گزارش اختصاصی برنا؛

یکه تازی فضای مجازی در تبلیغات سینما و تئاتر

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۶۱۲۳۲
یکه تازی فضای مجازی در تبلیغات سینما و تئاتر
یک تهیه کننده سینما گفت: وزارت ارشاد فرآیند مصوب کردن یک عکس و تیزر را خیلی پیچیده می کند. اگر بخواهید پوستری را ارائه دهید، باید تمام پوستر و عکس را مُهر کنند و پروانه نمایش صادر کنند و این قانون خیلی قدیمی است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ چندی پیش بخش های سانسور شده فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که با واکنش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رو به رو شد و بر همین اساس تعهدنامه ای میان صاحبان آثار و تهیه کنندگان و ارشاد بسته شد تا که پخش تیزرهای مجوز نگرفته منوط به دریافت مجوز باشد. همین موضوع به گفته امیرسماواتی تهیه کننده و پخش کننده مشکلاتی برای عوامل یک اثر سینمایی به وجود می آورد و باعث می شود که کارها در بوروکراسی اداری بمانند و دیرتر به مقصد و منظور برسند. در این سرعت اطلاع رسانی طبق گفته های سماواتی حتی اگر بخواهیم برای پخش یک فیلم از اکران مردمی مجوز بگیریم، روند پیچیده ای در انتظارمان خواهد بود. مقصود جباری تهیه کننده نیز معتقد است که باید مدیران بازنگری نسبت به آثاری که مجوز می دهند داشته باشند تا سخت گیری ها موجب نشود فیلمی به سرعت در فضای مجازی پخش شود. 

امیر سماواتی تهیه کننده درباره انتشار بخش های سانسور شده فیلم ها در تبلیغات آن به برنا گفت: ما یک فضای رسمی و یک فضای غیر رسمی داریم. وقتی فیلمی به طور رسمی مجوز و پروانه می گیرد و قرار است تمام کارهای آن در یک فرآیند قانونی اتفاق بیفتد، به طور طبیعی در فضای غیر رسمی نمی تواند کاری انجام دهد که به فضای رسمی آسیب بزند.

سماواتی با اشاره به اینکه ارشاد برای ایجاد ضوابط در این رابطه حق دارد، افزود: زمانی که صحنه های سانسور شده یک فیلم منتشر شود، از فضای غیر رسمی علیه فضای رسمی استفاده می کند. در فضای غیر رسمی این روزها هر آدمی صاحب یک صفحه است و ایراد آنجاست که فضای مجازی ما ضابطه مند نیست.

تهیه کننده «با دیگران» یادآوری کرد: بعد از این ماجرا به دفاتر پخش بخش نامه داده اند که مسئولیت کاری که در فضای مجازی انجام می دهند، به عهده بگیرند. به عنوان مثال؛ اگر برای اکران فیلمی تصویری بخواهیم نمایش دهیم، باید از ارشاد مجوز بگیریم. کاری به درست بودن یا غلط بودن قوانین نداریم، اما ضوابطی را برای همه ما تعیین کرده اند. چنین قصه ای هم در بخش تیزر تئاتر پیش آمد که موجب توقیف آن شد.

سماواتی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تعیین قاعده ای برای فضای مجازی وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: وقتی قانونی تعریف نشود، همین مشکلات به وجود می آید. در فضای مجازی ما آدم ها و ارگان هایی هستند که نظارت می کنند و آن ها باید این قوانین را تعریف کنند. 

او در خصوص اینکه برای تبلیغات فیلم ها با وجود این قاعده که باید مجوز گرفته شود، چه کاری باید انجام داد، توضیح داد: اشکال اینجاست که وزارت ارشاد فرآیند مصوب کردن یک عکس و تیزر را خیلی پیچیده می کند. اگر بخواهید پوستری را ارائه دهید، باید تمام پوستر و عکس را مُهر کنند و پروانه نمایش صادر کنند و این قانون خیلی قدیمی است. گاهی برای گرفتن پوستر به قدری سخت می گیرند که شاهد تیزرهای رنگارنگ در فضای مجازی هستید. 

تهیه کننده «کافه ستاره» با بیان اینکه ارشاد به قدری سرعت کار را می گیرد که حد و حساب ندارد، افزود: در فضای مجازی گروهی می خواهند اکران مردمی برگزار کنند، اما الآن با نامه ای که وزارت ارشاد داده، هیچکس کاری نمی تواند انجام دهد. فرض کنید کسی مراسم افتتاحیه برگزار می کند و تا زمانی که تصاویر آن گرفته شود، 12 شب می شود و فردا یک نفر باید به ارشاد برود که تأیید بگیرد.

سماواتی در این رابطه گفت: راه تعامل این است که ارشاد بگوید، هر زمان آنونس آمد، بعد از گذشت مدتی کوتاه تأیید را به عوامل و تهیه کننده بدهد. سرعت در تبلیغات خیلی اهمیت دارد و ارشاد به جای ایجاد مشکل برای پخش کننده ها مانع سایت های پخش کننده شوند و به هرحال این سایت ها ضابطه مند هستند. 

این تهیه کننده در پایان تصریح کرد: سرعت تأیید کارها به کمک ارشاد پایین است و باید سایتی را به این منظور طراحی کنند و کسانی را تعیین کنند که پاسخ سریع دهند. این موضوع معضلات بسیاری ایجاد می کند، چون هیچکس نمی تواند حضور فضای مجازی را انکار کند. 

مقصود جباری: مدیران بازنگری در مدیریت داشته باشند

مقصود جباری تهیه کننده فیلم «هشتک» درباره انتشار بخش های سانسور شده فیلم ها در تبلیغات و سامان بخشیدن به فضای مجازی به برنا گفت: این خیلی خوب است که بخش هایی از یک فیلم را حذف کنیم و جنبه های مثبت آن را تقویت کنیم، اما ذات فضای مجازی این است که دستمان باز است و بستگی به روحیات و شرایط فردی سازندگان فیلم دارد که از فضای مجازی به نفع تبلیغات فیلم استفاده کند. 

جباری ادامه داد: معمولا کسانی در فضای مجازی مشکل دارند که در نهاد یا فیلمنامه شان مشکلاتی اعم از کارگردان، بازیگر حاشیه ساز و .... وجود دارد.

او در پاسخ به اینکه آیا هزینه فضای مجازی کمتر است، گفت: اگر مقداری در سیستم مدیریتی بازنگری کنیم و آثار هنرمندان را مورد بررسی قرار دهیم و خیلی مته به خشخاش نکشیم، همه چیز بهتر می شود. 

این تهیه کننده در پایان صحبت های خود گفت: بهتر است با بیماران تعامل کنیم و سلبی برخورد نکنیم و به طور طبیعی جواب خوبی نمی گیریم و فضای رسمی بستری برای عرض اندام می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز