در بهار چهل سالگی انقلاب

هم‌اندیشی مدیران و برنامه سازان رادیو

۱۳۹۷/۰۶/۰۷ - ۱۲:۰۲:۲۱
کد خبر: ۷۴۷۱۳۸
هم‌اندیشی مدیران و برنامه سازان رادیو
معاون صدای رسانه ملی در هم اندیشی مدیران و برنامه سازان معاونت صدا در بهار چهل سالگی انقلاب بر اهمیت بسترسازی برای، مطالعه ،کارهای پژوهشی و تبیین دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی تأکید کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ معاون صدا در این همایش با بیان اینکه باید برنامه هایی که امسال در زمینه چهل سالگی انقلاب تولید شده را واکاوی و نقد کرد گفت: در تولید برنامه ها نباید فقط به تولید برنامه‌هایی که شعار انقلاب را تبیین و دستاوردهای انقلاب را معرفی می کنند بسنده کرد، بلکه در سطحی بالاتر باید نیازهای مخاطب و آنچه او امروز او می خواهد بداند را شناخت.

وی افزود: علاوه بر آنکه نباید دستاوردها را نادیده گرفت باید دانست که امروز جامعه ما با شبه‌هایی مواجه است.

شاه آبادی رادیو را رسانه زندگی خواند و گفت: رادیو رسانه زندگی است که می تواند سبک زندگی را ساری و جاری کند  و اندیشه در کشور را رواج دهد.

وی افزود: رادیو در این مدت در کنار مردم چیزی را گفته که برخواسته از دل آنها بوده است. وی با بیان اینکه جامعه سکولار باجامعه اسلامی متفاوت است و مردم باید نقطه تمایز ایندو را بداند گفت: حاکمیت اسلامی برای اینکه زندگی مبتنی بر دین ،اندیشه و عقلانیت شکل بگیرد بستر سازی می کند .

وی بسترسازی در این زمینه را وظیفه حاکمیت دانست و گفت: اگر برنامه سازان باعتقادی به حاکمیت اسلامی  و انسان سازی آن نداشته باشند چگونه خواهند توانست برنامه در این زمینه تولید کنند، پس برنامه ساز باید به این امر اعتقاد داشته باشد.

شاه آبادی تببین شاخص و موئلفه‌های حاکمیت را وظیفه رسانه دانست که باید با زبان هنرمندانه به آن پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه باید رادیو باید به این نیازها پاسخ دهد گفت: اگر این مسیر را درک نکنیم آن وقت ناخودآگاه در مسیر ارزش های سکولار حرکت خواهیم کرد.

معاون صدا افزود: اگر برنامه سازان در این حوزه ها شبه و سوالی دارند باید حل کنند تا بتوانند با گفتمان انقلاب به برنامه سازی در چهلمین سالگرد آن وارد شوند در غیر این صورت با شعار صرف به این کار وارد خواهند شد.

وی با بیان اینکه تا کنون نقش رادیو در این مسیر پر سر و صدا نبوده است گفت: از زمان تشکیل ستاد چهلمین سالگرد تا کنون 72 برنامه در کنداکتور پخش برنامه‌های چهلمین سال قرار گرفته که هم از نظر کیفی باید بیشتر شوند و هم  برنامه هایی با کیفیت که به عنوان برند رادیو در چهلمین سال باشند تولید شوند.

شاه آبادی با اشاره به بخش خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: این بخش نیازمند حرکت‌های مقایسه ای است که اگر بخواهیم باورپذیری گزارش های تولیدی را افزایش دهیم مدیران ستادی بایستی ابزار انجام این کار را ایجاد کرده و کارهای مقایسه‌ای داشته باشند.

معاون صدا با بیان اینکه اگر پیشرفت چهل ساله کشور را با پیشرفت بسیاری از کشورهای پیشرفته در این چهل سال مقایسه کنیم ،به نتایج خوبی دست خواهیم یافت گفت:  این موضوع را باید برنامه سازان با آوردن شاهد مثال، کارشناسان و به چالش کشیدن موضوعات ثابت کنند.

وی با بیان اینکه باید برای مردم این مسائل تببین شود تا احساس امید کنند گفت : وقتی می گوییم که جامعه به نشاط اجتماعی نیاز دارد باید به پرسش های افراد و نگرانی‌های آنها پاسخ داده شود تا این امید ایجاد شود.

شاه آبادی با اشاره به جایگاه ایران در منطقه و جهان گفت: در این مباحث ابهاماتی وجود دارد که باید به درستی تبیین شوند. وی افزود: امروز بدون حضور ایران در دنیا هیچ اتفاقی نمی افتد و رادیو بایستی به این مسائل بپردازد و غرور ملی ناشی از افتخارات بزرگ را منتقل کند.

معاون صدا با اشاره به رویکرد معاونت سیاسی در زمینه ارائه اخبار گفت: این معاونت به عنوان معاونتی خبری می تواند به این افتخارات در قالب خبر و گزارش بپردازد اما کار رادیو فقط اطلاع رسانی نیست و باید این مباحث را برای مخاطب تبیین و بستر سازی کند، تا زمینه پذیرش مخاطب فراهم شود.

او با بیان اینکه رادیو نباید ماموریت مخاطب محور خود را فراموش کند، تصریح کرد: نحوه پوشش دهی و تبلیغ اثر مهم است ما بهترین حرف ها و بسترها را فراهم می کنیم ولی همچنان با میزان اثر گذاری در بستر جامعه فاصله داریم. وی بابیان اهمیت شناخت قالب ها و ساختارهای مختلف برنامه‌سازی گفت: باید قالب‌های جدید و نو جایگزین ساختارهای کم تنوع و سنتی شود.

شاه آبادی با اشاره به ظرفیت موسیقی در رادیو گفت: استفاده از این ظرفیت با ضعف هایی مواجه است در حالی که گنجینه ای عظیم از موسیقی داریم و باید از آن برای جذابیت در برنامه سازی استفاده کنیم .

او با تأکید بر تولید برنامه های فاخر برای چهلمین سال انقلاب اسلامی گفت: در این زمینه باید از نویسندگان درجه یک بهره برد و نباید فقط به  بضاعت نویسندگان رادیو اکتفا کرد، بلکه باید از ظرفیت کشور در این زمینه بهره برد. .

معاون صدا از مدیران و برنامه سازان رادیو خواست با تشکیل گروه‌های فکری برنامه‌های تولید شده را به طور مستمر و منظم نقد و بررسی کنند تا قطعات منتخب از رسانه ملی پخش شده و جریان سازی انقلاب در برنامه ها ساری و جاری شود.

معاون صدا خاطر نشان کرد: برای ایجاد حال و هوای چهل سالگی انقلاب در کشور باید برنامه‌های رادیو رنگ و لعاب چهل سالگی بگیرد که در این زمینه می توان از ظرفیت های شهرداری و دستگاه های فرهنگی دیگر  برای اجرای برنامه ها بهره برد.

وی از برنامه سازان ومدیران رادیو خواست تا محتواهای آماده شده در زمینه الزامات برنامه سازی و برنامه ریزی هایی که باید به انجام برسد و همچنین محتوای آرشیوی که در قالب لوح فشرده گردآوری شده را مطالعه کنند و از آن در برنامه هایشان بهره ببرند.

علیرضا حبیبی دبیر ستاد نکوداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در معاونت صدا نیز در این مراسم از سه رویکرد این معاونت در تولید که رویکرد  «دستاوردها» ،«خدمات» و«پیشرفت ها» است سخن گفت و گزارشی از انچه تا کنون تولید و در کنداکتور برنامه‌های رادیو قرار گرفته است ارائه داد.

حسین امانلو مسئول جنبش مردمی چهلمین سال انقلاب نیز که ازمهمانان این هم‌اندیشی بود با اعلام اینکه تولیدات و محورهای ارائه شده در ستاد نکوداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی در اختیار برنامه سازان قرار گرفته است گفت: این محورها باید تبدیل به محصولی شود که جوانانی که انقلاب را ندیده اند متوجه خدمات انقلاب شوند و بدانند که در چه حوزه هایی پیشرفت کرده ایم.

در پایان این مراسم از دو کتاب "رادیو در بهار چهل سالگی انقلاب" و "طراحی تولیدات برنامه ها" و 14 عنوان لوح فشرده از مجموعه فعالیت ها و تولیدات شبکه های رادیویی با موضوعات آثار نمایشی، معرفی شخصیت ها، مناسبت‌های ویژه، بسته‌های رادیویی، گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، رجال پهلوی و ...رونمایی شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز