فیلم سینمایی فرزاد موتمن گم شد

سرقت نگاتیو فیلم کارگردان سینما!/روایت اتفاق نفرت انگیز سینمای ایران از زبان او

۱۳۹۷/۰۵/۰۵ - ۱۱:۱۰:۰۹
کد خبر: ۷۳۳۹۲۹
سرقت نگاتیو فیلم کارگردان سینما!/روایت اتفاق نفرت انگیز سینمای ایران از زبان او
فرزاد موتمن کارگردان سینما از مفقود شدن یکی از حلقه های نگاتیو فیلمش خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ فرزاد موتمن کارگردان فیلم های «هفت پرده»، «شب های روشن»، «پوپک و مش ماشالا» و ... در صفحه شخصی خود خبر داد یکی از حلقه های نگاتیو فیلم «هفت پرده» اولین فیلمش مفقود شده است.

فرزاد موتمن در صفحه شخصی خود نوشت:

«همکارانمان در آرشیو فیلمخانه ملى، به من اطلاع داده اند که یک حلقه از نگاتیوهـاى فیلم «هـفت پرده» مفقود شده است.

پس از تعطیلى لابراتوارها، نگاتیوهاى فیلمهاى سینماى ایران که در «استودیو فیلمساز» و «استودیو بدیع» (تنها لابراتوارهاى سینماى ایران)، نگهدارى می شدند، به آرشیو فیلمخانه ملى تحویل داده می شوند، اما در فیلمخانه، متوجه می شوند که یک حلقه از نگاتیوهاى «هـفت پرده» گم شده! این بدین معنى ست که دیگر نمی توان نسخه جدیدى از این فیلم تدارک دید.

وقتى سینمائى صنعتى نیست، چنین اتفاق هائى، اجتناب ناپذیرند. در کشورهاى رشد یافته، شرکت هاى بزرگ پخش و تولید فیلم، لابراتوارهاى خودشان را دارند. نگاتیوهاى کلیه تولیداتشان را بشدت مراقبت و محافظت می کنند. هیچگاه از نگاتیو اصلى، نسخه پزتیو نمى کشند، بلکه از اینترنگاتیو استفاده می کنند، تا فیلم براى نسلهای آینده باقى بماند. فیلم ها، ترمیم می شوند، نور و رنگ و صداى آن ها «رى مستر» می شود و به حیات خود ادامه می دهند، اما در کشور ما دفاتر کوچک و حقیر تهیه کنندگان منفرد و اغلب بى انگیزه، جاى نگهدارى فیلم نیست و اصولاً تهیه کنندگان هیچگاه، چنین فضائى را براى خود متصور نشدند و لابراتوارها، نگاتیوهاى فیلم هاى ایرانى را در اختیار داشتند که این خود، پروسه اى کاملا غیر حرفه ایست، خصوصا که فیلم هاى سینماى ایران اغلب یکبار مصرفند و پس از اکران و عرضه به شبکه خانگى دیگر براى هـیچکس مهم نیست که چه بر سر آن ها می آید، چه رسد به «هـفت پرده» که آماده شدنش، مصادف شد با بحران مالى تهیه کننده و بازداشت وى و توقیف اموال او، از جمله توقیف این فیلم! اینها بدین معنیست که این فیلم بجز کپى هاى صفر و یک، که در جشنواره فجر به نمایش درآمد و بعدها به صورت دى وى دى به شبکه خانگى عرضه شد، نسخه دیگرى نداشته باشد.«هـفت پرده»، اولین فیلم من بود که در سال ١٣٧٩ ساخته شد و جزو سه، چهار فیلمی است که خودم، در بین فیلم هایم مى پسندم و به اینگونه قربانى غیر حرفه اى گرى هـمیشگى و نفرت انگیز سینماى ایران شد. سینمائى که با تمام ادعاهائى که دارد، نمی تواند نسخه فیلمى را براى بیست سال حفظ کند و من مطمئنم که این بلا تنها سر فیلم من نیامده و فیلم هائى از سایر فیلمسازان هم به چنین سرنوشتى دچار شده اند.

عکس : پوستر فیلم «هـفت پرده»، که هیچگاه رونمائى نشد.»

هفت پرده

 

نظر شما