آسیب شناسی با موضوع مصرف دخانیات در آثار نمایشی/ سیگار؛ نقش اول درام ایرانی/آیا فقط شخصیت های منفی از سیگار استفاده می کنند؟؛

عامل گرانی سیگار معرفی شد

۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۰۵:۲۴:۰۰
کد خبر: ۷۵۹۳۵۳
عامل گرانی سیگار معرفی شد
یادداشت: مجتبی احمدی

بی شک آثار تلویزیونی به خصوص در حوزه نمایش جدا از مأموریت های تعریف شده ویژه سرگرم سازی مخاطب در جایگاهی آموزشی نیز مأموریت مشخص و معین دارند. با توجه به اینکه رسانه های مختلف در تولید آثار نمایشی اعم از فیلم و سریال به دنبال جذب مخاطب از طریق روایت داستان های جذاب و با حضور بازیگران صاحب نام  و البته پرداختن به موضوعات بکر و ناب هستند بدیهی است نگاه تحقیقاتی به موضوع و محتوا در تولید آثار تلویزیونی به خصوص و در  مرحله بعد فیلم های سینمایی بر اساس جامعه و قاعدتا آیینه تمام نمای اجتماع است. اما اینکه انعکاس تمام نمای جامعه چقدر می تواند گره گشا باشد و چقدر می تواند حرکتی بر لبه تیغ محسوب شود جای تحلیل و تأمل دارد.

متأسفانه در سال های اخیر به شدت مد شده است که در سریال ها و فیلم های سینمایی مقوله سیگار در جایگاهی عجیب و غریب قرار دارد و حتی گاهی اوقات در مقام hobby (سرگرمی سازی شخصیت اصلی که در تعریف آن کاراکتر قرار می گیرد) نقش تأثیرگذار و حتی اصلی پیدا کرده است این مسئله از چند منظر قابل بررسی است که نمی توان از کنار آن با توجه به نگاه اجتماعی و عرف تعریف شده اخلاقی در میان خانواده ایرانی به راحتی عبور کرد. 

در ذیل مواردی را بررسی می کنیم که هر کدام می تواند موضوع اصلی گزارشی با تعریف سیگار در درام ایرانی لقب بگیرد.

113361

1- دیده می شود که خیلی از کارگردانان و نویسندگان علاقه مند هستند از افهی سیگار در محبوب تر نشان دادن شخصیت شان استفاده کنند. 

این  در حالی است که بسیاری از این شخصیت ها در جایگاه قصه طوری تعریف می شوند که در واقع با استفاده از سیگار تعریف جدیدی به تماشاگر ایرانی منتقل می کنند.

2- نکته دیگر که از  منظر شخصیت پردازی در داستان ها قابل بررسی  است برمی گردد به این نکته که شنیده می شود شخصیت های منفی مجوز استفاده از سیگار را در دل داستان دارند.

در حالی که در طراحی یک کاراکتر خاکستری که قرار است وجوه مثبت و منفی یک شخصیت مد نظر باشد استفاده از سیگار اگر در  استایل بازیگر موثر نباشد قطعا نمی تواند در  رنگ آمیزی شخصیت به  او نقشی سیاه منتقل کند لذا این تعریف که شخصیت های منفی اجازه دارند از سیگار استفاده کنند خیلی منطقی به نظر نمی رسد.

3- نکته دیگر تفاوت دیدگاه مدیران در سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد اسلامی در تعیین مجوز استفاده از دخانیات در آثار نمایشی است. با این وصف که قطعا استفاده از سیگار در سریال های تلویزیونی به مراتب  کم رنگ تر از  سینما و در تولید سریال های نمایش خانگی حتی بیشتر از سینما است.

به دو سریال "شهرزاد" و "ممنوعه" که از آثار موفق شبکه نمایش خانگی است دقت کنید در هر دو مجموعه سیگار در  جایگاهی مهم و تأثیرگذار دیده شده است شخصیت "قباد" با بازی شهاب حسینی در اکثر لحظات سریال همراه با سیگار دیده می شد طوری که سیگار عملا یکی از هابی های شخصیت قباد در تمام لحظات سریال محسوب می شد و در سریال ممنوعه کاراکتری که میلاد کی رام ایفاگر آن است تقریبا در تمام لحظات دست به سیگار است.

4- قطعا خانواده ایرانی با این مقوله خاص به خصوص برای سریالی که قرار است در کنار اعضای خانواده دیده شود در  زاویه است اگر  چه مصرف سیگار در محیط های مختلف و حتی خانه از آمار نموداری قابل  قبولی برخوردار نیست اما نگاه عرفی جامعه ما به این مسئله به قدری جای بحث دارد  که شنیده می شود بسیاری از خانواده ها علاقهمند نیستند در کنار فرزندانشان مخاطب مجموعه هایی باشند که سیگار در آن حرف اول را می زند.

مهدی-سلطانی-در-شهرزاد

5- به سوالات زیر دقت کنید:

الف) اگر سیگار از برخی از  سکانس ها حذف شود آیا اتفاق خاصی می افتد؟

ب) آیا سیگار نقشی دراماتیک را در یک مجموعه نمایشی یا یک فیلم سینمایی بازی می کند.

ج) آیا با توجه به استفاده سیگار در اکثر گروه سنی در جامعه می توان گفت که سیگار در  سریال ها یا فیلم های سینمایی تعریف جدیدی از یک شخصیت را به مخاطب منتقل می کند؟

د) آیا سیگار شخصیت قباد سریال شهرزاد را به یک کاراکتر منفی تبدیل کرد؟

ه) آیا با استفاده از سیگار برای شخصیت های محبوب و سلبریتی ها در سریال ها و فیلم های سینمایی به دنبال این هستیم  که مخاطب را به دخانیات علاقه مند کنیم؟

و) آیا سیگار باعث ریزش بسیاری از  مخاطبان در مدیوم های مختلف نمی شود؟

تفکر و تعقل در مورد سوالات بالا به سرعت ما را به این نتیجه می رساند که اگر چه یک روز سیگار می توانست در تعریف شخصیت ها به مخاطب موثر باشد اما با گذشت زمان و تغییر تعریف مصرف دخانیات در جامعه این ذهنیت نمی تواند صحیح باشد.

و با نگاهی آسیب شناسانه تر می توان گفت امروزه سریال های تلویزیونی و آثار سینمایی می توانند با نمایش افه های کشیدن سیگار توسط بازیگران معروف مخاطبان را حداقل به امتحان یک بار "سیگار کشیدن" ترغیب کند. با این توصیف که قطعا مصرف یک بار سیگار می تواند در مواردی بسیار به عادتی ماندگار تبدیل شود. آمار جالبی را در ذیل از نظر می گذارنید که از استفاده تبلیغاتی سیگار در فیلم های سینمایی مطرح توسط بازیگران بزرگ استفاده شده است.

8720

جالب است بدانید که: 

در دهه 1970 نمایش صحنه های سیگار کشیدن در سریال های تلویزیونی ممنوع شد و کمپانی ها به فیلم های هالیوودی روی آوردند.

کمپانی های دخانیات آمریکایی به قدرت فیلم ها اعتقاد دارند و برای این سکانس ها پول های هنگفتی خرج می کنند. 

سیگار «ماربرو» که محصولات دخانی خود را در 74 فیلم پرفروش آمریکایی به نمایش گذاشته است و در حوزه تبلیغات نیز بی نهایت فعال است.

افزایش فروش سیگار  تا 70 درصد با استفاده از تبلیغات در فیلم های هالیوودی آماری است که جای تأمل دارد. 

151105134120-listen-to-me-marlon-18-super-169-w700-1

معرفی بازیگران بزرگ دنیا که در تبلیغات سیگار نقش داشتند:

«کلینت ایستوود» در فیلم «خوب ، بد ، زشت» محصول (1966)

«دنزل واشنگتن» در فیلم «روز تمرین» محصول (2001)

«جانی دپ» در فیلم «ترس و تاراج در لاس وگاس» محصول (1998)

«رابرت دونیرو» در فیلم «کازینو» محصول (1995)

«آدری هپبورن» در فیلم «صبحانه دریتفانی» محصول (1961)

«مارسلو ماسترونی» در فیلم «La Dolce Vita» محصول (1960)

«جان تراولتا» در فیلم «گریس» محصول (1978)

«جین پل بلموندو» در فیلم «بی نفس» محصول (1960)

«برد پیت» در فیلم «باشگاه مشت زنی» محصول (1999)

«آنجلینا جولی» در فیلم «دختر» محصول (1999)

«جک نیکولسون» در فیلم «چانیا تاون» محصول (1974)

«مت دیلون» در فیلم «اخراجی ها» محصول (1983)

«مارلون براندو» در فیلم «اتوبوسی به نام هوس» محصول (1951)

«جیمی فاکس» در فیلم «جانگو آزاد شده»‌ محصول (2012)

«همفری بوگارت» در فیلم «کازابلانکا» محصول (1942)

«ری لیوتا» در فیلم «کود فلاز» محصول (1990)

«دیوید استراتایرن» در فیلم «شب بخیر و موفق باشی» محصول (2005)

«رایان کاستلینگ» در فیلم «مکانی فراتر از کاجها» محصول (2013)

«جیمز دین» در فیلم «شورش بدون علت»‌ محصول (1955)

«لئوناردو دی کاپریو» در فیلم «رومئو و ژولیت» محصول (1996)

به زودی در گزارشی مفصل در گفت و گو با خانواده سینما این موضوع را بررسی می کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز