در شب رونمایی از دو کتاب استاد محمد حیدری در نیاوران عنوان شد:

ایران همیشه سربلند است چون افرادی همچون حیدری دارد

۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۱۱:۵۵:۴۹
کد خبر: ۷۲۸۸۳۸
ایران همیشه سربلند است چون افرادی همچون حیدری دارد
دکتر حجت الله ایوبی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از دو کتاب «شرح آرزومندی» و «از نیستان ۲» از استاد محمد حیدری گفت :امروز کشورهای منطقه قصد دارند انتقام تاریخی خود را از ما بگیرند. آنها اما باید بدانند که ایران همیشه سربلند است چون افرادی همچون محمد حیدری دارد.

 

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در ابتدای این مراسم  سید عباس سجادی، مدیر عامل بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران ضمن خوش آمدگویی به حاضران با اشاره به پیشینه هنر خوشنویسی در فرهنگ ایرانی گفت: «با توجه به اینکه کلام و هنر ادبیات در ایران پیشینه ای طولانی دارد هنر کتابت و خوشنویسی نیز دارای سابقه و ارزش والایی در هنر ایرانی است. آنچه بعضی از شخصیتهای هنر خوشنویسی را نسبت به دیگران بارزتر می کند تجلی این هنر در منش و اخلاق هنرمندان است بی تردید استاد محمد حیدری یکی از با منش ترین و با اخلاق ترین هنرمندان حوزه خوشنویسی و خط شکسته است او مثل خط شکسته انسانی افتاده و دوست داشتنی است امیدواریم سلوک ایشان چون آثارشان سرمشق هنرمندان جوان این مرز و بوم باشد. بنیاد آفرینش های هنری نیاوران افتخار دارد چون گذشته خدمتگزار اهالی فرهنگ و هنر و ملت هنرمدار ایران باشد.»

در ادامه مراسم دکتر حجت الله ایوبی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی سخنانی اظهار داشت: «هنر خوشنویسی از جمله هنرهای متعالیست و هنرمندان این عرصه نیز همچون استاد حیدری، از منش و اخلاق والایی برخوردارند. ویژگی بارز این بزرگواران این است که همواره از اساتید خود با ادب و احترام یاد می‎کنند. من خوشحالم که جامعه امروز هم به مرحله‎ای رسیده که  قدر این هنرمندان را بیش از گذشته می‎داند و این مایه خوشبختی است چرا که جامعه‎ای که هنر را ارج بنهد رو به سوی پیشرفت خواهد بود.» وی سپس افزود:« از شما هنرمندان هم می‎خواهم کاری کنید تا امید و آرزوهای ایرانیان محقق شود و همواره ایران سربلند بماند. ما امروز در برهه‎ای حساس از تاریخ این سرزمین هستیم. امروز کشورهای منطقه قصد دارند انتقام تاریخی خود را از ما بگیرند. آنها که همواره حسرت تمدن ما را می‎خوردند امروزه با پول در نظر دارند کمبودهای خود را جبران کنند و به خیال خود به ایران ضربه بزنند. اما باید بدانند که امثال استاد شیرازی‎ها، امیرخانی‎ها با پول ساخته نمی‎شوند. ایران همیشه سربلند است چون افرادی همچون محمد حیدری دارد.»

در ادامه برنامه مجری مراسم، از انتشار دو اثر جدید نیز از محمد حیدری خبر داد که یکی از آنها دربرگیرنده  112 رباعی به قلم استاد محمد حیدری است که به تذهیب استاد نباتی زیبنده شده است. اثر دیگری نیز  که در دست انتشار است مجموعه آثار محمد حیدری و فرشته حسینی خواهد بود.

در ادامه کلیپی از آثار خوشنویسی محمد حیدری برای حاضران پخش شد. سپس محمد سلمانی از شاعران نام آشنا و برجسته کشور دو غزل از آثار خود را برای حضار قرائت کرد که مورد توجه حاضرین در سالن قرار گرفت.

یدالله کابلی سخنران بعدی مراسم بود وی خطاب به حضار اظهار داشت: «استاد حیدری هیچ عزت و آبرویی بالاتر نیست که مرد سیاست و فرهنگ و ادب همچون دکتر محمد ایوبی از مقام شما صحبت کند.» وی سپس افزود: «هیچ ثروتی بالاتر از این نیست که شاهد پاسداشت و نکوداشت یک هنرمند باشیم. من همواره بر این باورم که هیچ هنرمندی بدون آن که چنین دل‎های عاشقی را ببیند که به تحسین هنرش نشسته‎اند دست و دلش به هنر و کار هنری نمی‎رود. هنرمند خوشنویس نیز از این امر مستثنی نیست. وی با تشویق جان می‎گیرد و امروز اینجاییم که هنر مرد بزرگی همچون محمد حیدری را ارج بنهیم.»

کابلی در ادامه افزود: «استاد حیدری برای من همچون منشوری چند وجهی است که هر وجه او درخشش بی نظیری دارد. وی قابلیت شگرفی در شکسته نویسی داراست و به این خط و شیوه نگارش آن جلوه و جلالی تازه بخشیده است. محمد حیدری همواره به شکلی خستگی ناپذیر کوشیده تا پیوندی ناگسستنی بین خود و آنانی ایجاد کند که به هنر شکسته نویسی روی آورده‎اند. وی با تلاشی ستودنی شاگردان بسیاری را تربیت کرده که امروز خود اساتید این حوزه از خوشنویسی هستند. به یقین می‎توان گفت هر جا حرکت تازه و قابل توجهی در هنر شکسته نویسی رخ داده رد پایی از استاد محمد حیدری را می‎توان دید.»

کابلی همچنین گفت: «تلاش‎های تمامی اساتید خوشنویس از جمله استاد حیدری در نهایت به ثمر نشست و اقبال عمومی به این هنر امروزه افزایش یافته است و هنرمندان جوانی به این هنر روی آورده‎اند، این اقبال به شکلی است که در نمایشگاهی که اخیرا در برج میلاد برگزار شد تعداد آثار شایسته به حدی بود که در انتخاب آثار برای نمایش با مشکل رو به رو شدیم و در نهایت 141 اثر از 141 هنرمند را برای نمایش برگزیدیم. همه اینها مرهون تلاش‎های اساتیدی چون محمد حیدری است که امروز به پاسداشت او گرد هم آمده‎ایم و رونمایی از دو کتاب ارزشمند ایشان را نیز خواهیم داشت» وی سپس افزود: «در روزگاری که همه حتی هنرمندان به نوعی فرصت طلب شده‎اند، وجود محمد حیدری که همواره با جان و دل در راه اعتلای هنر این سرزمین کوشیده بسیار مغتنم و مایه مباهات است.» کابلی در پایان سخنانش برای محمد حیدری آرزوی سلامتی و بهروزی کرد.

در ادامه مراسم محمد حیدری ضمن حضور در صحنه طی سخنانی خود را شایسته این همه لطف ندانست و گفت: « من همواره خود را شاگرد مکتب خوشنویسی و شاگرد استاد کابلی می‎دانم.»

حیدری افزود: «از تمامی افرادی که به نحوی در برگزاری این نمایشگاه و نیز رونمایی از دو کتاب تلاش کرده‎اند قدردانی می‎کنم، .»

محمد حیدری در ادامه گفت: «من همیشه شاگرد کوچک استاد یدالله کابلی بوده‎ام و به خود می‎بالم که توفیق درک محضر چنین استاد بزرگی را داشته‌‎ام.» وی سپس به ذکر روزمه ای کوتاه از فعالیت‎های خود پرداخت و  افزود: من در سال 1338 متولد شده‎ام، اما در واقع سال تولد همزمان با زاد روز استاد یدالله کابلی است و من هر چه دارم از این بزرگ مرد دارم. من از سال 1348 به هنر خوشنویسی رو آوردم و در سال 1358 شاگردی در محضر استاد کابلی را آغاز کرده‎ام که تا به امروز نیز ادامه دارد.»

در پایان مراسم از دو کتاب «شرح آرزومندی» و «از نیستان ۲» به تحریر محمد حیدری با حضور بزرگانی همچون یدالله کابلی، جواد بختیاری، علی شیرازی، سید عباس سجادی، محمد سلمانی، دکتر حجت الله ایوبی، دکتر اصغرنیا، فرشته حسینی، مهدی فلاح، حسین غلامی، محمدعلی سبزه کار، امیراحمد فلسفی، امید خاکباز و .. رو نمایی شد.

گفتنی است نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد محمد حیدری نیز از 22 تا 29 تیرماه در گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران برپاست.

نظر شما