با آوانویسی و اجرای نی سیامک جهانگیری؛

دفتر دوم «ردیف آوازی به روایت استاد محمود کریمی» منتشر شد

۱۳۹۷/۰۴/۲۶ - ۱۱:۳۳:۲۰
کد خبر: ۷۳۰۰۷۸
دفتر دوم «ردیف آوازی به روایت استاد محمود کریمی» منتشر شد
دفتر دوم «ردیف آوازی به روایت استاد محمود کریمی» به همراه یک سی‌دی شامل دستگاه همایون، نوا و آواز بیات اصفهان با آوانویسی و اجرای نی سیامک جهانگیری توسط مؤسسه‌ی فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبگزاری برنا؛ سیامک جهانگیری، آهنگساز، نوازندۀ نی و مدرس دانشگاه، در مورد این اثر گفت: مجموعه‌ی حاضر به عنوان کتاب دوم شامل دستگاه همایون، نوا و آواز بیات اصفهان است. پیش از این در جلد اول، دستگاه شور و متعلقات آن در دو سی‌دی به چاپ رسیده بود و بقیه‌ی دستگاه‌ها نیز در مجلد بعدی به چاپ خواهد رسید.

وی افزود: نی یکی از نزدیک‌ترین سازها به حنجره ی انسان است و شاید از این بابت اجرای آواز یا ردیف آوازی برای این ساز مناسب تر باشد. به همین خاطر، این مجموعه برای ساز نی آوانویسی و اجرا شده است.

وی در مورد آوانویسی و اجرای این ردیف بیان کرد: آنچه در آوانویسی‌ها برای این ساز مدّ نظر بوده، اجرای چپ کوکِ دستگاه همایون، نوا و آواز بیات اصفهان است، زیرا در اجرای چپ کوک با این ساز، توالی حرکت نغمگی از گستره‌ی صوتی بم به زیر است و نسبت به اجرای راست کوک‌ها، در این ساز بهتر قابل اجراست.»

سیامک جهانگیری، نوازنده‌ی نی، آهنگساز و مدرس دانشگاه، نزد عبدالنقی افشارنیا فراگیری این ساز را آغاز کرد و پس از ورود به دانشکده‌ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران نوازندگی نی را نزد محمدعلی کیانی‌نژاد دنبال کرد. این هنرمند در زمینه تألیف کتاب و سی‌دی برای آموزش ساز نی فعالیت‌های زیادی کرده است. آلبوم‌هایی چون «می‌رسد باران»، «ترنمی برای صبح»، «۲۴ چهارمضراب از ابوالحسن صبا»، «بدرقه‌ی ماه»، «در رگ تاک» و اجرای «ردیف استاد عبدالله دوامی» بخشی از فعالیت‌های سیامک جهانگیری در زمینه‌ی موسیقی هستند.

 

نظر شما