نگاه اقتصادی به تولیدات سینما با محوریت بازیگران(بخش دوم)؛

سرمایه بازیگران در جیب فیلم های پرفروش

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۴۳۱۹۷
سرمایه بازیگران در جیب فیلم های پرفروش
هرچند که ما قائل به ضرورت هر دو نوع سینمای تجاری و فرهنگی هستیم، اما غالبا بازیگران با بهره گیری از چهره یا محبوبیت خود در فیلم های کمدی و پرفروش سهیم می شوند. اگر جریان سهیم شدن بازیگران یا دیگر عوامل در فیلم های کمدی تداوم پیدا کند، به زودی سینمای فرهنگی و اجتماعی در صورت حمایت نشدن از سوی دولت یتیم می ماند!

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ هرچند که ما قائل به ضرورت هر دو نوع سینمای تجاری و فرهنگی هستیم، اما غالبا بازیگران با بهره گیری از چهره یا محبوبیت خود در فیلم های کمدی و پرفروش سهیم می شوند. اگر جریان سهیم شدن بازیگران یا دیگر عوامل در فیلم های کمدی تداوم پیدا کند، به زودی سینمای فرهنگی و اجتماعی در صورت حمایت نشدن از سوی دولت یتیم می ماند!

ما صاحب سینمای متعلق به تهیه کننده نیستیم

محسن دامادی کارگردان فیلم در حال اکران «همه چی عادیه» در خصوص دستمزد و سهم بازیگران از یک پروژه سینمایی به برنا گفت: کارگردان مانند همه عوامل دستمزدی دارد و همه می دانند بخشی از فروش فیلم ها مربوط به سینمادار می شود و باقی آن علاوه بر مواد تبلیغی و درصدی که مربوط به پخش کننده است، بسته به سرمایه گذاری است.

دامادی در خصوص توجه به اقتصاد و سهم خواهی بازیگران که بیشتر در فیلم های کمدی اتفاق می افتد، گفت: ما صاحب سینمای متعلق به تهیه کننده نیستیم و اگر باشد، شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. معمولا کسانی که سرمایه گذاری می کنند، مربوط به بخش فیلمسازی تجاری هستند و این نوع فیلمسازی را دوست دارند و به آن ها حق می دهم. طبعا این گروه به شدت روی موضوع، سوژه فیلم و انتخاب عوامل و کارگردان تأثیر می گذارند. عمده گرایش این نوع فیلم ها در سینمای ایران تقلید از فیلم های پیش از انقلاب است و گاهی به اندازه ای به آن نوع سینما نزدیک می شوند که حتی نوع قاب بندی ها و دیالوگ ها نیز از آن وام گرفته می شود.

او با بیان اینکه یک نوع سینمای دیگر داریم که تبدیل به بلای جان صنعت سینما شده است، افزود: سال ها قبل لقب سینمای نفتی را به این نوع سینما می دادند و جزو سینماهایی است که با فروش پول نفت یک شخص خاصی را صدا می کنند و می گویند فلان پول را دریافت کن و بر مبنای خواسته ما که بیشتر جنبه تبلیغی دارد، فیلم بساز. در اینجا تهیه کننده درصد زیادی را برای خود بر می دارد و تهیه کننده به منزله یک آدم دلسوز و نگران نیست بلکه به فکر سهم خودش است و نسبت به کارش دغدغه چندانی ندارد.

کارگردان «هما کی میاد» با اشاره به جنبه دیگر موضوع عنوان کرد: جنبه دیگر مربوط به بازیگرانی است که یا به دلیل وضعیت مالی خوب یا محبوبیت، اسپانسرهای شخصی دارند و زمانی که وارد جنبه تهیه کنندگی می شوند، هدف عمده شان دیده شدن بیشتر است تا برای آینده خود سرمایه گذاری است. مجموعه این عوامل باعث می شود که سرمایه و قصه و توجه به مسائل اجتماعی و توجه به آثاری که برآمده از نیاز عمومی است، کمرنگ شود.

دامادی ادامه داد: در تمام این سالها نیز یک سینمای کمرنگ و خنثی در کشور ما رشد کرده است و مناسبات پخش نیز به شکل خیلی بدی به سمت انحصار می رود تا عوامل موثر پخش قدیمی از این میدان به در شدند. با این نوع پخش انحصاری آینده خوبی را نمی توانیم برای سینما و دیگر بخش های صنعتی و اقتصادی تصور کنیم. نمی خواهم بگویم که همه چیز تیره و تار است، بلکه برای همه راه حل است، اما مدیر و مدبری که پشت جریان باشد و راه حل اعمال کند، وجود ندارد.

این کارگردان در پایان صحبت های خود گفت: مردم در حال حاضر از فیلم های کمدی استقبال می کنند، اما نباید غافل شویم که اگر تنها نوع خاصی از فیلم وجود داشته باشد، سلیقه عمومی به سمت آن گرایش پیدا می کند. اینجاست که نقش دولت مشخص می شود و اگر کسی خود را متولی سینما می داند، باید بر اساس یک سلیقه به سراغ تولید فیلم های خوب برود. اگر همیشه بخواهند بر اساس عبارات اروتیک سینما را سرپا نگه داریم، به زودی مردم به حالت تنفر در می آیند.

2385567

سهیم شدن بازیگران در کار، ربطی به فیلم تجاری و غیرتجاری ندارد

حبیب اسماعیلی پخش کننده فیلم در خصوص سرمایه گذاری بازیگران و دیگر عوامل در یک فیلم به برنا گفت: این موضوع تازه نیست و شاید عوامل انقلاب تا حدودی این مسأله را بد می دانستند یا سخت می گرفتند، اما این در دنیا انجام می شود و بزرگترین بازیگران و سوپراستارها در فیلم ها سهیم هستند و از یک دید دیگر باید به این موضوع نگاه کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: گاهی بازیگران به جای دریافت دستمزدهای کاذب، می توانند در فیلم سهیم باشند که اگر فروش کرد، سهم ببرند. این موضوع هیچ اشکالی ندارد و به فیلم تجاری و غیرتجاری ربطی پیدا نمی کند و به توافق تهیه کننده و بازیگر مربوط است.

این پخش کننده فیلم یادآوری کرد: مسائل سینمای ما در حال شبیه شدن به سینمای دنیاست و سینما احتیاج به چهره و هنرمند دارد و سوپراستار اینجا یک تعریف و در دنیا تعریف دیگری دارد.

او گفت: در خیلی از کمپانی های بزرگ دنیا بازیگران صاحب استودیو هستند و گاهی در پروژه ها سهیم می شوند و این هیچ اشکالی ندارد، چون بازیگر فیلم را از خودش می داند. این همان پایه ای است که اول انقلاب به آن توجه کردیم و اگر کارگردان و بازیگر در فیلم سهیم باشند، بیشتر برای کار دل می سوزانند و هم اینکه سعی می کنند با کیفیت خوبی بسازند. در نهایت هم اگر فیلم خوب و تجاری بود، دست اندرکاران نیز در آن سهیم می شوند.

133060

نظر شما