بررسی علل افزایش چند برابری قیمت نسخه های نمایش خانگی(بخش پایانی)؛

فاصله گرفتن مخاطب از شبکه نمایش خانگی به دلیل گرانی DVD

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۴۸۴۶۸
فاصله گرفتن مخاطب از شبکه نمایش خانگی به دلیل گرانی DVD
در چند شماره به موضوع بررسی علل افزایش چند برابری قیمت DVD ها و راه های مدیریت آن پرداختیم که مشروح آن را از نظر می گذرانید.

شهاب کاظمی قائم مقام شرکت گلرنگ رسانه در خصوص افزایش یکباره قیمت dvd از شش به 10 هزارتومان به خبرنگار برنا گفت: از ابتدای شکل گیری این صنعت سیاست گذاری در خصوص قیمت گذاری اشتباه بود، چون در زمانی که شبکه نمایش خانگی با سی دی وارد این صنعت شد، قیمت دیسک حدودا 15 تا 20 هزارتومان به دلار بود و معدود نفراتی بودند که آن را می خریدند، اما به مرور برای عمومی شدن این قیمت ها شکسته شد و به 1500 تومان رسید و تیراژ بالاتر رفت.

او در خصوص همطراز بودن بلیت سینماهای درجه دو با قیمت dvd در شبکه نمایش خانگی نیز بیان کرد: این فرمت نمایش خانگی تنها در ایران اجرا می شود و در کشورهای دیگر این کار به صورت آرشیو و محدود صورت می گیرد؛ یعنی در کشورهای دیگر به صورت آرشیوی با تیراژ پایین و قیمت بالا عرضه می شود و فیلم ها در سوپرمارکت ها نیستند بلکه تنها در مراکز خاصی وجود دارد. این دقیقا شبیه زمان های قدیم در ایران است که ویدئو کلوپ ها فعال بودند.

قائم مقام گلرنگ رسانه خاطرنشان کرد: ما سیاستی از 10 سال پیش در صنف و صنعت پیاده کردیم و این اتفاقات منجر به کاهش قیمت هر نسخه نسبت به بلیت سینما بود. هر فرد، برای اینکه به سینما برود باید این مبلغ را پرداخت کند و فیلم ها را ببینند، اما dvd این محدودیت نفرات را ندارد و می توانند بارها آن را ببینند. حتی اگر قیمت dvd ها از بلیت سینما گران تر باشد، غیر عادی نیست.

او در خصوص علت این افزایش قیمت که در سال های گذشته به صورت قطره چکانی اضافه شده، تشریح کرد: ما هر سال در کشور تورم داریم که شامل نمایش خانگی و کارگزاران آن نیز می شود؛ یعنی ما کارگران کارخانه و ویزیتور داریم و هر کدام هرسال افزایش دستمزد داشتند و در کنار آن افزایش مواد اولیه باعث رقم خوردن چنین اتفاقی می شود.

کاظمی با نقبی به گذشته گفت: در گذشته حمایت ها و یارانه هایی با ارز دولتی به نمایش خانگی تعلق می گرفت، اما از امسال و با توجه به اتفاقاتی که برای کشور و قیمت دلار و ارز افتاد، این یارانه ها تعلق نمی گیرد و مواد اولیه باید با ارز آزاد ترخیص شود. هیچکدام از مواد تشکیل دهنده لوح فشرده را داخل کشور نداریم و کیفیت آن به گونه ای نیست که قابلیت بهره برداری داشته باشد. به همین دلیل قیمت dvd افزایش 100 درصدی داشته است. در گذشته هر یک نسخه برای ما 800 یا 900 تومان تمام می شد، اما حالا این قیمت چندبرابر شده و به موازات آن افزایش دستمزد داریم.

او ادامه داد: این چرخه و سیکل باید به لحاظ مالی حمایت شود و ما با قیمت 5 یا 6 هزارتومانی که 20 درصد آن متعلق به فروشگاه عرضه کننده آن و 20 درصد متعلق به شرکت پخش است، نمی توانستیم با این مبلغ هزینه ها را مدیریت کنیم. در حال حاضر این صنعت در حال خارج شدن از دور است و تنها پنج یا شش ویدئو رسانه در حال فعالیتند.

قائم مقام گلرنگ رسانه در پاسخ به این پرسش که آیا میزان مخاطبان شبکه نمایش خانگی با این افزایش قیمت کمتر می شود، یا نه، گفت: معتقدم با این افزایش قیمت،نه تغییری در روند شرکت های نمایش خانگی اتفاق می افتد و نه به سمت مثبت حرکت می کند، چون هزینه های آن ها پوشش داده نمی شود. مخاطب ثابت شبکه نمایش خانگی همچنان با وجود این تغییر قیمت حفظ می شود، چون این وضعیت را درک می کنند. مخاطبان تا دیروز از کالایی استفاده می کردند و همچنان استفاده می کنند، اما قیمت ها چندبرابر شده است. اگر برای مخاطب روشن و شفاف شود که علت این افزایش قیمت چیست، به زودی این نتیجه را قبول می کند و قانع می شود.

کاظمی در خصوص اینکه چطور باید این گرانی را مدیریت کرد، گفت: مسئولان چندان کاری نمی توانند انجام دهند، چون یک کار کاملا خصوصی است و تولیدکنندگان صنعتی در حال تأمین هزینه مواد اولیه خود هستند و چرخه پخش و فروش هم به آن مربوط می شود.

او با بیان اینکه قاچاق مجازی در حال حاضر بیشترین آسیب را به ما می زند، افزود: اگر مردم رعایت کنند و برخورد تندی با قاچاقچیان شود، ممکن است شبکه نمایش خانگی به راندمان مثبت مالی برسد و در کنار آن می تواند خدمات بیشتری به مخاطب ارائه دهد و او نیز از این وضع راضی تر باشد.

BANERFOROOSH2

نتیجه گرانی DVD چرخیدن دست به دست بین مخاطبان بدون خرید است

محمد نشاط تهیه کننده نیز معتقد است که نمایش خانگی آفتی برای سینماست و ضربه ای که این قالب به سینما می زند، در 20 سال اخیر هیچ اتفاقی شبیه این نزده است. نشاط در خصوص این افزایش قیمت و تأثیر آن در کاهش میزان مخاطبان به برنا گفت: در گذشته ما یک پروژه را با دستمزد یک بازیگر می ساختیم، اما حالا شرایط فرق می کند و هزینه ها بالا رفته است. من برای فیلم سینمایی ام بازیگری را صدا کردم که پنج برابر قراردادم، شبکه نمایش خانگی به او دستمزد می دهد و این موازنه ای ناعادلانه است.

نشاط ادامه داد: تهیه کننده ای وجود دارد که ظرف شش ماه گذشته سه پروژه ساخته و نمی دانم چطور این کار امکان پذیر است، چون اکثر کسانی که می خواهند در این زمینه کار کنند، قرض می کنند تا بتوانند حداقل یک پروژه را به دست بگیرند.

تهیه کننده فیلم «بهت» با اشاره به اینکه وقتی بخواهیم کالایی به بازار عرضه کنیم، نیازمند فاکتورهایی هستیم، عنوان کرد: اولین فاکتور تبلیغات است و نمی دانم بخش خصوصی چقدر توان تبلیغات دارد. الآن فیلمی هست که 7 سینما و فیلمی هم بیش از 7 سینما دارد و مشخص است که فیلم دوم اوضاع بهتری دارد.

او با بیان اینکه افزایش قیمت لوح فشرده قطعا به مخاطبان ضربه می زند، گفت: معمولا به دلیل کاهش توان خرید، مخاطبان این دی وی دی ها را ندارند، دست به دست می چرخد. کار دیگری که مخاطب می تواند انجام دهد، این است که این سی دی ها را نخرد، چون واقعا نمی توانیم با این شرایط کار کنیم. به هر حال به نسبت دستمزدها قیمت دی وی دی ها نیز افزایش یافته است.

ریزش مخاطب شبکه نمایش خانگی به دلیل دانلود غیر قانونی است

محمد مهدی جعفری مدیرعامل مؤسسه قرن 21 درباره گران شدن یکباره DVD و اینکه آیا این گرانی به شبکه نمایش خانگی ضربه می زند یا نه، به برنا گفت: وقتی کالایی مثل گوشت گران می شود، ضربه ای به صنعت گوشت وارد نمی شود و شبکه نمایش خانگی نیز همین طور است. سیر صعودی DVD در شبکه نمایش خانگی پنج درصد و شش درصد بوده است و حالا خودش را نشان داده است و معمولا با یک فیلم یا سریال(ممنوعه) این قیمت ها آزمایش می شود.

جعفری با بیان اینکه فکر نمی کنم با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، این قیمت عجیب باشد، در خصوص افزایش یا کاهش مخاطبان نمایش خانگی با توجه به این قیمت عنوان کرد: سال ها از تولد شبکه نمایش خانگی می گذرد و از زمانی که قضیه اینترنت و دانلود غیر قانونی به وجود آمده، ریزش مخاطبان خیلی محسوس تر است.

مدیرعامل موسسه قرن بیست و یک خاطرنشان کرد: روی تکنولوژی نظارتی وجود ندارد و متأسفانه در کشور ما سایت های غیرقانونی زیادند و جرایمی که برای آن ها در نظر گرفته شده، به قدری است که به ریسک آن می ارزد و طوری نیست که این سایت ها را ببندند، چون اگر ببندند، یک جای دیگر باز می شود.

جعفری افزود: به دلیل اینکه رسیدگی زیادی به قانون کپی رایت نمی شود، دانلود غیرقانونی زیاد اتفاق می افتد. اگر ریزشی اتفاق می افتد به دلیل بیشتر شدن دسترسی مردم به تکنولوژی و دانلود غیرقانونی است.

او در پاسخ به اینکه چطور باید این شرایط را مدیریت کنیم، گفت: ریزش به دلیل قیمت نیست، بلکه بیشتر بسته تکنولوژی است و این افزایش قیمت قابل پیش بینی بود. وقتی سال 81 وارد این کار شدم، VHS را 3500 تومان می فروختیم و این قیمت قابل پیش بینی است، چون قیمت مواد اولیه کارخانه ها زیاد شده است.

hanieh-tavassili-dar-shohgoosh

90 درصد چرخه اقتصادی شبکه نمایش خانگی از راه قاچاق است

مهرداد فرید تهیه کننده و کارگردان در پاسخ به اینکه چطور می شود با این قیمت ها که در حال حاضر شبکه نمایش خانگی عرضه می کند و مخاطبان آن زیاد شده اند، کنار آمد، گفت: چرخه اقتصادی ساخت و ساز فیلم و نمایش آن باید با هم هماهنگ باشد و جور در بیاید. متأسفانه مردم ایران موضوع کپی رایت را رعایت نمی کنند و خیلی اوقات می پذیرند نسخه قاچاق فیلم را تماشا کنند.

فرید ادامه داد: خیلی ها از بازار کنار پیاده روها استقبال می کنند، چون تعدادی از این فیلم ها را داخل یک دیسک با قیمت خیلی کمتر می فروشند. این ها باعث می شود حدود 90 درصد چرخه اقتصادی شبکه نمایش خانگی در بازار قاچاق اتفاق بیفتد و مبالغ این 90 درصد به دست صاحبان فیلم ها نرسد.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: اگر مردم می پذیرفتند که نسخه های قاچاق را نخرند، امکان این وجود داشت که نرخ را خیلی پایین نگه داشت، اما زمانی این اتفاق نمی افتد و وقتی قرار است تولید ادامه داشته باشد، باید دخل و خرج با هم تناسب داشته باشد و این یکی از اقتضائات است، مگر اینکه دولت به وظایف حکومتی خود عمل کند و پروتکل جهانی کپی رایت را دولت ایران امضا کند.

تهیه کننده «جن زیبا» یادآوری کرد: تا زمانی که این فرهنگ در مردم ایجاد نشود که نسبت به قاچاق فیلم ها واکنش نشان دهند و به کشورهای پیشرفته برسیم، باید ضرر آن را بپردازیم. اگر این اتفاق نیفتد، هنرمند نمی تواند خلاقیت داشته باشد و تهیه کننده نیز نمی تواند تولید داشته باشد و چرخه اقتصادی فیلم ها متوقف می شود و به نقطه ای می رسیم که هیچ تولیدی مقرون به صرفه نیست.

او در پاسخ به این پرسش که چطور مردم یا مسئولان باید این گرانی را از سر بگذرانند و آن را مدیریت کنند، گفت: راهکار ارتقای فرهنگی مردم و حکومت نیز باید وظایف حکومتی خود را در این راستا به سرانجام برساند. پلیس فتا باید این قضیه قاچاق فیلم را مثل دزدی از منازل-که مربوط به حوزه های دیگر پلیس است- در اولویت های خود قرار دهد. تنها در این صورت است که چرخه اقتصادی فیلم را به حالتی درآورد که خانواده ها هزینه کمتری بپردازند.

مهرداد فرید در پاسخ به اینکه آیا مخاطبان شبکه نمایش خانگی ریزش می کنند نیز عنوان کرد: فکر می کنم بخشی از مردم که کپی های قانونی فیلم ها را تماشا می کردند، به حمایت خود از این صنعت ادامه می دهند و این طور نیست صنعت سینما و نمایش خانگی مخاطب خود را از دست بدهد و در مقابل متأسفانه همچنان آن بخش از بازار قاچاق را به صورت پررنگ داریم که از دسترس صاحبان هنر خارج شده است.

2835733

این افزایش قیمت ظلم به مخاطب است

داریوش باباییان تهیه کننده سینما درباره افزایش قیمت چندبرابری لوح فشرده به برنا گفت: در حال حاضر قیمت هیچ چیز ثبات ندارد و تنها جایی که قیمت افزایش نکرد، بلیت سینماست و قیمت همان 15 تومانی است که چندسال اخیر پیشنهاد شده است. 

این تهیه کننده با بیان اینکه در سبد خانواده نیاز به کالای فرهنگی داریم، افزود: این کالاهای فرهنگی نان شب نیست و اکثر خانواده ها می توانند سینما نروند و اتفاقی نمی افتد، چون وضع اقتصادی مردم خوب نیست.

او در خصوص افزایش قیمت لوح فشرده نیز بیان کرد: این افزایش قیمت ظلم بزرگی به مخاطب است، اما برای تولیدکننده ای که این حق رایت را می خرد، ریسک دارد و ممکن است به دلیل پخش سریع در شبکه های ماهواره ای یا دانلود ضرر کند. از این لحاظ که 10 هزار تومان است به حقوق بیننده ضرر می زند و طوری مانند سال های قبل می شود که از گردونه خارج می شود و مخاطب احتیاج به خرید لوح فشرده را احساس نمی کند. 

باباییان با اشاره به اینکه نمی توانیم در این خصوص کار زیادی انجام دهیم، افزود: تا زمانی که دولت در زمینه کار فرهنگی اقدامی نکند، اتفاقی نمی افتد. البته گاهی فیلم ها و سریال هایی داریم که غیرتهیه کنندگان با پول های بادآورده می سازند و مهم نیست که امکان بازگشت سرمایه وجود داشته باشد یا خیر، چون اگر برگشت سرمایه نباشد، اذیت و آزاری ایجاد نمی شود، اما تهیه کننده وقتی سرمایه ای می گذارد باید برداشت کند و الان پیرامون این خطر نمی رود. 

تهیه کننده «آن ها» خاطرنشان کرد: با این پول های بادآورده که به سینما و تلویزیون لطمه زده، شورای تولید نمایش خانگی وزارت ارشاد باید جلوی آن ها را بگیرد تا تولید نکنند.

افزایش قیمت DVD کارشناسی شده نبود

سعید صادقی مدیر شرکت جهان تصویر درباره گران شدن DVD شبکه نمایش خانگی و احتمال ریزش مخاطبان همیشگی آن به برنا گفت: قیمت DVD بیش از دو برابر شده است و با توجه به اینکه این کالا در سبد تمام خانوارها نیست، اما به این دلیل که جزو کالاهایی است که در این چندسال با آن ارتباط برقرار کردند، از روش های مختلف آن را تهیه می کنند. به نظرم 10 هزارتومان به رغم اینکه تمام کالاها گران شده است، قیمت زیادی است و می تواند 8 هزارتومان باشد که عادلانه ومنطقی تر است. 

صادقی ادامه داد: اطلاع دارم قبل از گران شدن، DVD را 700 تومان می زدند و الآن قیمت آن هزار و 300 و پنجاه تومان شده است. به همین نسبت هم مواد چاپی آن افزایش یافته و کسانی که درگیر کار بسته بندی هستند، دستمزد بیشتری می گیرند. 

مدیرشرکت جهان تصویر خاطرنشان کرد: به عنوان کسی که شرکت رسانه ای دارد، معتقدم این تعیین قیمت باید کارشناسی می شد و روی این عدد کارشناسی دقیقی صورت نگرفته است. امکان این وجود داشت گروهی که درگیر موضوع نمایش خانگی هستند، بنشینند و به طور دقیق هزینه ها را محاسبه کنند و بعد قیمت گذاری شود. 

صادقی افزود: سریال ها به دلیل اینکه مخاطب خود را دارد، اول ریزشی دارد، اما بعدها مجبور به پذیرش و پرداخت هزینه آن می شوند. کسی که این نیاز را ندارد، آن را از محل های دیگری تأمین می کند و شبکه غیرمجاز هم فعالیت خود را می کند، اما به نظرم کافی نیست. ورودی های دیگر مانند اینترنت هم برای کسانی است که نمی خواهند این مبالغ را پرداخت کنند و به نوعی از این طریق آن را تأمین می کنند. 

مدیر شرکت جهان تصویر اضافه کرد: قرار نیست قیمت کالایی را به فاصله شب تا صبح دو یا سه برابر کنیم، چون تبعات آن به موسسات دیگر نیز باز می گردد. بنابراین، موسسات دیگر هم به تبع این مسائل دچار مشکل می شوند؛ لذا به نظرم این قیمت، نسبت به هزینه های فعلی بالاست.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این گرانی باعث گرایش مردم به سمت کالای قاچاق ودانلود غیرقانونی می شود؟..گفت: سالهاست درگیر موضوع قاچاق هستیم، چون کسی که تکثیر غیر مجاز انجام می دهد، حق کپی رایت و انبار پرداخت نمی کند و در حقیقت آن ها به تعدادی که نیاز دارند، تکثیر می کنند و هزینه های آن ها خیلی کمتر از ماست. به دلیل اینکه ما هزینه های جاری را پرداخت می کنیم، نمی توانیم از یک قیمت مشخص پایین تر بیاییم.

صادقی افزود: شما به هر قیمتی که DVD را ارائه کنید، شبکه های غیرمجاز کار خود را انجام می دهند، اما الآن مصرف کننده و تکثیر کننده کالای قاچاق به دلیل شکاف زیاد هزینه ها تمایل بیشتری به کار غیرقانونی پیدا می کنند. در این مرحله، وظیفه سیستم های نظارتی است که برخورد لازم را انجام دهند تا مانع این جریان شوند.

7690976_209

نظر شما