در برنامه «پرانتز باز» مطرح شد:

حذف کنکور، منتظر اقدامات آموزش و پرورش!/ ماجرای مؤسسات آمادگی کنکور از زبان نماینده مجلس

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۱۷:۲۴:۰۶
کد خبر: ۷۲۱۳۲۱
حذف کنکور، منتظر اقدامات آموزش و پرورش!/ ماجرای مؤسسات آمادگی کنکور از زبان نماینده مجلس
عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس با حضور در برنامه «پرانتز باز» در خصوص کم کاری آموزش و پرورش برای حذف کنکور و سوء استفاده موسسات آمادگی کنکور سخن گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ دکتر اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس با حضور در برنامه «پرانتز باز» در خصوص مسأله حذف کنکور گفت: در سال 1386 قانونی را در مجلس مصوب کردیم که بر اساس آن تا سال 1391  باید کلا بساط کنکور جمع می شد تا دانش آموزان بتوانند بر اساس توانمندی‌ها و استعدادهای خود وارد دانشگاه شوند. اما تا سال 1391 هیچ اتفاقی نیفتاد و نهایتا در سال 1392 طرحی به نام سنجش و پذیرش دانشجو با رویکردی متفاوت از قانون حذف کنکور تصویب شد.

وی ادامه داد: در قانون سنجش و پذیرش دانشجو، 85 درصد پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی است و برای 15 درصد باقی مانده که شامل رشته های پر طرف‌دار و دانشگاه های خاص است کنکور برگزار می شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: یک زمانی ظرفیت دانشگاه‌های ما حداکثر 100 هزار نفر و تعداد داوطلبان ما بالای 1 میلیون و 700 نفر بود. امکان اینکه ما مسیرهای دیگر را طی کنیم وجود نداشت. اما امروز ظرفیت دانشگاه‌های ما افزایش پیدا کرده و تعداد داوطلبین هم تا زیر 1 میلیون کاهش داشته است. وقتی کرسی های خالی داریم و این آمادگی وجود دارد که دانشجوهای بیشتری پذیرش شوند چه لزومی دارد کنکور برگزار شود و هزینه های مادی و معنوی مختلفی به خانواده ها تحمیل شود.

عباسی اضافه کرد: مجلس در این زمینه کار خود را انجام داده است و در حال حاضر آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد و به وزرات علوم و سازمان سنجش اعلام کند که این 85 درصد سوابق تحصیلی بر اساس آزمون های استاندارد انجام شده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص تبلیغات مؤسسات و آموزشگاه‌هایی که در خصوص آمادگی کنکور فعالیت می کنند افزود: این قبیل از مؤسسات با ادعای اینکه اگر مطالعات دانش آموز تحت نظر این مراکز نباشد محال است به دانشگاه راه یابد خانواده ها را تحت تأثیر قرار می دهند و به طوری که دانش آموز فکر می کند این ها منجی بلا منازع او هستند و با معجزه آنها می توانند به دانشگاه راه یابند.

وی افزود: این مراکز معمولا آزمون هایی را در مدارس برگزار می کنند و وقتی دانش آموزی رتبه یک یا دو رقمی کسب می کند عکس او را منتشر می کنند و اعلام می کنند که او از خروجی های موسسه ی آنها است در حالی که واقعیت آن است که دانش آموز با تلاش و استعداد خودش به این موفقیت رسیده است. یا بعضا می گویند بخشی از این پول ها را صرف کارهای خیریه و توسعه های آموزشی می کنیم در حالی که اصلا این طور نیست.

«پرانتز باز» برنامه ای است با رویکرد بررسی اخبار نوجوانان که به صورت هفتگی با اجرای محمودرضا قدیریان و چهار دبیرخبر نوجوان هر هفته جمعه ها ساعت 71 روی آنتن شبکه امید می رود.

در این برنامه علاوه بر بخش گفت‌وگو با مهمانان و گزارش میدانی که به گفت‌وگو با نوجوانان درباره موضوع اصلی برنامه می پردازد، بخش دیگری در نظر گرفته شده که نوجوانان سنین 13 تا 20 سال می توانند به عنوان خبرنگار افتخاری با برنامه همکاری داشته و گزارش های تصویری و ویدئویی خود را برای پخش، به برنامه ارسال کنند.

عوامل تولید این برنامه عبارت اند از: تهیه کننده: محمود فلاح پرویزی، مدیر تولید و جانشین تهیه کننده : سعید احمدی، سردبیر: حسین شکیب راد، کارگردان: بهرام امانی. اجرا: محمودرضا قدیریان، محسن محبی، سید ابوالفضل سیروس نژاد، ساناز احسانی و زهرا محبوب.

مخاطبان این برنامه می توانند با شماره 09036883202 در پیام رسان بله و سروش با روابط عمومی برنامه در تماس باشند و در اینستاگرام صفحه ی پرانتز باز را با نشانی parantezbaz_tv دنبال کنند.

 

 

نظر شما
پرونده ویژه