در نشست پانزهمین جشنواره مقاومت به دبیری محمد خزایی؛

مقاومت روحیه‌ای است که در بطن جامعه و مردم ما نهادینه شده است!

۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۱۱:۴۹:۰۷
کد خبر: ۷۵۹۶۱۲
مقاومت روحیه‌ای است که در بطن جامعه و مردم ما نهادینه شده است!
محمد خزایی دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: گزافه نیست اگر بگویم تعطیلی جشنواره مقاومت؛ یعنی پذیرش شکست سینمایی و فرهنگی و ما امسال به دلیل مسائل مالی جشنواره را با کمترین بودجه برگزار می کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در ابتدای این نشست یزدان عشیری گفت: مقاومت روحیه‌ای است که در بطن جامعه و مردم ما نهادینه شده است. مقاومتی در مقابل سلطه و ظلم جهانی که نمونه أخیرش را چندی پیش در شهر اهواز دیدیم. نه به‌عنوان مدیر روابط عمومی که به عنوان یک منتقد سینما معتقدم این جشنواره در دنیا صاحب نام و نمونه است، چرا که بزرگترین رویداد سینمایی با این دغدغه است. 

سپس محمدخزاعی در ابتدا تاریخچه‌ای از این جشنواره اعلام کرد و گفت: سال 62 در بحبوحه جنگ بچه‌های دلسوز دفاع مقدس به فکر ساختار چنین رویدادی افتادند. این جشنواره‌‌ای است که در بطن انقلاب شکل گرفت. اکثر جشنواره‌ها قبل انقلاب بنا شدند ولی بعد انقلاب فقط رویکردشان تغییر کرد.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت توضیح داد: امسال چون هفته دفاع مقدس با ایام محرم همراه بود ناچار شدیم برای چندین دوره زمان جشنواره را تغییر دهیم و به آذر ماه موکول کنیم. بالغ بر ده هزار جشنواره در دنیا برگزار می‌شود که 12 جشنواره آن هم‌مضمون با مقاومت است که بیشتر رویکردشان نگاه به موضوع فلسطین است. اماجشنواره ای با این تنوع و کیفیت آثار نمونه واحد است. از آن 12 جشنواره 3 نمونه‌اش تعطیل شد و 9 رویداد آن باقی مانده که حتی اکثرشان با هدف ایجاد همزیستی بین رژیم اشغالگر اسرائیل و فلسطین است.

او افزود: گزافه نیست اگر بگویم تعطیلی جشنواره مقاومت یعنی پذیرش شکست سینمایی، هنری و فرهنگی در برابر استکبار جهانی.  بدلیل مسائل و‌مشکلات مالی کشورتمام سعی‌مان‌ را کردیم با‌کمترین بودجه جشنواره را برگزار کنیم.

خزاعی توضیح داد: فروش سینماهای کشور در نیمه اول سال جاری در مجموع  140 میلیارد بود که  35 میلیاردش متعلق به فیلم‌هایی بود که مضامین انقلاب و دفاع مقدس داشتند. یعنی چیزی حدود 20تا 25 درصد فروش.

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت درباره بخشهای مختلف این رویداد گفت: در بخش فیلمهای مستند و داستانی بین‌الملل 11 اثر به بخش رقابتی و 8 اثر به بخش جنبی راه پیدا کرد. در سینمای ایران هم 9تله فیلم حضور دارد و سریالها، نماهنگ و بخش‌های دیگر حذف شدند. همچنین از 1650 اثر در این دوره جشنواره 744 اثر ایرانی است.

او افزود: در این دوره شاهد رشد پررنگ بخش خصوصی در آثار کوتاه و مستند بودیم؛ بخش دولتی 533 اثر ارسال کرده‌است و مابقی متعلق به بخش خصوصی است. 87 اثر تولید بانوان است که نشان از رشد تعداد خانم‌ها در این‌جشنواره است. در بین استانها هم 473 اثر از تهران به دست ما رسیده است.

خزاعی به مضمون آثار اشاره کرد و تگفت: مضامین این دوره به  شهدا و خانواده شهدا، داعش، مدافعین حرم، سوریه، حجاب، منافقین و آثار مشابه اختصاص دارد. هیئت انتخاب کار خود را از 15 شهریور آغاز کرده است و تا 15 مهرماه نتایج اعلام می‌شود.

دبیر جشنواره مقاومت ادامه داد: یکی از بخش‌های جدید این جشنواره، بخش روایت است که مربوط به فیلم اولی‌هاست و آثارشان مورد قضاوت و داوری قرار خواهند گرفت. همچنین  906 اثر متقاضی حضور در بخش چهلمین سالگرد انقلاب بوده‌اند که شامل 691 اثر مستند و 215 اثر سینمایی و تله‌فیلم است.

او درباره کشورهای حاضر در جشنواره گفت: کشورهای فرانسه، کانادا، سوئد، کره، آلمان، سوریه، روسیه، عراق، بوسنی و هرزه گویین و چند کشور دیگر به جشنواره اثر ارسال کرده‌اند. هرساله فیلم‌سازانی را در منطقه که مستعد بوده‌اند و فضای فکری‌شان نزدیک به ایدئولوژی خودمان بود شناسایی کردیم و برای مسائل آموزشی دعوت کرده‌ایم که بخش زیادی از ایشان هم‌اکنون در بدنه سینمایی کشور خودشان فعالیت دارند و این رویه از سال 91 شکل گرفت ولی امسال متأسفانه بخاطر مشکلات مالی از بخش‌های جشنواره حذف شده است.

خزاعی یاداوری کرد: بخش عماد مغنیه با هدف تولید آثاری با مضمون مدافعان حرم برگزارخواهد شد و جوایز آن مثل سابق توسط خانواده این شهید تقدیم خواهد شد.

او جشنواره فیلم مقاومت را به سه بخش «مسابقه ایران»، «بین‌الملل» و « جنبی و ‌پژوهشی» تقسیم کرد و گفت: در بخش مسابقه ایران آثار مستند، کوتاه و سینمایی شرکت خواهند داشت. بخش بین‌الملل هم میزبان آثار مستند و سینمایی است و در مجموع 11بخش رقابتی و 8 بخش جنبی در جشنواره داریم.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت گفت: بخش جنبی این جشنواره 22 فیلمی است که با موضوع اسلام هراسی و اسلام ستیزی تولید شده‌است. همچنین کارگاه‌های انتقال تجربه توسط سینماگران مطرح سینما برگزار خواهد شد وبرنامه‌ای برای بزرگداشت و نکوداشت بزرگان در جشنواره داریم که به‌زودی اعلام خواهد شد.

خزاعی ادامه داد: در استان‌ها فعال بودیم و در این دوره‌ هم هر استانی درخواست دهد برایشان برنامه‌ریزی خواهیم‌کرد که اثار را بدستشان برسانیم. بخش دیگری با عنوان چهل سال چهل فیلم توسط انجمن سینمای دفاع مقدس با 10 آثار کوتاه، 20  انیمیشن و20 فیلم سینمایی ضمیمه جشنواره می‌شود.

او سپس بودجه جشنواره را اعلام کرد و گفت: در دورهای گذشته 3 میلیارد بوده و در دوره فعلی با توجه به افزایش دلار و ریال، یک‌ونیم میلیارد بودجه برای تمام بخش‌های ملی و بین‌المللی تخصیص داده شده است.

خزاعی مطرح کرد: برای تأمین مباحث مالی با مشکلات بسیاری مواجه بودیم، حتی مسئله به جایی رسید که پیشنهاد دادند جشنواره فقط یک‌شب و بصورت اختتامیه برگزار شود، اما مخالفت کردیم چون احساس کردیم جشنواره کارکرد فرهنگی، هنری، رسانه‌ای خودش را از دست خواهد داد.

دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در شب خاطره دفاع مقدس، که چندی پیش برگزار شد و پیرو این موضوع بود راسرلوحه این رویداد اعلام کرد. او زمان برگزاری جشنواره را هم 5 الی 10 آذر ماه اعلام کرد.

نظر شما