میهمان ادبی هیسپان تی وی:

«خوان خلمن» شاعری از تبار آرژانتین

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۱۵:۱۴:۵۸
کد خبر: ۷۶۱۱۸۷
«خوان خلمن» شاعری از تبار آرژانتین
شبکه هیسپان تی وی به تازگی پخش برنامه «بر بال سخن» با موضوع ادبیات و زندگی مشاهیر ادبی کشورهای آمریکای لاتین را به روی آنتن برده است که این هفته به زندگی «خوان خلمن» پرداخته است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه «بر بال سخن» با موضوع ادبی فرهنگی، هر قسمت به معرفی زندگی یکی از مشاهیر فرهنگ، ادبیات و هنر، از کشورهای آمریکای لاتین می پردازد. 

«بر بال سخن» این هفته زندگی «خوان خلمن»، زبان شناس، شاعر و نویسنده بزرگ آرژانتینی را به قاب تصویر درآورده است. 

 خوان خلمن در سال ۱۹۳۰ در بوئنوس آیرس به دنیا آمد. پدرش، خوزه خلمن، انقلابی سوسیالیستی بود که در انقلاب سال ۱۹۰۵ روسیه شرکت داشت و پس از آن به آرژانتین مهاجرت کرد. خوان در جوانی در بسیاری از جنبش‌های ادبی زمان خود مشارکت داشت و به عنوان مترجم در سازمان ملل کار می‌کرد. پس از کودتای سال ۱۹۷۶ آرژانتین، خوان خلمن برای دوازده سال مجبور به ترک آرژانتین می شود. وی در سال ۱۹۹۷ جایزه ملی شعر آرژانتین را به دست آورد و در سال ۲۰۰۷ مهمترین جایزه ادبی جهان اسپانیایی، جایزه سروانتس را به خود اختصاص داد. خوان خلمن در سال 2014 و در سن 84 سالگی درگذشت. بسیاری او را برجسته‌ترین چهره روشنفکری معاصر آرژانتین می‌دانند. 

برنامه ادبی فرهنگی «بر بال سخن» بامداد یکشنبه ساعت 3:45 به وقت تهران از شبکه هیسپان تی وی به مدت 10 دقیقه پخش و بازپخش آن سه شنبه ساعت 5:45 و چهارشنبه ساعت 9:45 خواهد بود.

نظر شما