وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته گرامیداشت دفاع مقدس:

هشت سال دفاع مقدس با گستره جغرافیایی ترک و لر و بلوچ و بختیاری و...

۱۳۹۷/۰۷/۰۵ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۵۶۸۰۸
هشت سال دفاع مقدس با گستره جغرافیایی  ترک و لر و بلوچ و بختیاری و...
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از میانه صفویه تا قاجار و قبل از انقلاب، حافظه ما حافظه شکست بود، اما هشت سال دفاع مقدس این حافظه را تغییر داد و تبدیل به مقاومت کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باعرض تسلیت شهدای دفاع مقدس و وزارت فرهنگ و حادثه تروریستی اهواز در ابتدای مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: هشت سال دفاع مقدس به مانند حضور ملائک در شب های آن است. در تاریخ ایران و از میانه صفویه حافظه ما حافظه شکست بوده است و این بعد از صفوی تا قاجار ادامه داشت و هشت سال دفاع مقدس باعث تغییر این حافظه شد.

او ادامه داد: دشمنان اهداف تجزیه ایران را داشتند، اما ایران یک وجب خاک را تسلیم نکرد و یک حافظه جمعی اساسی به وجود آورد که ایران مقاومت می کند، اما تجزیه نمی شود.

صالحی با بیان اینکه این هشت سال به ما روحیه اعتماد داد، عنوان کرد: ما تنوع اقوام و مذاهب داشتیم که وحدت را دین و زبان فارسی حفظ می کرد، اما در دوران دفاع مقدس گستره جغرافیایی اعم از ترک و لر و بلوچ و بختیاری که در آن حضور داشتند‌، حلقه ای به وحدت ملی اضافه کرد و همه اقوام احساس کردند برای ارزش های ملی می جنگند. اکنون همه اقوام احساس می کنند کنار هم هستند و این حافظه در طول تاریخ به ما کمک می کند. این هشت سال بسیار به انسجام ملی کمک کرد. در هیچ دوره ای مانند این هشت سال کنار هم به همراه اقوام دیگر قرار نگرفتیم. 

او با اشاره به فضای مهیا شده برای الگوسازی بیان کرد: این هشت سال فرصتی برای الگوسازی و الگودهی ایجاد کرد و گستردگی حضور ایرانیان از لحاظ اقوام، مذاهب، مشاغل و گروه های سنی مختلف بودند و به قدری تنوع داشتند که می تواند برای هرکس الگویی باشد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت های خود گفت: در یک افق بلافاصله و بلاتشبیه، همان طور که همه در عاشورا از مسیحی مسلمان و غیرمسلمان بود، در دفاع مقدس نیز مردم مختلفی حضور داشتند و فضایی ایجاد کرد که هر کس می تواند الگوی مدنظر خودش را پیدا کند و لیله القدری است که می توانیم از آن استفاده کنیم. 

پس از این، با حضور مقامات لشکری و مدیران فرهنگی از هنرمندان حوزه دفاع مقدس مانند انسیه شاه حسینی (کارگردان دفاع مقدس)، جمشید جم(ترانه یار دبستانی)، سیاوش طهمورث(بازیگر پیشکسوت)، کمال الدین شاهرخ(عکاس انقلاب و جنگ)‌، نصرالله قادری(مدیر انتشارات نمایش)‌، علی سلیمانی(بازیگر)، داوود نیکنام(استاد خوشنویس)، مجید فدایی منش(مدرس انجمن خوشنویسان) و  محمد مهدی سیار(شاعر)، رحیم مخدومی(نویسنده و پژوهشگر) تقدیر شد.

نظر شما