در مستندی از آنا سولانز:

آنا سولانز روایت گر زندگی بومیان

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۱۲:۱۶:۳۴
کد خبر: ۷۳۷۹۰۴
آنا سولانز روایت گر زندگی بومیان
قوم ومپیس (Wampis) نخستین افراد بومی در کشور پرو هستند که توانستند پس از تحمل سختی های زیاد، استقلال خود را به صورت قانونی بر سرزمین هایشان به دست آورند. آنا سولانز در مستندی روایت گر زندگی این بومیان از قاب هیسپان تی وی شده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مجموعه مستند گزارشی «اینجا سرزمین من است» به بررسی مشکلات فرهنگی، اجتماعی مردمان کشورهای آمریکای لاتین می پردازد و با مطرح کردن این موارد سعی در ارائه راه حل برای حل معضلات بوجود آمده دارد.

در این قسمت از این مجموعه، آنا سولانز، تهیه کننده «اینجا سرزمین من است» به سراغ بومیان منطقه ای در کشور پرو رفته که پس از رنج و تحمل سختی های فراوان توانسته اند استقلال خود را به لحاظ قانونی به دست آورند و تلاش دارند تا به هر قیمتی آن را حفظ کنند.

قوم ومپیس (Wampis) در نوامبر 2015 و طی یک تظاهرات جمعی، توانستند حاکمیت و استقلال قانونی خود بر روی سرزمین هایشان که شامل 1.300.000 هکتار بود در مقابل گسترش صنایع استخراجی، بدست آورند. این موفقیت نقطه عطفی در حاکمیت بومیان است و دولت پرو را موظف در به رسمیت شناختن استقلال مرزهای سرزمین بومیان کرده است.

بر اساس گفته عضو شورای مرکزی بومیان، هنگامی که دولت پرو از توسعه سخن می گوید، این به معنای استخراج منابع طبیعی سرزمین های ما همچون طلا، نفت و چوب است و در واقع  به معنای تهدید زندگی ماست. طبق اساسنامه ای که تنظیم شده، دولت پرو متعهد به احترام به حقوق بومیان است و هر نوع فعالیتی در این سرزمین ها باید به اطلاع مردم بومی برسد؛ به عبارت دیگر دولت پرو نمی تواند هیچ امتیازی را به شرکت های نفتی و معدنی برای ورود به سرزمین بومیان بدون مشورت قبلی با آن ها بدهد.

مستند گزارشی «اینجا سرزمین من است» در مدت زمان 25 دقیقه، چهارشنبه ساعت 8:30 به وقت تهران از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی پخش و در ساعات 15:30 و 21:30 همان روز بازپخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز