از قاب هیسپان تی وی:

نگاهی به رنسانس و پیامدهای آن در ایتالیا

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۱۶:۱۱:۱۳
کد خبر: ۷۴۰۸۴۴
نگاهی به رنسانس و پیامدهای آن در ایتالیا
مستند «داس و شبنم» که به آنتن پخش این شبکه رسیده، درباره داستان رنسانس در ایتالیاست و تلاش دارد تا نشان دهد که این تولد دوباره در ایتالیا و به تبع آن در قاره اروپا در حقیقت واکنشی بوده به فساد حاکم بر کلیسا و تعصبات دینی آن دوره که در نهایت به تغییر شرایط ختم شده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ این مستند که نگاهی تاریخی به موضوع رنسانس در ایتالیا و در ادامه آن به اروپا دارد، نشان می دهد که در اوایل قرن چهاردهم میلادی، طاعون در مدت زمان کوتاهی 25 میلیون انسان را در قاره اروپا از پا درآورد. مردم برای نجات جان خود به کلیساها پناه بردند، اما جهل، خودخواهی و قدرت طلبی کلیسا آن ها را از این نهاد دینی که بر همه امور مردم احاطه داشت ناامید ساخت.

در ادامه مستند «داس و شبنم» می بینیم که با اختراع ماشین چاپ، مردم عادی توانستند دسترسی آسانی به کتاب داشته باشند و به همین دلیل علم به سرعت در جامعه اروپایی منتشر شد و دانشمندان توانستند یکی پس از دیگری خرافه های کلیسا را با دلایل متقن علمی بر ملا کنند و اعتبار این نهاد قدرتمند را بیش از پیش زیر سوال برند.

شاهپور شهبازی، کارگردان این مستند در تلاش است تا روح حاکم در زمان رنسانس را با بررسی آثار هنری، معماری و علمی بررسی کند و دغدغه های انسان آن زمان را از نظر بگذراند؛ این که به عنوان مثال انسان کیست؟ آیا او اشرف مخلوقات است یا موجودی مانند دیگر موجودات و یا اینکه جایگاه او در نظام هستی کجا است و سوالاتی اساسی از این دست که جهان بینی افراد مختلف اجتماع از جمله هنرمندان و دانشمندان را تشکیل می داد. این سوالات و دغدغه ها در آثار هنری و معماری دوره رنسانس به خوبی خود را نشان می دهد.

مستند «داس و شبنم» ( (The Dew and the Sickle به نویسندگی و کارگردانی شاهپور شهبازی و به تهیه کنندگی واحد مستند شبکه پرس تی وی، محصول سال 2013 در دو قسمت 25 دقیقه ای، با دوبله اسپانیایی، از روز پنج شنبه ساعت 8:30 از شبکه هیسپان تی وی پخش و درساعات 15:30 و 21:30 همان روز بازپخش خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز