حامد جوادزاده تهیه کننده برنامه «زابی واکا»

مسئول همه اشتباهات منم نه علی انصاریان نه آزاده صمدی و...

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۴:۰۴:۰۳
کد خبر: ۷۲۵۲۴۷
مسئول همه اشتباهات منم نه علی انصاریان نه  آزاده صمدی و...
برنامه «زابی واکا» اولین برنامه زنده ورزشی است که در یک شبکه اینترنتی به مناسبت جام جهانی 2018 پخش می شود. این برنامه در مدتی که از تولید آن می گذرد، درگیر برخی حاشیه ها شد. برنا در گفت و گویی که با حامد جوادزاده تهیه کننده این برنامه داشته است، به بررسی این حواشی و نقش صدا و سیما در نظارت بر این برنامه و همچنین ساخت آن پرداخته است.

حامد جوادزاده یکی از تهیه کنندگان جوان تلویزیون است. جوادزاده فارغ التحصیل رشته مکانیک است، اما سال هاست که در رسانه حضور دارد، او کار خود را در دهه هشتاد با رادیو جوان شروع کرد و در ادامه به تلویزیون آمد، حالا او تهیه کنندگی برنامه زنده ورزشی «زابی واکا» را به عهده دارد که از تلویزیونی اینترنتی و به مناسبت جام جهانی در حال پخش است. با حامد جواد زاده درباره برنامه ای که این روزها به صورت زنده روی آنتن یک شبکه اینترنتی دارد درباره ساخت این برنامه و حاشیه های آن به گفت و گو نشستیم.

حامد جواد زاده در توضیح اینکه چرا مکانیک خوانده است، ولی در حوزه رسانه کار می کند گفت: «این برای من سوال معروفی است. من دهه شصتی هستم و سالی که کنکور داشتم، حجم داوطلبان کنکور بسیار بالا و رفتن به دانشگاه خیلی سخت بود. در دبیرستان ریاضی خوانده بودم و مکانیک قبول شدم و صرفا رفتم تا دانشگاه را تمام کنم. آن موقع آنقدر بلوغ تحصیلی در کشور نبود تا رشته ای که می خواهی بخوانی، من اصلا به ریاضی علاقه نداشتم و یادم می آید فیزیک حرارت را یازده بار در دانشگاه گرفتم.

او در ادامه توضیح داد: «آن موقع هم در دانشگاه مجله دانشگاه را دست گرفتم و مجله جزو مجلات برتر کشور شد و سردبیر پر تیراژ ترین مجله دانشگاهی کشور بودم، از همان موقع فعالیت فرهنگی را شروع کردم. بعد هم به روزنامه آفتاب یزد رفتم و چند سال سابقه کار در این روزنامه دارم.»

حامد جواد زاده به فوتبال و بازیگری علاقه داشته است، اما به دلیل مخالفت خانواده راه دیگری را برای رسیدن به این خواسته بر می گزیند، او گزارشگری فوتبال را راه رسیدن به بازیگری و فوتبال انتخاب می کند، او در توضیح راهی که رفته است گفت: «در دوران دانشجویی بسه سال تمام هفته ای دو روز به شبکه سه رفتم، تست دادم و رد شدم، تا اینکه به دعوت یکی از دوستان به رادیو رفتم و سرانجام آنجا موفق شدم و گزارشگر برتر رادیو شدم، برای جام جهانی 2006 ساعت 4 عصر به استودیو می رفتم و 2 شب بیرون می آمدم، همه بازی ها را گزارش کردم و فقط برای بازی ایران امیر حسین بابازاده به من اضافه می شد. در آن دوره 64 بازی را تنها گزارش کردم و بعد از آن برنامه ساز ورزشی شدم.  البته پس از آن همه ژانرها را تجربه کردم تا اینکه مدیریت رادیو تغییر کرد و به دعوت آقای زاهدی به تلویزیون و شبکه سه رفتم نتیجه این همکاری برنامه های «گزینه جوان»، «شروع خوب»، «نیمروز» و ... شد.»

پشت+صحنه+برنامه+زابیواکا (7)

جوادزاده در ادامه با شبکه های دو و یک سیما هم همکاری خود را شروع می کند، حاصل برنامه سازی برای این شبکه ها برنامه «روز از نو»، «شیش تایی ها»، «ماه ترین ماه»، «با کی بریم سیزده به در»، «خیابان ایران» و «شهرآورد» است، او پس از ساخت این برنامه ها به فکر راه اندازی مجموعه ای آموزشی در حوزه رسانه می افتد و این موضوع سرآغاز همکاری او با تلویزیونی اینترنتی و راه اندازی شبکه ای ورزشی و برنامه سازی ورزشی برای این تلویزیون می شود. این تهیه کننده برنامه های تلویزیونی در توضیح آغاز این همکاری گفت: «مجموعه آموزشی که راه اندازی کرده بودیم پس از مدتی به بلوغ رسید و ما سمت و سوی آن را عوض و شروع به تولید محتوا کردیم. همزمان تلوزیون های اینترنتی (IP TV) شروع به کار کرده بودند و  تبدیل به جدی ترین مشتریان ما شدند. در این فضای جدید با تلویزیون «آیو» آشنا شدیم و همکاری ما با آن شروع شد و در نهایت «آیو اسپرت» اولین رسانه رسمی غیر از تلویزیون که پخش زنده فوتبال داشت متولد شد.»

این تهیه کننده تلویزیونی با بیان اینکه اولین بازی که در آن گزارش کردیم بازی دورتموند و انگولشتات بود ادامه داد: «28 اسفند 95 این رسانه افتتاح شد. از ابتدا سعی کردیم فضای برنامه ها را عوض کنیم. طبیعی بود که باید با شبکه سه رقابت می کردیم. آنقدر تغییر ایجاد کردیم که محصول جدیدی بیرون دادیم، اگر ما همان کار تلویزیون را می کردیم نهایتا با عادل فردوسی پور رقابت می کردیم و مداوم با او مقایسه می شدیم، ما چیز جدیدی عرضه کردیم و رقیب نداشتیم. طبیعی بود که اول با انتقاد شدید مخاطبان مواجه شدیم، دلیل آن هم این است که سی، چهل سال یک جور گزارش شنیدند و ما این فضا را عوض کردیم. طبیعی است که به آن انتقاد می کنند و با آن ارتباط برقرار نکنند، اما چون معتقدم درست است بعد از دو، سه ماه مخاطبانی پیدا کردیم که به ما وفادارند. ما در اواخر سال 96 به حجم زیادی مخاطب رسیدیم که مخاطبان وفادار ما بودند. برای گزارش فوتبال ها زوج گزارشی گذاشتیم، گزارشگران شوخی می کردند، کامنت مردم را در لحظه می خواندند، ضمن اینکه فضای فوتبال دیدن در خانه را با همان ادبیات غیر رسمی به رسانه آوردیم و خیلی هم استقبال شد.»

پشت+صحنه+برنامه+زابیواکا (11)

جوادزاده معتقد است در رادیو یکی از کسانی بود که زبان رادیو را تغییر داد، در تلویزیون هم از کسانی بوده که زبان تلویزیون را تغییر داده است و حالا هم جزو کسانی است که زبان گزارشگری را تغییر داده است و در توضیح خلق برنامه «زابی واکا» گفت: «کار خیلی سختی بود، زابی واکا گرگ نماد جام جهانی 2018 است و ما اسم آن را روی برنامه گذاشتیم، روز اول که برای این برنامه صحبت کردیم گفتم که هم پیمان شویم که بهترین برنامه جام جهانی شویم. مدیران سازمان مانند آقایان فرجی و فرشاد صادقی خیلی حمایت کردند، مدیران این رسانه هم حمایت کردند، چون برنامه پر هزینه ای است و برآوردی هم جایی نیست ساخت آن خیلی سخت بود. طبیعی بود که باز زمین بازی را عوض کردیم، گفتیم اگر مجری مرد بگذاریم با عادل فردوسی پور مقایسه می شویم. رقبای خودمان را تلویزیون می دیدیم، یعنی اصلی ترین رقیبمان را عادل فردوسی پور می دیدیم. به این نتیجه رسیدیم می شود برنامه ورزشی دیگری ساخت که مثل برنامه عادل فردوسی پور نباشد، قصدمان هم همین بود و ساختیم.»

او ادامه داد: «اتفاقی که افتاد این بود که زمین بازی را عوض کردیم، ورزشی صرف را ورزشی اجتماعی، ورزشی مردمی کردیم، به جای مجری مرد مجری زن آوردیم، البته تبلیغات هم خیلی تاثیر داشت، شخصا علاقه ام این است که از مجریان تلویزیونی استفاده کنم و می خواستم از مجریان سازمان استفاده کنم، اما بازاریابی و تبلیغات گفتند یک مجری بیاورید که اسپانسر برای او حاضر به هزینه باشد، در نتیجه به خانم صمدی رسیدیم، ایشان در ابتدا با استاندارد اجرای تلویزیونی فاصله داشتند، اما اگر ادامه پیدا می کرد با شناختی که از ایشان پیدا کردیم مجری خوب می شد، اما محدودیت های سازمانی باعث شد ما از ایشان عذرخواهی کنیم و نتوانیم از ایشان استفاده کنیم.»

پشت+صحنه+برنامه+زابیواکا (3)

تهیه کننده «زابی واکا» در تشریح دلیل تلویزیون برای حذف آزاده صمدی از این برنامه گفت: «اصلی ترین دلیل که سازمان صدا و سیما برای ممنوعیت استفاده از خانم صمدی اقامه کرد، این بود که استفاده از زن برای برنامه مردانه یک جور استفاده جنسیتی است. البته من با آنها مخالفم، اما این دلیلی بود که اقامه کردند و دلایلی هم برای آن دارند. من با این موضوع مشکل دارم، اما خیلی ها هم می گویند درست است. حیف شد که خانم صمدی رفت اما خوب شد که آقای انصاریان و آقای یاسر به ما اضافه شدند. ترکیب این دو مجری، ترکیبی دوستانه، جذاب، باحال و باهوشی روی آنتن است. آن چیزی که طراحی کرده بودیم را خوب توانستند پیاده کنند. البته اشتباهات و عدم هماهنگی هم داشتیم.»

جوادزاده درباره دلیل برخی از اشتباهاتی که در برنامه پیش آمد اظهار کرد: « روزی 10 ساعت برنامه زنده تولید می کنیم، ضمن اینکه روز پنجم و ششم برنامه، آقایان انصاریان و یاسر به ما اضافه شدند، همه تست را روی آنتن زدیم. طبیعی است که یک سری اتفاقات از دستمان در می رود، ما بیش از 100 ساعت برنامه زنده رفتیم، در این مدت چند سوتی از برنامه بیرون آمد، آن هم با شرایطی که پیش تولید نداشتیم و زمان برای هماهنگی نداشتیم. یکی دو اتفاق افتاد که متاسفانه دامن ما را هم گرفت، سازمان فشارش را روی ما بیشتر کرد و حق هم داشت، اما با مذاکراتی که شد، ترکیب تیم را شناختند، فهمیدند که افراد حرفه ای در این برنامه کار می کنند، ما هم توضیح دادیم که این موارد جزو برنامه ریزی ما نبود و اتفاقی بود که از دست ما در رفت. بعد از بیش از 100 ساعت برنامه زنده یکی دو اتفاق طبیعی نیست اما تقریبا قابل اغماض است و پیش می آید.»

پشت+صحنه+برنامه+زابیواکا (9)

او در توضیح اتفاقی که باعث برخی حاشیه ها و حساسیت صدا و سیما روی آن شد گفت: «این موضوع دامن ما را گرفت، مهمان فرانسوی درباره موسیقی صحبت کرد، علی انصاریان نتوانست خودش را کنترل کند، مجید یاسر تلاش کرد فضا را جمع کند اما نشد. بعد از این اتفاق با مجریان صحبت کردیم و آنها هم قبول کردند. اتفاق خنده داری بود، مهمان فرانسوی نمی دانست خط قرمز ما چیست، سوتی داد و در برنامه زنده این اتفاق افتاد. در کدام برنامه زنده این اتفاق نمی افتد. برنامه های زنده ای که سال هاست کار می کنند این اتفاقات برایشان می افتد، چه برسد به ما که روی آنتن یکدیگر را پیدا کردیم و تست مان را روی آنتن زدیم، طبیعی است که تنش ایجاد شد و طبیعی است که سوتی دادیم.»

این تهیه کننده درباره تاثیرت این اتفاق گفت: « شاید بچه های تبلیغات معتقد باشند که این حاشیه ها به بازار برنامه کمک کرده است، اما به عنوان تهیه کننده این اتفاق، اشتباه من بوده و در کارنامه من ثبت شده است. در واقع تمام این اتفاقات دست به دست هم داد که این اتفاق بیافتد. من خودم را مقصر نمی دانم، اما اتفاقی است که به پای من نوشته شده است. شاید برای مارکتینگ خوب شده است، ولی برای من و برنامه حتما خوب نشد. ما دوست نداشتیم ما را به اشتباهمان بشناسند، کاش ما را به اتفاقات خوبمان می شناختند. ما پیرو قوانین صدا و سیما و جمهوری اسلامی هستیم، شاید من با برخی از قوانین سازمان صدا و سیما زاویه و نقد داشته باشم، برای آن هم دلیل دارم، اما قبول کردم در این چارچوب کار کنم و بر اساس همین موضوع خارج از چارچوبی که قبول کردیم عمل کردیم و من این اشتباه را گردن می گیرم.»

پشت+صحنه+برنامه+زابیواکا (8)

حامد جوادزاده درخصوص تفاوت تهیه کنندگی در صدا و سیما و تلویزیون های اینترنتی گفت: «فکر می کردیم متفاوت باشد اما اینگونه نبود. البته این که در محیط کوچکتری کار می کنیم معایب و مزایایی دارد، معایب آن این است که حمایت های همه جانبه سازمان صدا و سیما را نداریم و همه چیز باید از اساس ساخته شود. اما مزایای بسیار زیادی هم دارد و آن این است که سیستم بسیار چابک است. ما تصمیم می گیریم و کار می کنیم. تلفنی تصمیم گیری می کنیم و از کاغذبازی های صدا و سیما به دور هستیم.»

او درباره ساختار «زابی واکا» توضیح داد: «در ابتدا برای برنامه طرح های خیلی جدی تری داشتیم، اما تقریبا 10 روز مانده به جام جهانی به این نتیجه رسیدیم که نمی توانیم برنامه را بسازیم چون تامین اعتبار نشد. 10 روز مانده به جام جهانی همه چیز را کنسل کردیم، فردای آن روز به ما گفتند تامین اعتبار شد و برنامه را بسازید. کلا پیش تولید ما برای این برنامه 9 روز بود درحالی که ما از بهمن ماه به این برنامه فکر می کردیم. این 9 روز آنقدر زمان کمی بود که فقط توانستیم یک سری از آیتم های معمولمان را تولید کنیم و قسمت هایی از طرح که توان تولید آن را داشتیم، شروع کردیم.»

جوادزاده درباره دکور این برنامه گفت: «در همان 9 روز آقای پیمان قانع که یکی از بهترین دکوراتورهای ایران است دعوت به کار شدند و دکور را طراحی کردند. پیمان قانع دکور خوبی زد، یک دکور زد که ما نپسندیدیم، مجددا صحبت کردیم تا در نهایت به این دکور رسیدیم. رنگ اولیه دکور رنگ روسیه، یعنی قرمز و آبی بود، اما در نهایت رنگ دکور زرد شد که رنگ کاپ جام جهانی بود. دکور پنج خط ال ای دی دارد که نشان دهنده پنجمین حضور ایران در جام جهانی است و دکور ساختار ورزشی دارد.»

پشت+صحنه+برنامه+زابیواکا (6)

تهیه کننده «زابی واکا» درباره طرح ایم برنامه گفت: «طرح برنامه را تا جایی که شد اجرا کردیم، می خواستیم برای هر برنامه و هر مسابقه مهمانی از آن کشور بیاوریم. تقریبا از نیمی از کشورهای حاضر در جام مهمانی را آوردیم که این طرح فضای جالبی را خلق کرد. با حضور هر مهمان موسیقی زیر کلام آن کشور را پخش کردیم. رنگ نورهای دکور بر اساس رنگ پرچم آن کشورها که بازی داشتند تغییر می کرد. همچنین سینما، موسیقی، غذا، آداب و رسوم و ... هر کشور را در برنامه معرفی کردیم و طرح های دیگری هم داریم. از طرفی این فضایی که در حال حاضر داریم 50 درصد چیزی بود که در نظر داشتیم، اما همین 50 درصد هم فضای خوبی را ایجاد کرد. این موضوع به ما کمک کرده است که اگر بخواهیم برنامه های دیگری برای این شبکه بسازیم تکلیف ما روشن تر است و به دستورالعمل هایی رسیده ایم که می دانیم چه باید بکنیم. چون برنامه «زابی واکا» اولین برنامه سنگین تلویزیون های اینترنتی است.»

جوادزاده درباره حضور ناظر از صدا و سیما در این برنامه با توجه به ماهیت خصوصی شبکه های اینترنتی گفت: «به این دلیل که تلویزیون های اینترنتی نو ظهور است، هیچ دستورالعمل مشخصی نداریم. قراردادی هست که در ازای مجوزی که سازمان صدا و سیما به تلویزیون های اینترنتی می دهد، تلویزیون های اینترنتی موظف به رعایت برخی قواعد هستند. این قواعد سر جام جهانی کمی سختگیرانه تر عمل شد. به نظر من تولیدات تلویزیون های اینترنتی کمی که جلو تر برود فضای برنامه سازی در تلویزیون های اینترنتی کمی منسجم تر و منظم تر خواهد شد.»

پشت+صحنه+برنامه+زابیواکا (10)

به گفته جوادزاده مخاطب «زابی واکا» بیشتر از پیش بینی بوده است و تقریبا 30 درصد از پیش بینی که برای این برنامه داشته اند بیشتر بوده است.

حامد جوادزاده، تهیه کننده برنامه «زابی واکا» در پایان گفت: «علی انصاریان و مجید یاسر واقعا آدم های باهوشی هستند، با اینکه تجربه اندکی در فضای رسانه داشتند ولی به دلیل هوششان فضای رسانه را فهمیدند. امیدوارم سازمان صدا و سیما همانطور که تا الان ما را حمایت کرده است به این حمایت ادامه دهد و بابت آن دو سه اشتباه که در بیش از 100 ساعت برنامه زنده، یعنی در نهایت 2 یا سه دقیقه اشتباه در بیش از چندهزار دقیقه تولید برنامه زنده حمایت را از ما دریغ نکند و بتوانیم تا انتها ادامه دهیم.»

پشت+صحنه+برنامه+زابیواکا (4)

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز