امروز ۶ شهریور ماه؛

رنگ و لعاب رادیو در چهلمین سال انقلاب اسلامی

۱۳۹۷/۰۶/۰۷ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۴۶۸۶۸
رنگ و لعاب رادیو در چهلمین سال انقلاب اسلامی
شاه آبادی گفت: رادیو باید در بازه ی زمانی موفق ، مباحث و مسائل مختلف روز را برای مخاطب تبیین و بستر سازی کند،تا زمینه پذیرش مخاطب فراهم شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مراسم نخستین هم اندیشی مدیران و برنامه سازان معاونت صدا در بهار چهل سالگی انقلاب اسلامی امروز 6 شهریور ماه با حضور حمید شاه آبادی معاون صدا ،حسین امانلومسئول جنبش مردمی چهلمین سال انقلاب ،علی رضا حبیبی دبیرستاد نکوداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، محمد جعفر محمد زاده مدیر رادیو ایران و... در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد .

حمید شاه آبادی در مراسم نخستین  هم اندیشی مدیران و برنامه سازان معاونت صدا در بهار چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: ما به عنوان اهالی رسانه و تهیه کنندگان چه دستاوردهایی را در حوزه چهلمین سال انقلاب انجام خواهیم داد .برای انجام کارهای خوب نیازمند بستر و زمینه های لازم ،مطالعه ،کارهای پژوهشی و از همه مهمتر رویکرد و نگرشی است که باید برنامه سازان داشته باشند تا کار خلاقانه انجام دهند.

او ادامه داد:من انتظار دارم برنامه سازان ازمباحثی که تولید شده و در اختیار آنها قرار گرفته ،مباحث را واکاوی  و نقد کنندو اگر دنبال کار تاثیرگذار هستیم باید این اتفاق بیافتد،برنامه سازان بررسی کنند که در بخش پژوهشی چه کارهایی را باید انجام دهیم که محتوایی را  که در اختیار آنها قرار می دهیم ، به کار آنها غنا بخشد.

معاون صدا با بیان اینکه تا به امروز کارهای شعاری بسیاری در باره ی انقلاب انجام شده و می شود و شعار بخش جدی در کار ماست،ادامه می دهد: مسیر ما باید با شعار شفاف شود اما هدف ما از برنامه هایمان این شعارها نیست و باید دید فضای مخاطب ما به چه چیزی نیاز دارد.البته اگر این شعارها  از حد بگذرد مخاطب پس می زند اما باید ببینیم غیر از اینها مخاطب امروز چه نیازهایی دارد که به آنها هم رسیدگی کنیم. سخن من این نیست که دستاوردها را نادیده بگیریم .امروز جامعه ما با یک سری شبه ها مواجه است و آمارهای ما با اینکه در بسیاری از جاها درخشان است اما با گذر چهل ساله از انقلاب اسلامی نمی توانیم به نسل جوان جامعه امروز بگوییم که ما در این مدت به روستاها برق رسانده ایم به دلیل این که درک درستی از این مسئله ندارند.

شاه آبادی با اشاره به تفاوت حاکمیت اسلامی با سکولار گفت: آیا موفق می شویم که این مفاهیم را تبیین کنیم رادیو رسانه زندگی است که می تواند سبک زندگی را ساری و جاری کندو همچنین اندیشه در کشور را رواج دهد.رادیو در این مدت در کنار مردم چیزی را گفته که برخواسته از دل آنها بوده است.حاکمیت اسلامی دلیل و نقطه تمایزی می خواهد در واقع سکولار معلوم است که چگونه حرکت می کند اما حاکمیت اسلامی بستر سازی می کند برای اینکه زندگی مبنی بر دین ،اندیشه و عقلانیت شکل بگیرد.

حاکمیت، وظیفه بستر سازی دارد برنامه سازان باید توجه کنند که اگر اعتقادی به حاکمیت اسلامی، انسان سازی ندارند چگونه می خواهند برنامه تولید کنند.شاخص و موئلفه های حاکمیت باید تببین شود و رسانه باید با زبان هنرمندانه به آنها بپردازد . ما برای شناخت شبه در کنار هم هستیم و اگر این مسیر را درک نکنیم آن وقت ناخودآگاه  در مسیر ارزش های سکولار حرکت خواهیم کرد.

معاون صدا با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد کاهش معنویت در جامعه نیستیم خاطر نشان کرد: دلیلی برای این حرف وجود دارد و در لحظه بحران ها باید به این مسائل نگاه  کرد .اگر برنامه سازان در این حوزه ها شبه و سوالی دارند باید حل کنند تا بتوانند با گفتمان انقلاب به برنامه سازی در چهلمین سالگرد آن وارد شوند .وگرنه با شعار صرف به این کار وارد خواهند شد.

وی با بیان اینکه نقش رادیو در این مسیر پر سر و صدا نبوده است اظهار کرد:برنامه هایی تا به امروز با موضوع چهلمین سال انقلاب اسلامی روی آنتن رفته البته حجم برنامه ها به لحاظ کمیت در شبکه ها باید ارتقاء پیدا کند 72برنامه در این راستا نامگذاری شده است که این حجم خوب است ولی کافی نیست.البته در زمانی نیستیم که بتوانیم برنامه ها را افزایش دهیم و باید گام های جدی تری برداریم.

شاه آبادی با اشاره به بخش خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار کرد:این بخش نیازمند حرکتهای مقایسه ای است که اگر بخواهیم باورپذیری گزارش های تولیدی را افزایش دهیم مدیران ستادی بایستی ابزار انجام این کار را ایجاد کرده و حرکت های مقایسه ای صورت گیرد.

معاون صدا ادامه داد:پیشرفت چهل ساله کشور را اگر با بسیاری از کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم ،باید گفت پیشرفت خوبی داشته ایم و این ادعا را باید برنامه سازان با آوردن کارشناس و به چالش کشیدن آن ثابت کنند. باید برای مردم این مسائل جا بیافتد تا احساس ضرر نکنند اگر می گوییم که جامعه به نشاط اجتماعی نیاز دارد باید به پرسش های افراد و نگرانی های آنها پاسخ داده شود تا امید به آینده پیدا کنند.

او با اشاره به جایگاه ایران در منطقه و جهان گفت: در این مباحث ابهاماتی وجود دارد که بایستی این موضوع به درستی تبیین شود .امروز بدون حضور ایران در  دنیا هیچ اتفاقی نمی افتد و رادیو بایستی به این مسائل بپردازد و غرور ملی ناشی از افتخارات بزرگ را منتقل کند.

شاه آبادی ادامه داد: معاونت سیاسی به عنوان معاونت خبری می تواند این مهم را در جند نکته در قالب گزارش های خبری بگوید اما کار رادیو این نیست بلکه رادیو باید در بازه ی زمانی موفق این مباحث را برای مخاطب تبیین و بستر سازی  کند،تا زمینه پذیرش مخاطب فراهم شود.برخی از اعتمادها فرو ریخته که احتیاج به ظرافت خاصی دارد.

او با بیان اینکه رادیو نباید ماموریت مخاطب محور خود را فراموش کند ،تصریح کرد:نحوه پوشش دهی و تبلیغ اثر مهم است ما بهترین حرف ها و بسترها را فراهم می کنیم ولی همچنان با  میزان اثر گذاری در بستر جامعه فاصله داریم.برنامه سازان رادیو از ساختارهای مسابقه ،ژانرهای مختلف مانند طنز استفاده نمی کنیم .قالب های جدید و نو باید جایگزین ساختارهای کم تنوع شود

شاه آبادی با بیان اینکه از برنامه سازان رادیو انتظار دارد تا با نو آوری و خلاقیت به تمامی 72 عنوان برنامه پیشنهادی ستاد نکوداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی بپردازند گفت:شاخص هایی را برای ارزش گذاری ایجاد کرده تا ارزیابی هایی انجام شود .

او با بیان اینکه در حال حاضر برنامه برند و  قابل توجهی که بتواند بار دوش 40 ساله انقلاب را بر آن بیندازیم وجود ندارد گفت: بایستی با فکر و ایده بتوانیم هخمچین برنامه هایی را تولید کنیم.

شاه آبادی با اشاره به ظرفیت موسیقی در رادیو گفت:ظرفیت موسیقی با ضعف هایی مواجه است در حالی که گنجینه های ما زیاد است .استفاده از موسیقی برای جذابیت در برنامه سازی باید استفاده شود .اگر بن مایه‌ی برنامه‌ای به موسیقی نیاز دارد باید در آن بنشیند.با توجه به قابلیت و توانایی که در این راستا وجود دارد نیازها بایستی به درستی شناخته شود و در قالب ظرافت های هنری و ادبی به کار گرفته شود.

او با اشاره به تولید برنامه های فاخر برای چهلمین سال انقلاب اسلامی اظهار کرد :در این راستا بایستی از نویسندگان درجه یک غفلت نکرد.ما نمی توانیم به بضاعت نویسندگان رادیو اکتفا کنیم .دراین راه بایستی از قلم های دیگر هم استفاده کنیم .ضمن اینکه برنامه سازان با تشکیل گروه های فکری برنامه های تولید شده را به طور مستمر و منظم نقد و بررسی کنند تا قطعات منتخب از رسانه ملی پخش شده و جریان سازی انقلاب در برنامه ها ساری و جاری شود.

معاون صدا خاطر نشان کرد: برای ایجاد حال و فضای کشور در چهل سالگی انقلاب بایستی برنامه ها ی رادیو رنگ و لعاب چهل سالگی گرفته و فقط متکی به ضبط آنها در استودیوها نبود بلکه می توان از ظرفیت های شهرداری و ارگان ها برای اجرای برنامه ها در فضای آزاد بهره برد.

در ابتدای این مراسم علیرضا حبیبی دبیر ستاد نکوداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در معاونت صدا در سخنانی بیان کرد: این نخستین هم اندیشی مدیران و برنامه سازان معاونت صداست که ریشه در یک برنامه ریزی بلندمدت دارد و آغاز آن در دی ماه ۹۶ بود.

وی ادامه داد: وقتی ستاد تشکیل شد مبنا بر این قرار گرفت که شبکه ها به سه شیوه «دستاوردها» ،«خدمات» و«پیشرفت ها» در سه دسته برنامه های شاخص و تاثیر گذارشبکه ها که معطف به این موضوع شده اند ، ویژه برنامه و تولیدات مشترک شبکه ها با رادیو انقلاب با ستاد معاونت صدا همکاری کنند.

حبیبی با اشاره به پرداختن به دستاوردهای انقلاب توسط شبکه های رادیویی عنوان کرد: رویکرد ما این است که پیشرفت های اجتماعی، فرهنگی، علمی و فناوری بررسی و معرفی شود.ضمن اینکه در شنبه های انقلاب که در جنبش مردمی ستاد چهلمین سال انقلاب اسلامی شکل گرفت هر روز یکی از موضوعات دستاوردها بررسی شود.

حسین امانلو مسئول جنبش مردمی چهلمین سال انقلاب  در  سخنانی گفت: تولیدات و محورهای ارائه شده در ستاد نکوداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی در اختیار برنامه سازان قرار می گیرد تا تبدیل به محصولی شود که جوانانی که انقلاب را ندیده اند متوجه خدمات انقلاب شوند و بدانند که در چه حوزه هایی پیشرفت کرده ایم.

وی از برنامه سازان رادیو خواست که بیش از گذشته به این بحث اهتمام داشته باشند.

در پایان این مراسم دو کتاب رادیو در بهار چهل سالگی  انقلاب و طراحی تولیدات برنامه ها ،همچنین 14 عنوان لوح فشرده مجموعه فعالیت ها و تولیدات شبکه های رادیویی با موضوعات آثار نمایشی، معرفی شخصیت ها ،مناسبت های ویژه ،بسته های رادیویی ،گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ،رجال پهلوی  و ...رونمایی شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز