بررسی حضور بازیگران سینما در حوزه اجرای تلویزیونی(بخش پایانی)؛

چرخش تلویزیون به سمت مجریان بازیگر

۱۳۹۷/۰۶/۲۳ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۵۲۸۴۸
چرخش تلویزیون به سمت مجریان بازیگر
این روزها تعداد بازیگرانی که کار اجرا انجام می دهند بیشتر می شود و این سوال مطرح می شود که آیا تسلط بازیگران مجری به اندازه مجریانی است که به طور تخصصی کار اجرا انجام می دهند؟... پاسخ این سوال را در گفت و گو با یک مجری و یک تهیه کننده پرسیدیم که موضوع ماندگار شدن این بازیگران در عرصه اجرا کلیدی ترین مسأله ای بود که روی آن تأکید کردند.

این روزها تعداد بازیگرانی که کار اجرا انجام می دهند بیشتر می شود و این سوال مطرح می شود که آیا تسلط بازیگران مجری به اندازه مجریانی است که به طور تخصصی کار اجرا انجام می دهند؟... پاسخ این سوال را در گفت و گو با یک مجری و یک تهیه کننده پرسیدیم که موضوع ماندگار شدن این بازیگران در عرصه اجرا کلیدی ترین مسأله ای بود که روی آن تأکید کردند. 

حضور بازیگرانِ مجری برگ برنده ای برای تلویزیون است

جواد فرحانی تهیه کننده فصل های قبلی «خندوانه» در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه با حضور بازیگران در اجرای تلویزیونی می تواند مثبت یا منفی باشد، به برنا گفت: حضور بازیگر خوبی که مردم او را در سینما و سریال ها پذیرفتند، مشکلی ندارد؛ به شرط اینکه آن فرد محبوبیت مورد نظر را در صنف خود داشته باشد. درست نیست کسی در صنف خودش جزو درجه ششم ها نباشد و بخواهد به برنامه ای برود و آن را نه می پذیرم و نه درست است.

فرحانی با رد این موضوع که نگاه اسپانسری نسبت به بازیگران وجود دارد، عنوان کرد: برای اسپانسر بازیگران اهمیت ندارد بلکه پر مخاطب بودن برنامه مهم است تا تبلیغش دیده شود. 80 درصد اسپانسرها از برنامه ها درآمدزایی می کنند و یکسری اپلیکیشن ها به عنوان تبلیغات نوظهور به آن اضافه شدند. بعضی معتقدند با حضور بازیگر خاصی اسپانسر می آید، اما این طور نیست. 

تهیه کننده سریال«شب عید» با اشاره به کمبود مجریان معروف تلویزیونی یادآوری کرد: در حال حاضر تلویزیون به محمدحسین میثاقی فرصت داده و او توانسته خود را اثبات کند و از صدتا بازیگر در صنف خودش معروف تر است. بازیگران عمری سی - چهل ساله در کار خود دارند و با دوربین آشنا هستند. به نحوی حمله می کنند که انگار تعداد مجریان معروف خیلی زیاد است.

او در خصوص اینکه چطور بازیگران می توانند با فنون ظریف اجرا در این برنامه ها آشنا شوند، توضیح داد: بخش زیادی از مسأله اجرا ایجاد فرصت و وقت خوب است؛ کما اینکه تعداد کسانی که در کلاس های بازیگری هستند و به کار خود ادامه دادند، خیلی کم هستند. لزومی ندارد هرکسی که وارد کلاس بازیگری می شود، مجری یا بازیگر شود، اما الآن به دلیل اینکه سرعت فضای مجازی، مردم از خیلی ماجراها جلوترند. از طرفی هم تلویزیون هیچگاه به این موضوع فکر نکرده است که به مجری ها آنتن خوب بدهد و به نوعی برای آن ها فرصت ایجاد کرده و سرمایه گذاری کند.

فرحانی با بیان علت انتخاب اکبر عبدی در «شبی با عبدی» با هدف خاصی بوده است، افزود: هدف اصلی برنامه ایجاد فرصت برای گروه های نمایشی است که هیچگاه دیده نشدند یا فرصتی برای آن ها ایجاد نشده است. برنامه «برنده باش» برای تلویزیون برگ برنده است که رضا گلزار آن را اجرا می کند، چون او سالهاست که در سینما بازی می کند و حالا برای اولین بار به تلویزیون آمده است. معتقدم گلزار در همین چندبرنامه پیشرفت کرده است.

تهیه کننده برنامه «هزارداستان» در پاسخ به این پرسش که آیا مخاطب مثل گذشته حوصله شناختن مجری ها را ندارد؟.. گفت: این قضیه هم می تواند صادق باشد، اما خیلی از مجریان شناخته شده ما مانند عادل فردوسی پور بازیگر نبودند و ستاره بلامنازع ورزش است. تلویزیون مجریان خبر را به صورت تخصصی دارد، چون هرشب خبر را گفتند و در بهترین ساعات پخش شده و شناخته شده اند. 

او با اشاره به اینکه در حال حاضر به صورت انگشت شمار می توانیم مجری تلویزیونی پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: تلویزیون قبلا این روش را به صورت معکوس هم داشته که مجری بعد از گذشت مدتی تبدیل به بازیگر شود. شهاب حسینی مگر مجری نبود که در حال حاضر تبدیل به سوپراستار سینما شده است. معتقدم تلویزیون در حال حاضر نسبت به این قضیه رویکردی ندارد و معمولا ما با برنامه ساز طرحی داریم که معتقدیم با فلانی پیش می رود، اما یک مجری ناشناخته نمی تواند گرهی از کار برنامه ها باز کند. رضا رشیدپور جزو ستاره های تلویزیون است و چه اشکالی دارد که در سینما هم بازی کرده است؟...

فرحانی خاطرنشان کرد: گاهی احتیاج است که در شبکه هایی آدم هایی بیایند و کاری برای جذب مخاطب انجام دهند و لزومی به وجود 10 برنامه با 10 ستاره نیست، بلکه امکان این وجود دارد که آدم هایی را کنار این ستاره ها قرار دهیم و بعدها تبدیل به سرمایه های پرورش یافته تلویزیون شوند. اگر به کل برنامه های تلویزیون نگاه کنید، شاید تعداد بازیگران خوب کم باشند. 

تهیه کننده «زندگی شیرین» با اشاره به اینکه این برنامه کمک می کند مردم کمتر به سمت ماهواره ها بروند، افزود: چه اشکالی دارد مردم به جای تماشای ماهواره مسابقه «برنده باش» گلزار را ببینند. این موفقیت هم برای سیستم و هم تلویزیون است و تمام برنامه ها نیز به آرامی به رشد و ترقی می رسند. 

حضور بازیگران مجری مقطعی است و ماندگار نیستند

ژیلا صادقی مجری برنامه های ترکیبی صبحگاهی در خصوص حضور بازیگران در عرصه اجرا گفت: اینکه در کشور ما هیچ چیز تخصصی نیست، جای بحث ندارد. به عنوان مثال، وقتی متخصص قلب وجود ندارد یا به هر دلیلی به او پروانه نمی دهند، پزشک عمومی همه کار به جای متخصص قلب انجام می دهد. اوضاع تلویزیون همین طور است و مگر مدیر لایق داریم که انتظار داشته باشیم مجری خوب وجود داشته باشد؟

مجری برنامه «مجری خونه خوبه» با اشاره به حضور بازیگران مجری تشریح کرد: خیلی از این بازیگران در عرصه بازیگری به واسطه حضور پررنگ و تکثر دیده شدند، نه اینکه صرفا این وارد به این صنعت باشند. سال 2018 کدام یک از فیلم های این بازیگران گل کرد؟... وقتی که قحط الرجال باشد و تلویزیون دچار مشکل مالی شود، این بازیگران می آیند. 

او با اشاره به اینکه حضور این بازیگران مجری مقطعی است، بیان کرد: تمام این حضورها برای مدت زمانی خاصی است و موردی وجود داشته که مجری بعد از ورود به عرصه اجرا بازیگر معروفی شود، اما کم بازیگری وجود داشته که بازیگری مجری شود و پس از آن ماندگار شود. اکثر این مجری ها به بنایی که ساخته شده آسیب می زنند و عواقبی دارد.

صادقی با بیان اینکه استدلال جلب مخاطب به بهانه بازیگر مجری پاک کردن صورت مسأله است، افزود: خیلی از بازیگران در کار خود عملکرد خوبی دارند، اما در عرصه اجرا هویت خاصی از خود بروز ندارند و بی هویت اند. 

او با دسته بندی مجریان تلویزیونی گفت: ما مجریانی مثل رضا رشیدپور، احسانی علیخانی یا فرزاد حسنی داریم که به واسطه حرفه خود مجری شدند و اصلا نمی شود با آنها شوخی کرد و آن ها را زمین زد. یک مجری هم داریم که از طریق فضای مجازی به شهرت بیشتری رسیدند و دیده شده اند. به عنوان مثال، اظهار می کنند که اگر من فلان مراسم مذهبی هستم، به دلیل ارادت است؛ در صورتی که باید در افتتاحیه فیلمم حضور داشته باشم. این مسائل در این زمان دیگر بازاری ندارد و شاید در دوره ای مخاطب را با خود همراه کرده، اما بعد از آن از این راه جلب توجه می کند. یک دسته از مجری ها هم در تمام مراسم ها حضور دارند و با هنرپیشه ها عکس می گیرند و به این واسطه اعتبار کسب می کنند. 

صادقی ادامه داد: در تمام این موارد به نظر می رسد برای مسئولان صداوسیما دوغ و دوشاب تفاوتی ندارد. الآن هم بازار هم این طور است و بازیگری که می آید به مخاطب فکر نمی کند بلکه به اسپانسر فکر می کند.

2131870

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز