همزمان با هفته دولت؛

افتتاح کتابخانه مرکزی بجنور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

۱۳۹۷/۰۶/۰۵ - ۱۶:۴۰:۳۷
کد خبر: ۷۴۶۳۶۹
افتتاح کتابخانه مرکزی بجنور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
همزمان با هفته دولت، ۱۷ کتابخانه عمومی شامل یک کتابخانه مرکزی و ۱۶ کتابخانه عمومی در روستاها و نقاط مختلف کشور توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افتتاح می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی، از افتتاح کتابخانه مرکزی آیت‌الله مهمان‌نواز در تاریخ ۱۰شهریور ماه، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نمایندگان مجلس، مسئولان و چهره‌های فرهنگی استانی خبر داد و گفت: علی رغم اینکه پیش از این زمان افتتاح این کتابخانه در هفته دولت اعلام شده بود، اما به دلیل تراکم برنامه‌ها در هفته دولت، کتابخانه مرکزی آیت‌الله مهمان‌نواز در تاریخ دهم شهریور ماه، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین جمعی از نمایندگان مجلس، مسئولان و چهره‌های فرهنگی استانی، افتتاح خواهد شد.

جهانی با اشاره به روند آماده سازی کتابخانه مرکزی بجنورد تأکید کرد: برای تجهیز منابع این کتابخانه تعداد ۱۰ هزار نسخه کتاب از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ۴ هزار نسخه اهدایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان و کتابخانه های عمومی خراسان رضوی به این کتابخانه ارسال شده است و همکاران ما در استان با تلاش بی وقفه و شبانه روزی کتابخانه را برای بهره برداری و ارائه خدمات به همشهریان آماده کرده اند.

جهانی یادآور شد: تعداد ۸ هزار نسخه کتاب نیز از کتابخانه شخصی مرحوم آیت الله مهمان نواز به کتابخانه مرکزی بجنورد اهدا شده است که از این مجموعه منابع زبان عربی و مرجع جهت ثبت در بخش پژوهشگران در نظر گرفته شده است. کتابخانه مرکزی بجنورد در سه طبقه و در زمینی به مساحت ۱۰۲۵ متر مربع و با زیربنای ۴۰۲۵ متر مربع، به عنوان بزرگترین کتابخانه استان خراسان شمالی شناخته می‌شود.

همچنین کتابخانه‌های عمومی روستایی در روستاهای بیدک، چناران شهر، قلعه جِق، خرق، غلامان و کتابخانه مشارکتی روستایی کلاته ابریشم در بخش جرگلان در استان خراسان شمالی در هفته دولت افتتاح می‌شود.

افتتاح دو کتابخانه در شهرستان ملارد استان تهران

همچنین دو باب کتابخانه عمومی در شهرستان ملارد همزمان با هفته دولت و با حضور مسئولان استانی، نمایندگان مجلس و مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور دو باب کتابخانه‌ عمومی در شهرستان ملارد به بهره برداری می‌رسد.

بر این اساس روز دوشنبه ۵ شهریور کتابخانه های عمومی فرهنگ و شهید آوینی در شهرستان ملارد با حضور نعمت الله ترکی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مسئولان شهرستان افتتاح می‌شوند.

 کتابخانه عمومی فرهنگ روستای بیدگنه بخش مرکزی ملارد با اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیون ریال توسط دهیاری این روستا تعمیر و بازسازی و به اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ملارد تحویل داده شد. اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران نیز مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال جهت تجهیزات، خرید منابع و راه اندازی این ساختمان هزینه کرد.

روستا بیدگنه در جنوبی ترین منطقه شهرستان ملارد با بیش از ۷ هزار نفر جمعیت فاقد هرگونه مرکز فرهنگی است و انتظار می‌رود این کتابخانه با استقبال خوب مردم این روستا رو به رو شود.

کتابخانه شهید آوینی شهر صفادشت نیز از سال ۱۳۸۹ به عنوان کتابخانه عمومی مشارکتی شروع به فعالیت کرد. این کتابخانه به مساحت ۶۰۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال توسط شهرداری ساخته شد. این مرکز با بیش از ۱۸ هزار نسخه کتاب و ۱۲۰۰ عضو فعال، توسط شهرداری صفادشت به صورت حق انتفاع به مدت ۲۰ سال به اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران واگذار شد. این کتابخانه پس از انجام عملیات استاندارد سازی، ۵ شهریورماه به عنوان کتابخانه نهادی آماده بهره برداری است.

افتتاح پنج کتابخانه عمومی در استان خراسان رضوی

همچنین در هفته دولت و با حضور استاندار و مسئولان استانی و شهرستان پنج پروژه کتابخانه ای در استان خراسان رضوی به بهره برداری می رسد.

در همین راستا اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی با پیگیری ها و اقدامات انجام شده، پنج پروژه کتابخانه ای را در سطح استان با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح خواهد کرد.

دومین کتابخانه عمومی سیار مشهد، کتابخانه «ابن سینا» در شهر انابد شهرستان بردسکن، کتابخانه عمومی «فرهنگ» در شهرستان جوین، کتابخانه عمومی «آیت الله عطاردی» در شهرستان قوچان و کتابخانه عمومی «هشت بهشت» در شهر جدید گلبهار پنج پروژه کتابخانه ای است که در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

بر این اساس با حمایت و هزینه خیرین کتابخانه ساز مشهد  دومین کتابخانه سیار این شهرستان در هفته دولت آغاز به کار خواهد کرد که این کتابخانه به نام برادر شهید خیر و واقف کتابخانه «شهید سردار ابوالفضل روشنک» نامگذاری شده است که حاشیه شهر مشهد را پوشش خواهد داد.

کتابخانه عمومی «آیت الله عطاردی» شهرستان قوچان نیز در فضایی به مساحت ۶۰۰ متر و با زیربنای ۳۲۵ مترمربع در دو طبقه، با بودجه ۵ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال آماده بهره برداری شده است.

کتابخانه «ابن سینا» شهر انابد شهرستان بردسکن نیز در فضایی با زیربنای ۲۰۰ متر مربع و با هزینه ای بالغ بر ۳ میلیارد و ۳۱۰ میلیون ریال، از دیگر پروژه هایی است که در هفته دولت آغاز به کار خواهد کرد.

همچنینی مردم و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی محله رازی شهرستان جوین نیز در هفته دولت شاهد افتتاح کتابخانه عمومی «فرهنگ» در روستای خود خواهند بود. برای این کتابخانه که در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر، با زیربنای ۳۷۸ متر ساخته شده است ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه شد.

افتتاح کتابخانه عمومی «هشت بهشت» در شهر جدید گلبهار از دیگر پروژه های آماده بهره برداری استان خراسان رضوی است که در زمینی به مساحت ۲۲۵ متر، با زیربنای ۲۰۷ متر مربع و با هزینه ای بالغ بر ۳ میلیارد ریال به مرحله بهره برداری رسیده است.

افتتاح دو کتابخانه و کلنگ زنی دو پروژه کتابخانه‌ای در استان فارس

همچنین روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز از افتتاح و کلنگ زنی چهار پروژه کتابخانه ای در استان فارس با اعتباری بالغ بر ۲۰میلیارد ریال در  هفته دولت خبر داد و گفت: این پروژه ها در شهرستان‌های اقلید و لامرد با زیربنای بیش از هزار متر مربع افتتاح و کلنگ زنی می شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی عمومی استان فارس به افتتاح کتابخانه روستایی در شهرستان اقلید در این هفته اشاره کرد و گفت: کتابخانه عمومی روستای خنجشت در متراژ ۱۳۰ متر مربع، از پروژه های هفته دولت است که روز یکشنبه ۴ شهریورماه، افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: ساختمان جدید کتابخانه عمومی «امام جعفر صادق(ع)» لامرد نیز روز چهارشنبه ۷ شهریورماه به بهره برداری می رسد. این ساختمان به همت حاج علی اشکنانی، خیر نیک اندیش لامردی در ۳۴۰ متر ساخته شده و  به اداره کل کتابخانه های عمومی اهدا شده است.

منوچهری به کلنگ زنی دو پروژه کتابخانه ای در شهرستان لامرد نیز اشاره کرد و افزود: کلنگ  کتابخانه عمومی «باقرالعلوم (ع)» روستای شیخ عامر صادق با مشارکت خیر و اداره کل کتابخانه های عمومی فارس برای توسعه این کتابخانه و کلنگ ساختمان جدید کتابخانه عمومی «شهید محمد علی پور» روستای دهنو نیز در روز دوشنبه ۵ شهریورماه به زمین می خورد. این دو کتابخانه هر کدام به متراژ ۲۸۰ متر ساخته خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: در هفته دولت کتابخانه عمومی میرزا نصیر جهرمی نیز به ساختمان اصلی خود در خانه فرهنگ شهر جهرم منتقل می شود.

افتتاح کتابخانه خیام در روستای حاضرمیل دهلران استان ایلام

همچنین همزمان با هفته دولت و طی مراسمی با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام، امام جمعه، فرماندار، شهردار دهلران و جمعی از مسئولین و مردم، کتابخانه عمومی خیام در روستای حاضرمیل شهرستان دهلران افتتاح شد.

در این مراسم محسن موسوی، امام جمعه دهلران با تبریک هفته دولت اظهار داشت: روستاهای بخش مرکزی با توجه به سوابق درخشانی که در دفاع مقدس دارند، شایسته بهترین خدمات هستند. افتتاح کتابخانه عمومی خیام، گامی اساسی در راستای توسعه فرهنگی بخش مرکزی شهرستان دهلران است.

همچنین مراد جلیلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در آیین افتتاح این کتابخانه ضمن گرامیداشت هفته دولت و خیر مقدم به حضار، بیان کرد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه توسعه و تقویت زیرساخت های فرهنگی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور نسبت به ایجاد کتابخانه های عمومی برای دسترسی آسان مردم به کتاب و مطالعه، تلاش می کند.

جلیلیان ضمن قدردانی از همدلی مردم و مسئولین در حل مشکلات، از خیر واگذار کننده ساختمان کتابخانه خیام حاضرمیل تقدیر و ابراز امیدواری کرد با توسعه فرهنگ وقف در استان شاهد حل بخشی از مشکلات مردم و جامعه باشیم.

در ادامه حسینعلی موسوی، فرماندار شهرستان دهلران اظهار داشت: در راستای توجه به عمران و آبادی روستاهای بخش مرکزی اقدامات خوبی انجام شده و تلاش می کنیم با برنامه ریزی سایر مشکلات را نیز مرتفع کنیم.

موسوی افزود: همزمان با دومین روز از هفته دولت، پنج طرح عمرانی، خدماتی، تولیدی و گردشگری در بخش مرکزی دهلران با اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

کتابخانه عمومی خیام در زمینی به مساحت ۳۰۵ مترمربع، با زیربنای ۱۱۰ مترمربع و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون ریال، خیرساز بوده و با ۳ هزار جلد کتاب به بخش‌های کودک، نشریات، مخزن، مرجع و همچنین به اینترنت مجهز است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز