۹۹۳، ۲۰۰۲، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۴ در میان هنرمندان ایرانی پیشتاز است. کیارستمی همچنین با دریافت ۳۲ دست‌آورد شخصی، پرافتخارترین هنرمند ایران به‌شمار می‌رود.

حجازی فر

هادی حجازی فر، البته متولد 31 خرداد است. حجازی فر بازیگر سینما و کارگردان تئاتر است. از فیلم‌های او می‌توان ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز، لاتاری و به وقت شام، دارکوب، آستیگمات و ... را نام برد. او در جشن خانه سینما و جشن منتقدان برنده جایزه بهترین بازیگر شد و در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

صباغ زاده

مهدی صباغ‌زاده، متولد اول تیر ۱۳۳۰ در مشهد است. او کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده، پخش کننده و تدوین‌گر سینما است.

او فعالیت خود در سینمای ایران را از دهه 60 آغاز کرد و آخرین ساخته او فیلم «خانه کاغذی» است. صباغ زاده همچنین مدیر موسسه پخش نیمروز فیلم است.

ولدبیگیسحر ولد بیگی، فرزند مسعود ولد بیگی، گریمور با سابقه سینما است، او همسر نیما فلاح بازیگر سینما و تلویزین است. ولد بیگی فعالیت هنری خود را از دهه هفتاد آغاز کرد و در کارنامه خود سریال های زیادی دارد.

مریل استریپمریل استریپ، بازیگر نامدار سینما، تئاتر و تلویزیون آمریکایی است. مریل استریپ تا کنون سه بار برنده جایزه اسکار شده‌ است. او پس از کاترین هپبورن (با چهار اسکار)، با اینگرید برگمن، جک نیکلسون، والتر برنان و دانیل دی-لوئیس با سه جایزه اسکار جزو رکوردداران اسکار بازیگری است. او همچنین با ۲۱ نامزدیاسکار و ۲۸ نامزدی جایزه گلدن گلوب (۸ بار برنده) از نظر تعداد نامزدی این جایزه‌ها در میان تمام بازیگران دارای رکورد است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز