به دبیری نیکی کریمی؛

چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران برگزار شد

۱۳۹۷/۰۶/۱۷ - ۱۶:۱۸:۳۵
کد خبر: ۷۵۰۷۸۹
چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران برگزار شد
شب گذشته 16 شهریور ماه، چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران به دبیری نیکی کریمی و با گرامیداشت یاد و خاطره استاد عزت الله انتظامی، تقدیر ازکامبوزیا پرتویی،گوهر خیر اندیش،ابوالفضل پور عرب و مرتضی شایسته و معرفی عکاس سال سینمای ایران در گالری سلام سام سنتر برگزار شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در ابتدای مراسم که اجرای آن را سروش صحت بر عهده داشت،نیکی کریمی در صحبت های کوتاهی خطاب به حاضران گفت: «ایستادن، ماندن و کار کردن،با تمام مشکلات گذشته و صد البته حال حاضر ممکن است بر تردید و شک در عقل یا به بهترین حالت به پوست کلفتی تعبیر شود.اما باور دارم که این جمع عزیز از منبع لایزالی به نام عشق به حیاتش و امیدش  ادامه می دهد .عشق به سینما،به جهان ها به شعرها و یا حتی مرثیه هایی که تاثیرش را می گذارد.همه این دور هم جمع شدن ها تحت هر عنوانی همچون  بزرگداشت،تشویق و احترام و تلاش همکارانمان،در واقع از همین عشق سرچشمه می گیرد.به مهمانی مرور و مهربانی ما خوش امدید.»

در ادامه مراسم بعد از پخش کلیپ های جشن سال های گذشته انجمن و آماده سازی چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران.تقدیر از امیر عابدی به عنوان پیشکسوت انجمن عکاسان سینمای ایران توسط حسن فتحی وعبد الحمید محبی انجام شد.حسن فتحی در صحبت های کوتاهی گفت:«ما هر کدام به عنوان فیلم ساز با عکاسان مختلفی کار کردیم من تجربه شیرینی دارم از کار با آقای عابدی.هم عکس های خوبی می اندازد و هم حضورش را در صحنه احساس نمی کنید .نمی دانم اسمش نجابت عکاس است؟ اینکه سعی می کند تمرکز همکارانش را به هم نریزد و نرم نرمک می آید عکس هایش را می گیرد و عکس های فوق العاده ای می گیرد و من تجربه خوبی از کار با ایشان دارم و برایش آرزوی موفقیت می کنم و همینطور برای عکاسان سینمای ایران.تاریخ سینمای ما الزاما به دلیل فیلم هایی که ساخته شده است ثبت و سند نمی شود اما قطعا به دلیل عکس هایی که طی چند دهه گرفته شده جاودانه و همیشگی خواهد شد.»

امیر عابدی هم گفت:«ممنونم از آقای فتحی که به من لطف داشتند، آقای محبی از مدیران موفق سینما بودند که رشد موزه سینما توسط ایشان انجام شده و شخصی است که اجازه دادند من در سینما عکاسی فیلم را تجربه کنم.»

سینما تیکت  نیز طراحی و راه اندازی سایت امیر عابدی را به اوهدیه داد.  

بخش بعدی مراسم به تقدیر از کامبوزیا پرتویی اختصاص داشت که تقدیر از او توسط فرهاد توحیدی،رضا کیانیان و محمد مهدی عسگر پور انجام شد.عسگر پور بعد از اهدای لوح کامبوزیا پرتویی گفت:«باعث خوشحالی است که شاهد برگزاری جشن سینمایی دیگری هستم و دوستان زحمت زیادی برای برگزاری جشن کشیدند.آقای پرتویی خیلی امیدوارند و این امیدواری همراه با حسن نوستالژیکی است که همه چیز مثل قبل شود.انشاالله این نگاهی که به خیر و سلامتی سینما هست اتفاق بیفتد.»

فرهاد توحیدی نیز گفت:«خوشحالم که از آقای پرتویی تقدیر می شود.انشاالله باز هم از شما تقدیر شود.»

رضا کیانیان نیز گفت:«من همیشه آقای پرتویی را دوست داشتم و متاسفانه هیچ وقت با او کار نکردم ولی خودش و فیلم هایش را دوست دارم و این سنتی که انجمن عکاسان گذاشته است و هر سال از بازیگران، کارگردان،تهیه کننده و صنوف دیگر تقدیر می کند، سنت بسیار زیبایی است.»

تقدیر از مرتضی شایسته بخش بعدی مراسم بود که توسط حمید نعمت الله،افشین هاشمی و رضا مهاجرانجام شد.شایسته از نیکی کریمی دبیر این دوره از جشن و هیات مدیره انجمن عکاسان سینمای ایران تشکر کرد.

رضا مهاجر نیز گفت:«حضور آقای شایسته به عنوان تهیه کننده در سینما بسیار موثر بوده است.»حمید نعمت االه نیز گفت:«فکر می کنم وقتی حرف از حرفه ای بودن در سینمای ایران به میان می آید یکی از ستون های استوار آن مرتضی شایسته است.»

تقدیر از گوهر خیر اندیش بخش دیگر مراسم بود.مجتبی راعی،محمد متوسلانی و محمد حسین مهدویان برای تقدیر از خیر اندیش روی صحنه حاضر شدند.خیر اندیش در صحبت های کوتاهی گفت:«استادم عزت الله انتظامی،عزت سینمای ایران همیشه جاودانه و ماندگار است.عکسان سینمای ایران جشن شما مبارک باشد دست همگی درد نکند.در سینما شما با عکس هایتان تا همیشه ماندگارید .ممنونم از انجمن عکسان سینمای ایران و نیکی کریمی عزیزم که مثل دخترم می ماند،من کسی نیستم و دعوت دوستان عکاس را قبول کردم که محبتشان را رد نکرده باشم.»

متوسلانی در صحبت های کوتاهی گفت:«گوهر آنقدر با ارزش است و این اسم برازنده او است .هنر پیشه و انسان فوق العاده ای است و این افتخاری است برای من که از او تقدیر کنم و این می شود جزو افتخارات زندگی من.»

مجبی راعی نیز گفت:«بعضی از عکس ها از فضای بصری فیلم بهتر است.این عکس  ها به ذات فیلم نزدیک تر است.خیلی از نقش هایی که گوهر بازی کرده است در سناریو نقش های کوچکی است ولی توانایی او حتی نقش های کوچک را درخشان می کند.»

مهدویان نیز گفت:«باعث افتخار است در این جمع هستم و به دوستان عکاس تبریک می گویم.»

تقدیر از ابوالفضل پور عرب بخش دیگری از مراسم بود که تقدیر از او توسط سعید سهیلی،حسین حقیقی و خسرو دهقان انجام شد.سعید سهیلی در صحبت های کوتاهی گفت:«بازیگر،سوپر استار،آرتیست.ما روی پررده سینمای ایران یا بازیگر می بینیم یا سوپر استار یا آرتیست و گاهی هر سه. اما بازیگر یعنی کسی که خوب بازی می کند .سینمای ایران خوشبختانه از جنبه بازیگر رنج نمی برد، کلکسیونی از بازیگران توانمند قبل و بعد از انقلاب در سینما حضور داشتند و دارند. سینمای ایران از نبودن سوپر استار و آرتیست رنج می برد .علی نصیریان،مرحوم فنی زاده رضا کیانیان و...بازیگران توانمندی که افتخار سینمای ایران هستند. اما اگر بخواهیم دنبال سوپر استار وآرتیست بگردیم ،باید  چراغ برداریم و ببینیم کجا می شود پیدا کرد.بعد از انقلاب ما نه سوپر استار داشتیم ونه آرتیست واقعی. یک جمشیدآریا است به عنوان آرتیست و ابوالفضل پورعرب به عنوان سوپر استار. امیدوارم سینمای ایران مملو از آرتیست های و قهرمانی های واقعی و سوپر استارهای محبوب و دوست داشتنی شود.ابوالفضل پورعرب کاکل سینمای بعد از انقلاب در عرصه بازیگری است.»

خسرو دهقان نیز گفت:«در آغاز سینما نبود که عکاسی بود و به همه عکاسان سینما تبریک می گویم»

پور عرب نیزگفت:«سپاسگزارم که من را قابل دانستید از خانم کریمی تشکر می کنم و دوستانی که همه این سالها با من کار کردند.»

درادامه مرتضی پور صمدی ،شهاب الدین عادل و هوشنگ گلمکانی  داوران این دوره از جشن روی صحنه حاضر شدند و بیانیه هیات داوران توسط هوشنگ گلمکانی قرائت شد.«در روزگاری که گسترش تکنولوژی یک یا چند دوربین عکاسی به دست هر کسی داده، به طور بالقوه همه می‌توانند عکاس باشند چون همه در لحظه می‌توانند از هر چه می‌خواهند عکس بگیرند. زمانی صِرف داشتن دوربین عکاسی یک جور تمایز و تشخص بود و حالا این تمایز از بین رفته و ابزار عکاسی در دست همه هست. در چنین شرایطی است که تفاوت عکاس از غیرعکاس و عکس خوب از عکس‌های دیگر برای ما اهمیت پیدا می‌کند. اما انجمن عکاسان سینمای ایران که یکی از وظایف مهمش دفاع از حقوق اعضای حرفه‌ای‌اش است با درک شرایط کنونی، از دوره گذشته برای توجه به عکاسان بااستعداد غیرعضو که حضوری چشمگیر و انکارناپذیر در سینمای ایران دارند، بخشی از جشن عکاسان سینمای ایران را به آثار عکاس‌های غیرعضو اختصاص داده و با اهدای جایزه‌ای به برگزیدة این گروه تلاش می‌کند در شناسایی استعدادهای جوان هم نقشی داشته باشد تا درهای این حرفه به روی این استعدادها بسته نماند.

خوب می‌دانید که عکس فیلم، فارغ از ویژگی‌های عکاسانه این هنر، یک ویژگی انحصاری مهم دیگر هم دارد که وابستگی‌اش به فیلمی است که عکس‌ها از صحنه و پشت صحنه‌اش گرفته شده است. عکس هر فیلم از حیث حال‌وهوا باید تناسبی با آن فیلم داشته باشد و این امر کار عکاس فیلم را دشوارتر از عکاسان دیگر می‌کند. با عنایت به این نکته، خوش‌بختانه عکس‌های این دوره آثار قابل توجهی بودند که کار داوران را در انتخاب آثار برتر دشوار کرد و جدا از الزام آیین‌نامه جشن به انتخاب فقط یک برگزیده از میان آثار عکاسان غیرعضو، کیفیت آثار عکاسان عضو انجمن باعث شد بجز برنده اصلی که تندیس انجمن به عکاس آن اهدا می‌شود، دو دیپلم افتخار نیز به دو مجموعه عکس برگزیدة دیگر اهدا شود. یادآوری می‌کنیم که برگزیده آثار عکاسان غیرعضو از میان سیزده مجموعة رسیده به دبیرخانة جشن، و برگزیدگان آثار عکاسان عضو انجمن از میان 22 مجموعة رسیده انتخاب شده‌اند. در واقع کیفیت آثار چنان بوده که همة آثار رسیده در رقابت شرکت کرده‌اند و هیأت انتخابی در کار نبوده است.

داوران چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران مایلند با استفاده از این فرصت دو نکته را هم با عکاس‌های هنرمند در میان بگذارند:

- نکتة اول تفاوت کیفیت عکس‌های پشت صحنه با عکس‌های صحنه در اغلب مجموعه‌عکس‌های این دوره است. در حالی که پشت صحنه به عنوان یک «موضوع آزاد» و مادة خام در اختیار عکاس است و الزامی که عکاس در زمینة حفظ حال‌وهوای فیلم در عکس صحنه دارد در عکس پشت صحنه چندان ضرورت ندارد، عکاس در این زمینه می‌تواند خلاقیت بیش‌تری نشان دهد و از این طریق توجه بیش‌تری را هم به فیلمی که عکاسش است جلب کند.

- نکتة دوم در ادامة نکتة اول است: اگر به خاطر داشته باشید در دهه‌های 1950 و 60 و 70 سینمای جهان، به ویژه سینمای آمریکا، عکاس‌های فیلم عکس‌هایی در سر صحنة فیلم‌ها می‌گرفتند که نه ربطی به صحنه داشتند و نه پشت صحنه. عکس‌هایی یادگاری و ابتکاری بودند که برای تبلیغ فیلم‌ها استفاده می‌شدند و برخی از آن‌ها به عنوان تصویر شاخص آن فیلم‌ها در یاد مانده‌اند. عکس‌های شوخ هیچکاک – هر چند که شاید ایده‌های‌شان از خود استاد بوده باشد – نمونه‌های ماندگار این بخش از عکاسی فیلم هستند. ب

ا توجه به رکود و اسیر بودن شیوه‌های تبلیغات فیلم ایرانی با استفاده از عکس در اغلب موارد، به عکاس‌های عزیز پیشنهاد می‌شود با یافتن ایده‌های خلاقانه برای گرفتن عکس یا عکس‌هایی از این دست، نقش پررنگ‌تری در تبلیغات فیلم‌ها و برجسته‌تر کردن جایگاه عکاسان در معرفی فیلم‌ها به مخاطبان داشته باشند.»

 بخش معرفی بهترین عکاس سال سینمای ایران،تندیس انجمن و لوح افتخار به محمد فوقانی برای مجموعه عکس های فیلم«سو تفاهم»اهدا شد.در این بخش امیر حسین شجاعی برای مجموعه عکس های فیلم«اتاق تاریک» و سمیه جعفری برای مجموعه عکس های فیلم«کشتی آلان»شایسته تقدیر شناخته شدند ودیپلم افتخار به آنها اهدا شد .حسن هندی برای مجموعه عکس های فیلم«پاسیو»وامید صالحی برای مجموعه عکس های فیلم«درساژ»نیز کاندید این بخش بودند. اردلان آذر می برای مجموعه عکس های فیلم «امیر»نیز استعداد برتر(عکاسان خارج از صنف) چهارمین جشن معرفی شد.

محمدفوقانی در صحبت های کوتاهی ضمن تشکر از هیات داوران گفت:آقای پور عرب از شما چیزهای زیادی در سینما یاد گرفتم و همیشه برای من الگو هستید از خانم کریمی تشکر می کنم.امشب شب بزرگی برای من است.»     

در پایان حافظ احمدی رییس انجمن عکاسان سینمای ایران ازنیکی کریمی،سروش صحت و هادی عزیزی مدیریت سام سنترتقدیر کرد. و کارت عضویت افتخاری انجمن عکاسان سینمای ایران به نیکی کریمی اهدا شد.

گفتنی است در این دوره از مسابقه جشن عکاسان سینمای ایران المیرا مقدم با مجموعه عکس های «هایلات»،زهرا مصفا با مجموعه عکس های فیلم«مارموز»،امیر حسین شجاعی با مجموعه عکس های فیلم«مغزهای کوچگ زنگ زده»،«اتاق تاریک»و«عرق سرد»،مریم مجد با مجموعه عکس های«صفر تا سکو»،ساتیار امامی با مجموعه عکس های فیلم«مادر قلب اتمی»،پویا شاهجهانی با مجموعه عکس های فیلم«پری سا»،نازنین سلامیان با مجموعه عکس های فیلم«قلب سفید قاصدک»،«اجباری»و«فرزند زمین»،سمیرا بختیاری با مجموعه عکس های «لالاکن»،میلاد کیایی با مجموعه عکس های فیلم«چهار راه استانبول»،«لونه زنبوذ»،محمد بدرلو با مجموعه عکس های فیلم«تنگه ابو قریب»،اردلان آذر می با مجموعه عکس های فیلم«زنانی که با گرگ ها دویدند»و«امیر»،هلیا رضایی با مجموعه عکس های فیلم«هزارپا»،سید عباس ابهری با مجموعه عکس های فیلم داستان سیاوش» و«تیغ سرخ»،سید حسام الدین اطیابی با مجموعه عکس های فیلم«تگزاش»،محمد فوقانی با مجموعه عکس های فیلم«سو تفاهم»،طاها آبیار با مجموعه عکس های فیلم«مصادره»،کسری پرتویی با مجموعه عکس های فیلم«کامیون»،مجید طالبی با مجموعه عکس های فیلم «ماجرای نیمروز» ،صبا سیاهپوش با مجموعه عکس های فیلم«روسی»لیلا خوشکنار با مجموعه عکس های فیلم«آهوی پیشونی سفید»،امید صالحی با مجموعه عکس های فیلم«درساژ»،سمیه جعفری با مجموعه عکس های فیلم«کشتی آلان» و«رضا»حسن هدی با مجموعه عکس های فیلم«پاسیو»،معین باقری با مجموعه عکس های فیلم«آینه بغل»،احمد رضا شحاعی با مجموعه عکس های فیلم« خانه کاغذی» و احسان نقابت با مجموعه عکس های فیلم«اردک لی»حضور داشند.

سحاب زری باف،ایران انتظام،زهرا مصفا،محمد بدرلو،نازنین سلامیان،احمد رضا شجاعی،سمیه جعفری،رضا مهاجر،بهروز صادقی،سمیرا بختیاری،نیما آقا کریمی،مجید طالبی،اردلان آذر می،نوشین جعفری،ماهورموساییان،مژده مرادی،مرتضی رزاق کریمی،امیر حسین رستمی،اردشیر شلیله،بهرنگ دزفولی زاده،عباس ابهری،محمد فوقانی،مجید صباغ بهروز،عبدالله عبدی نسب،هادی پویان،مهسا طیب طاهر،وحید موساییان،نوید محمودی،حمید نعمت الله،محمد حسین مهدویان؛رضا کیانیان،شبنم فرشاد جو،لیلا زارع،حسن فتحی،دیبا زاهدی،سهیلا گلستانی،مونا فرجاد،حسن آقا کریمی،نازنین مفخم،سعید سهیلی،متین ستوده،پوریا ذوالفقاری،محمد مهدی عسگر پور،بابک کریمی،حسن مصطفوی،احمد رضا معتمدی،علی قائم مقامی،جلیل شعبانی،نگار آذربایجانی،فرنوش صمدی،سینا میر طهماسب از جمله حاضران در مراسم بودند

نظر شما