برای اولین بار در کشور؛

۵۰ طرح بی‌کلام، محرم را فریاد می‌کنند

۱۳۹۷/۰۶/۰۷ - ۱۱:۰۳:۵۰
کد خبر: ۷۴۷۰۶۴
۵۰ طرح بی‌کلام، محرم را فریاد می‌کنند
برای اولین بار در کشور 50 طرح برتر پوشاک با محوریت عاشورا که توسط طراحان داخلی طراحی شده بود، در معرض دید تولید‌کنندگان قرار گرفت تا برای مراسم محرم و اربعین سال جاری به تولید انبوه برسند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ رونمایی از آثار طراحی شده برای تولید لباس عاشورایی امروز دوشنبه پنجم شهریور ماه با حضور طراحان و تولید‌کنندگان پوشاک برگزار شد. در این مراسم که به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برپا شد، برای اولین بار در کشور شاهد انجام یک کار حرفه‌ای در حوزه فرهنگی و تولیدی با محوریت لباس ویژه محرم بودیم که طی آن ابتدا یک گروه طراح با الهام‌گیری از مفاهیم بلند اشعار عاشورایی دست به خلق طرح‌ها‌یی با محور عاشورا زده بودند و 50 طرح برتر به تولید‌کنندگان پوشاک کشور عرضه و مقرر شد هر تولید‌کننده‌ای بالاترین تیراژ تولید را برای هر طرح پیشنهاد کند، آن طرح به وی اختصاص یابد.

در ابتدای این مراسم، منصور تیرگر، رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک طی سخنانی با اشاره به اینکه به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس یک چرخه جدید در حوزه لباس اجتماع با محوریت محرم ایجاد شده است، گفت: برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی در دو دوره گذشته تأثیرگذار بود و از آنجایی که گردش پوشاک در محرم بالاست تقاضا برای لباس عاشورایی افزایش یافته است.

وی برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی را فرصتی برای توسعه پوشاک اسلامی دانست و اظهار کرد: لباس نمایانگر هویت و فرهنگ ما است و ما می‌توانیم مفاهیم را به وسیله آن منتقل کنیم. البته باید اهمیت لباس عاشورایی را حفظ کنیم و کار ضعیف به بازار ارائه نکنیم.

تیرگر به قولی که حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس مبنی بر ارائه طرح‌های برتر لباس عاشورایی در نمایشگاه عفاف و حجاب داده‌اند نیز اشاره و اظهار کرد: بنا داریم فروشگاه‌های مجازی لباس را نیز ترغیب کنیم لباس‌های عاشورایی با طراحی داخلی را به فروش بگذارند.

وی همچنین اعلام کرد: غرفه‌ای اختصاصی در بوستان گفت‌و‌گو برای عرضه لباس عاشورایی در نمایشگاه هفته پایانی شهریور به داوطلبان اختصاص داده می‌شود.

در ادامه این مراسم، مجید افتخاری، عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران مباحث فرهنگی و تجاری‌سازی را خلاء‌های مربوط به تولید لباس عاشورایی دانست و گفت: در لباس‌های عاشورایی موجود در بازار نماد‌ها و فرهنگ عاشورایی استفاده نمی‌شود و این مسئله علی‌رغم صبغه چند هزار ساله ایران در حوزه پوشاک و محرم است و ایران به عنوان مرکز شیعه جهان باید بیشتر در حوزه لباس عاشورایی فعالیت و نمود داشته باشد.

وی تصریح کرد: مبحث عاشورا در ادبیات، گرافیک، معماری، هنر و ... ایران تأثیر داشته است، بنابراین باید مسائل مرتبط با این مسئله به صورت استارت‌آپ‌های میان‌رشته‌ای برگزار و گرایش‌های مختلف هنری را درگیر موضوع محرم کرد.

برندهای پوشاک ایران وارد ایونت عاشورا شوند

افتخاری خواستار حضور قوی برندهای پوشاک ایرانی در رویداد(ایونت) عاشورا شد و گفت: باید مجموعه‌های پوشاک کالکشن) در این حوزه تولید و عرضه شود.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد  ولباس نیز با اشاره به جوسازی‌های رسانه‌های معاند علیه نمایشگاه لباس عاشورایی و برنامه‌های رسانه‌ای که با محور لباس عاشورایی تولید شده است، گفت: امام راحل فرموده‌اند وقتی دشمنان چیزی را هدف قرار دادند بدانید که درست کار کرده‌اید. ما طی دو سال گذشته تلاش کردیم مبانی فکری لباس عاشورایی را تدوین کنیم، نواقص را دیدیم و البته قدر مسلم امسال هم بدون نقص نخواهیم بود اما آنچه به اثبات رسید جای خالی توجه به مسئله لباس عاشورایی بود.

وی با تأکید بر اینکه اگر ما کاری نکنیم دشمنان خوراک نامناسب که حتی مخالف مبانی فکری ما است را تهیه و عرضه خواهندکرد، گفت: لباس انتقال دهنده مفاهیم است و آنچه اکنون در جامعه در این خصوص رخ داده حائز اهمیت است. در گذشته نیز لباس انتقال مفهوم می‌کرده است اما تا این حد که اکنون دشمن داریم، در گذشته نداشته‌ایم.

قبادی با اشاره به افزایش تنوع و تکثیر مورد مطالبه جوانان در حوزه‌های مختلف از جمله لباس، گفت: حضور ما در رویدادهای مهم آئینی نیاز به یک عنصر مهم یعنی لباس دارد و ما هر قدر به مفهوم رویداد تاریخی آشناتر باشیم می‌توانیم محصولی که بهتر مفهوم آن رویداد را منتقل کند، تولید کنیم.

وی با اشاره به گزارش کوتاهی که سال گذشته از لباس‌های مورد استفاده در محرم که نمادهای غیر اسلامی و حتی شیطان پرستی در آنها به کار رفته بود تهیه شده، گفت: حتی جوانان نمی‌دانستند لباسی که بر تن دارند مخالف فرهنگ و مفهوم عاشورا و مروج مسئله‌ای خلاف محرم است. بعد از پخش این گزارش رسانه‌های معاند شروع به تمسخر فعالیت‌ها کردند و این نشان می‌دهد که ما راه را درست می‌رویم و باید در این زمینه بیشتر فعال باشیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ادامه داد: با مفهوم‌برداری از دو کتاب شعر عاشورایی، کارگاهی برای طراحی لباس عاشورایی برگزار و 50 اثر در این کارگاه تولید شد. که امروز این آثار در معرض دید تولید‌کنندگان قرار داده می‌شود و هر تولید‌کننده‌ای که بیشترین تیراژ تولید این آثار را پیشنهاد کند می‌تواند رایگان اثر را دریافت کند. این طرح‌ها محدود به لباس نیست و روسری، کوله‌پشتی(برای حضور در مراسم اربعین)، کلاه، تی‌شرت، پلوشرت و ... را نیز در بر می‌گیرد.

وی به اهمیت مسئله پارچه‌سازی لباس عاشورایی نیز اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم در پارچه‌سازی عاشورایی ورود پیدا کنیم طراحان نیز نقش خود را بر اثر هنری پارچه خواهندافزود.

در ادامه مراسم 50 طرح تولید شده در کارگاه طراحی لباس عاشورایی برای تولید‌کنندگان عرضه شد و هر تولیدکننده‌ای طرح مورد درخواست خود را با میزان تیراژ مورد نظر مطرح می‌کرد و در نهایت هر تولید کننده‌ای که بالاترین میزان تیراژ تولید را اعلام می‌کرد، می‌‌توانست از طرح استفاده کند.

از جمله این طرح‌ها طرحی با استفاه از پر سفید رنگ بر زمینه مشکی بود که می‌شد آن را بر روی لباس، روسری و کوله‌پشتی اربعین چاپ کرد. کنار هم قرار دادن پرهای سفید در زمینه مشکی به خوبی و وضوع تصویری سخت و نرم از عاشورا را مجسم می‌کرد که بدون هیچ کلامی می‌شد هر دو مفهوم را با درک کاملی از اینکه این طرح مناسب محرم است مشاهده کرد.

از دیگر طرح‌های فاخر ارائه شده در این مجموعه طرح پری به شکل قلم بود که جوهر آن خونی بود و حرف «ح» بر روی پر قرار داده شده بود که نمادی از بی‌سر بودن حسین در سوره یاسین است و از شعر «به نام نامی سر؛ بسمه تعالی سر» اقتباس شده بود. تی‌شرتی با تصویر عاشورایی‌ام، کلاهی با چاپی زیبا از واژه «وقف محرم»، شعرهای پریشان محرم با تصویری واضع از پریشانی و استفاده بسیار جالب از نمادهای محرم که قبلاً هرگز بر روی لباس مورد استفاده قرار نگرفته بود و ... تنها بخشی از هنرنمایی طراحانی بود که این مجموعه فاخر را ارائه کرده بودند. طرح‌هایی که امیدواریم با تولید داخلی و کیفیت عالی بتواند جنبه بصری و مفهومی عمیق و ارزشمندی به مراسم‌های عزاداری امسال ببخشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز