در دفاع از حق ویدیویی‌ها؛

کارگردان «رضا» به دبیر جشنواره ملی فیلم فجر نامه سرگشاده نوشت

۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۱۳:۵۱:۲۱
کد خبر: ۷۵۹۷۱۱
کارگردان «رضا» به دبیر جشنواره ملی فیلم فجر نامه سرگشاده نوشت
علیرضا معتمدی نویسنده و کارگردان فیلم «رضا» در نامه ای به دبیر جشنواره ملی فیلم فجر از وی خواست که امکان شرکت فیلم هایی را که مجوز ساخت ویدیویی دارند در جشنواره فراهم شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ علیرضا معتمدی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده فیلم «رضا» در نامه ای به ابراهیم داروغه زاده دبیر دو دوره اخیر جشنواره ملی فیلم فجر ضمن ابراز خرسندی از بازگشت فیلم اولی های به این رویداد سینمایی درباره امکان حضور فیلم هایی با مجوز ساخت ویدیویی نکاتی را مطرح کرده است.

نامه وی بدین شرح است: «جناب آقای داروغه‌زاده دبیر محترم سی‌وهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر

سلام. بازگشت بخش فیلم‌های اول به جشنواره اتفاق خوبی‌ست که نشان می‌دهد تصمیم گرفته‌اید  اشتباهات دوره گذشته را جبران کنید. امیدوارم سایر ایرادات را هم در همین دوره برطرف کنید و مثلاً اجازه بدهید هیأت انتخابْ فیلم‌هایی را هم که با مجوز ویدیویی ساخته شده‌اند و تقاضای شرکت در جشنواره را دارند ببیند و به آن‌ها هم شانس انتخاب شدن بدهید.

من پارسال چندین نامه رسمی به شما و به رییس سازمان سینمایی آقای حیدریان نوشتم و حتا چند بار به تلفن شما پیغام دادم و درخواست کردم اجازه دهید که نخستین فیلمم -رضا- برای هیأت انتخاب جشنواره نمایش داده شود اما متأسفانه شما هیچ‌وقت جوابم را ندادید. علت این‌که این نامه را به صورت سرگشاده می‌نویسم هم همین است چون می‌خواهم مطمئن شوم که آن را می‌خوانید. به هر حال این که شما جواب‌مان را نمی‌دهید دلیل نمی‌شود که ما حرف‌مان را نزنیم.

جناب آقای داروغه‌زاده! جشنواره فجر برای فیلمسازان فیلم اول و به‌ویژه فیلم‌هایی مثل «رضا» ویترین مهم و تأثیرگذاری‌ست که می‌تواند به معرفی آن فیلم‌ها نزد مخاطبان جدی و پی‌گیر سینما کمک کند و اکران پررونقی را برای آن‌ها بیافریند، اصلاً جشنواره‌ها جای این قبیل فیلم‌هاست.

همچنین همان‌طور که می‌دانید پروانه ساخت یک فیلم بیش از آن‌که نشان‌دهنده کیفیت آن فیلم باشد نشان‌دهنده شرایط ویژه تولید و ساخت آن فیلم است. بعضی از فیلم‌ها در ساختار حرفه‌ای سینمای بدنه امکان ساخته شدن ندارند -مثل فیلم من، رضا- اما این به معنای «سینمایی» نبودن آن فیلم‌ها نیست. جشنواره‌ها قرار است عرصه‌ی عرضه‌ی تجربه‌های فرمی و محتوایی فیلمسازان باشند، چه اهمیتی دارد که فیلم‌ها با کدام مجوز -و حتا گلاب‌به‌روی‌تان بدون مجوز- ساخته شده‌اند. از شما تقاضا دارم کار را به روال سابق بازگردانید و اجازه دهید هیأت انتخاب فیلم‌های خود را از میان «همه»ی«فیلم»هایی که درخواست شرکت در جشنواره را دارند انتخاب کنند.

از آن‌جا که سال گذشته دبیرخانه جشنواره از دریافت فرم درخواست و نسخه بازبینی فیلم ما خودداری کرد و مطابق مقررات ما هنوز شانس شرکت در جشنواره را داریم، به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده «رضا» تصمیم گرفتم از این حق قانونی خود استفاده کنم و بدینوسیله رسماً درخواست خود را برای شرکت فیلم سینمایی رضا در سی‌وهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر اعلام می‌کنم.

برای شما و همکاران‌تان برگزاری جشنواره‌ای موفق و به‌یادماندنی آرزو می‌کنم.

با تجدید احترام علیرضا معتمدی

۱۳۹۷/۷/۱۰»

نظر شما