پژوهشگر مرکز علم و تمدن اسلامی:

روشنگری شبکه های برون مرزی کشورمان در جهان امروزی، مغتنم است

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۱۴:۵۶:۱۲
کد خبر: ۷۳۹۹۴۶
روشنگری شبکه های برون مرزی کشورمان در جهان امروزی، مغتنم است
پژوهشگر مرکز علم و تمدن اسلامی که معتقد است شبکه‌های برون مرزی ایران دارای امکانات شبکه‌های خارجی نیستند گفت: البته آنچه دارند و انجام می‌دهند برای روشنگری، مغتنم است. به گفته وی؛ کارآمدی هر چه بیشتر این شبکه‌ها در صورتی تامین می شود که با سرمایه‌گذاری برای رفع این مشکل، به سمت ایجاد شبکه‌های وب محور و تعاملی حرکت کنیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ دکتر عطاء الله بیگدلی در گفت‌وگویی ضمن بیان اینکه حرکت به سمت شبکه‌های تعاملی باعث شکسته شدن هژمونی تک قطبی رسانه‌ای می‌شود و همچنین افزایش تعداد مخاطبان را به دنبال دارد افزود: کاهش اثرگذاری شبکه‌های خبری با توجه به مرحله گذار به شبکه‌های اجتماعی نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورها شیوع یافته است و پیش‌بینی می‌شود ظرف 5 تا 10 سال آینده جایگاه شبکه‌های تلویزیونی برای انتقال پیام و خبررسانی سقوط کند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی انتخاب برای ارتقای کیفی شبکه‌های برون مرزی و یا گسترش کمی شبکه‌ها بنابر سیاست‌های دولت و حاکمیت در خارج از مرزها و نفوذ در عرصه بین‌الملل و عرض اندام مشکل می‌شود.

وی که معتقد است در طول دهه‌های گذشته جایگاه و شکل ارتباطات در عرصه بین‌الملل هر 10 ـ 12 سال تغییری بنیادین داشته است تاکید کرد: اگر رسانه‌های برون مرزی از بُعد جهانی به منظور چگونگی و نحوه ارتباطات و ابزارهای مورد نیاز، مقتضیات تغییرات را درنیابند دچار عقب ماندگی شده و زبان رسانه وارد فازی دیگر می‌شود.

این پژوهشگر با بیان اینکه در زمان پیوستن به زبان رسانه بین‌الملل و فرم ارتباط با آن با یک دهه تاخیر مواجه بودیم گفت: در طول 600 سال گذشته ارتباط در فضای رسانه‌ای یک‌طرفه بوده اما امروزه با تغییر، این فضا به سمت ابزارهای تعاملی مثل شبکه‌های اجتماعی و بین‌المللی حرکت کرده است لذا باید توقع خود از شبکه‌هایی که ارتباط یک سویه و یکطرفه دارند را پایین و به این شبکه‌های دو سویه بپیوندیم.

بیگدلی ادامه داد: شبکه‌های ماهواره‌ای که دارای سوگیری و جهت‌گیری‌های فکری خاصی هستند و اغلب ارتباطی یکسویه با مخاطب جهانی دارند، اینها نباید توقع چندانی در جذب مخاطب در خارج از مرزهای کشور خود داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون با جنگ رسانه‌ای در عرصه بین‌المللی مواجه هستیم و فضاسازی علیه ما بسیار است اظهار کرد: فضاسازی ها علیه ایران بسیار گستره است. دلیل این امر تحریم رسانه‌ای ایران از سوی کشورهای غربی و آمریکایی است.

بیگدلی موفقیت شبکه پرس تی‌وی را رو به گسترش دانست و در این خصوص نیز اظهار کرد: این در حالیست که این شبکه نیز با تحریم‌ها روبه‌رو شده و محدودیت‌هایی برای آن ایجاد شده است و دسترسی مخاطبان انگلیسی زبان به این شبکه در مقاطعی با مشکلاتی روبه‌رو شد.

وی با ابراز تاسف نسبت به این موضوع ادامه داد: پرس تی وی در نقطه اوج خود تحریم شد و وضعیت تجهیزاتی و تشکیلاتی و سرمایه‌گذاری در شبکه‌های برون مرزی ایران به نسبت شبکه های خارجی شناخته شده اصلا قابل مقایسه نیست. این در حالیست که در دنیای تقابل رسانه‌ای امروز به مقایسه شبکه‌های خود با دیگر شبکه‌های خارجی مجبور می‌شویم.

بیگدلی عدم دسترسی و یا عدم استفاده از تکنولوژی‌های روز رسانه‌ای را از جمله خلاءهای پیش‌روی شبکه‌های برون مرزی ایران خواند و عنوان کرد: ایجاد محدودیت به لحاظ دسترسی به فناوری‌های روز و حذف شبکه‌های برون مرزی مهم و تاثیرگذار ایران از باند ماهواره از جمله مهمترین مشکلات پیش رو است و نشان دهنده خلاءها و مشکلات فنی این حیطه است.

پژوهشگر مرکز علم و تمدن اسلامی در این باره افزود: بیان جهان بینی‌ها از سوی ایران و اعلام سیاست ها آنهم به صورت شفاف و واضح باعث می‌شود مخاطب خیلی زود تصمیم بگیرد که شبکه‌های ایران را دنبال کند یا خیر. بدین معنا که فالوورهای مستمر جدی موافق و یا مخالف داریم.

بیگدلی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی به دلایل انقلابی و تاریخی و نوع نگاه دینی وضعی شفاف دارد گفت: مخاطبان شبکه‌های برون مرزی ما می‌دانند که هدف فلان برنامه‌ای که پخش می‌شود چیست چرا که تمام برنامه‌ها ذیل همین سوگیری و جهت گیری تهیه و تولید می‌شود و دارای برچسب هستند؛ بنابراین مخاطبان شبکه‌های ایرانی با آگاهی و علمی که یافته‌اند یا موافق و یا مخالف برنامه‌های شبکه‌های برون مرزی ما هستند.

وی با این گفته که البته اگر بنده نیز سیاستگذار عرصه رسانه بودم نیز موضع خودمان را به روشنی مشخص می‌کردم بیان کرد: طی 2 ـ 3  سال اخیر در مورد برخورد با آمریکا شفاف عمل و با مخاطب خود گفت‌وگو می‌کنیم چرا که عرصه بین‌الملل شفاف شده و دیگر نمی‌توان در پرده صحبت کرد.

این پژوهشگر درباره عملکرد شبکه‌های برون مرزی برای خنثی سازی بحث ایران هراسی و اسلام هراسی که توسط شبکه‌های بیگانه تبلیغ و ترویج می‌شود نیز گفت: علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته توسط شبکه‌های برون مرزی ایران هنوز بسیاری از مردمان کشورهای اروپایی و آمریکایی، ایران را نمی‌شناسند و یا برای برخی دیگر ایران مساوی داعش است. تفکرات نسبت به ایران چندان خوب نیست و یا عموم مردم آمریکا و اروپا تصوری از ایران و شیعه ندارند و اسلام و شیعه را مساوی داعش می‌دانند. این در حالیست که برای بیان حقیقت و آگاهی دادن به مخاطب زحمات بسیاری کشیده می‌شود اما هجمه‌های در برابر ایران نیز سنگین است لذا خنثی‌سازی عملی است که با گذشت زمان می‌توان آن را اجرایی و نمودش را دید.

بیگدلی سیاست های ایران در قبال اطلاع رسانی درباره حوادث فلسطین و میانمار و ... را صادقانه خواند و گفت: ایران برای اطلاع رسانی در این حوزه نسبت به سایر شبکه‌ها دارای برتری اخلاقی است و از منظر داشتن صداقت قابل مقایسه با بی بی سی و دیگر شبکه‌ها نیستیم چرا که در حال انتقال واقعیت‌های این کشورها هستیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز