از وقتی که سریال سازی از دست شبکه ها خارج شد....

هیچ شبکه تلویزیونی مسئول کمی و کیفی تولیدات نمایشی نیست!

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۱۴:۳۰:۳۲
کد خبر: ۷۳۲۹۳۳
هیچ شبکه تلویزیونی مسئول کمی و کیفی تولیدات نمایشی نیست!
یادداشت_پیروز قهرمانی

چرا؟

چرایی این مساله که تولید سریال های تلویزیونی نباید در حوزه فعالیت شبکه های سیما باشد چندین سال است با علامت تعجب کارشناسان سیما و حتی مدیران تلویزیون همراه است.

اینکه مدیران شبکه های سیما هیچ نقشی در ساخت سریال ها (از انتخاب فیلمنامه، انتخاب سوژه و موضوع، تا انتخاب کارگردان، انتخاب بازیگر و...) ندارند و حتی زمان پخش سریال ها نیز با هماهنگی مدیران شبکه ها و اعمال نظرشان همراه نیست این سوال را پیش می آورد که پس مسئولیت مدیران شبکه های تلویزیونی چیست؟ مگر مهم تر و اساسی تر از مدیریت حوزه آثار نمایشی به عنوان پر مخاطب ترین ها در شبکه های تلویزیونی وجود دارد؟

اینکه سریال ها خارج از شبکه های تلویزیونی تصویب می شوند ساخته می شوند و تعیین شبکه و کنداکتور می شوند و در این باره شبکه ها هیچ نقشی ندارند قابل بررسی است!

سلب این مسئولیت خطیر از شبکه های سیما عملا مدیران شبکه ها را خلع سلاح کرده است !

اینکه اهداف و سیاست های یک شبکه تلویزیونی با سیاست های متناسب معاونت سیما هماهنگ باشد و هر شبکه ای با توجه به ماموریت های مشخص و از پیش تعیین شده اش تولید محتوا و برنامه کند منطقی است اما مگر موثرتر و حساس تر از سریال و تولیدات نمایشی در یک شبکه تلویزیونی داریم که پیش از این از سوی مدیران شبکه ها و البته مدیران فیلم و سریال هر شبکه تلویزیونی تعیین و تصویب و تولید می شد؟

راستی سوال دیگری که پیش می آید اینجاست که مدیر فیلم و سریال یک شبکه تلویزیونی دقیقا چه کاره است؟ 

وقتی که فیلمنامه در سیمافیلم تصویب می شود برآورد و وارد فاز تولید می شود و بر اساس نظریات کارشناسان سیمافیلم در کنداکتور چیده می شود دقیقا مدیر فیلم و سریال چه نقشی در  این بازی دارد؟

این در حالی است که روزی شبکه های مختلف تلویزیونی بر اساس نظر و سلیقه مدیران شبکه تولید محتوا اثر و سریال می کردند و عملا بر اساس ماموریت تعریف شده‌ی سازمانی سفارش قصه و فیلمنامه می دادند.

شاید ساخت سریال در سیمافیلم یک همبستگی و نظم مشخص در محتوا و گروه تولیدکننده ایجاد کند اما قطعا نمی تواند با سیاست های مدیر یک شبکه تلویزیونی همسان و هم ساز باشد اتفاقی که نیاز است با دقت و توجه بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد.

از ما نشنیده بگیرید اما مدیران شبکه های مختلف سیما از این ماجرا به شدت گلایه‌مند بودند و بارها در محافل خصوصی به این قصه نقد داشته اند باید دید در سیاست های جدید سازمان این مورد خاص با چه نگاهی قابل تغییر و نگرشی جدید است.

نظر شما