به بهانه پخش سریال «شب عید» سعید آقاخانی؛

باور کنید که باید بخندیم/ جای خالی آثار طنز در تلویزیون/ مردیم از بس که جدی بودیم!

۱۳۹۷/۰۵/۰۱ - ۱۱:۰۱:۲۴
کد خبر: ۷۳۲۳۶۲
باور کنید که باید بخندیم/ جای خالی آثار طنز در تلویزیون/ مردیم از بس که جدی بودیم!
یادداشت_پیروز قهرمانی

اگر مخاطب همه جانبه تلویزیون در ساعات مختلف باشیم حتما متوجه شده ایم که تلویزیون در حوزه تولید آثار طنز و مفرح کمی کوتاهی داشته است چراکه در روزگاری حتی شاهد پخش سه سریال هرشبی طنز در سیما بوده ایم در حالی که امروز تنها یک مینی سریال بیات شده از نوروز تمام طنازی تلویزیون را قرار است پر کند. با توجه به اینکه این روزها مردم ما از چند منظر در فشارهای روحی و روانی هستند و نیاز است رسانه ای همه گیر و پر مخاطب مانند تلویزیون کمی از این فشار بکاهد. به هرحال رسانه جدا از وظایف خطیر اطلاع رسانی به وظیفه خطیرتر تعدیل فضا و حال و احوال جامعه نیز موظف است. اینکه چرا تولیدات طنز سیما تا این حد کاهش یافته جای سوالی است که خیلی از کارشناسان و صاحبان فکر در رسانه را انگشت به دهان کرده است.

در روزگاری که آثار طنز در سینما و تئاتر چندبرابر فروش می کند و این نشان از میل و رقبت مخاطب ایرانی به فضای کمدی است عجیب است که مدیران سیما و سیاست گذاران محتوایی سازمان برای این مسئله مهم و حیاتی که در روابط و حال و احوال مخاطب موثر خواهد بود اقدامی نمی کنند.

dar_hashie_beroznews.com1639

تماشاگر تلویزیون ما امروز نیازمند خندیدن است، نیازمند فاصله گرفتن از تفکرات تلخ است، به امید احتیاج دارد. این به آن معنا نیست که آثار ملودرام مخاطب خود را نداشته باشد اما بی شک جای تولیدات شیرین و مفرح در سبد رسانه ملی گاهی خالی به نظر می رسد. چند سوال پیش می آید که چرا تولیدات طنز تلویزیونی تا این حد کاهش یافته است:

1/ عدم تبحر نویسندگان در تولید آثار طنز

2/ ممیزی های سیما که دست نویسندگان را می بندد

3/ بازیگران تکراری که دیگر جذابیت سابق را ندارند

4/ کوچ ستارگان طنز از تلویزیون به سینما

و.... که به زودی در خبرگزاری برنا مورد بررسی قرار می گیرد.

این روزها سریال «شب عید» به کارگردانی سعید آقاخانی که اتفاقا در سکوت خبری تولید شد روی آنتن شبکه رفته است و تصور می رود که به واسطه قصه کپسولی جذاب و استفاده منطقی و دارای جایگاه از لهجه ها و بازی های خوب و روان بتواند نظر مخاطبش را جلب کند.

به زودی روی این مجموعه تلویزیونی نیز تحلیل و بررسی مفصلی خواهیم داشت.

57500668

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز