آسیب شناسی وضعیت تبلیغات درفضای مجازی

جاده باریک انتشار تیزرهای تبلیغاتی

۱۳۹۷/۰۷/۱۸ - ۰۵:۰۸:۴۱
کد خبر: ۷۶۲۰۸۵
جاده باریک انتشار تیزرهای تبلیغاتی
کارشناسان معتقدند که وزارت ارشاد برای تعیین قانونی الزام آور برای تهیه کنندگان و پخش تیزر در شبکه های اجتماعی محق هستند.

الزامات ممیزی را نه می شود تأیید و نه انکار کرد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ محسن دامادی تهیه کننده و کارگردان در پاسخ به این پرسش که ارشاد از آغاز باید چه کاری انجام دهد که شاهد پخش تیزرهای غیرقانونی و سانسور شده فیلم ها در فضای مجازی نباشیم، به برنا گفت: معتقدم این موضوع اجتناب ناپذیر است که بین فیلم و فیلمنامه حتما تفاوتی وجود داشته باشد و چه بسا منطقی تر این است که بین صاحبان فیلم و وزارت ارشاد تفاهمی ایجاد شود که اگر فیلمی ساخته شد، ممیزی نشود.

او ادامه داد: در واقع با این روش پیشگیرانه با این موضوع اجتناب ناپذیر کمتر رو به رو می شویم، مگر در پروانه ساخت اصلی قرار بگیرد که فقط مجوز فیلمنامه را داده اند و این به معنای تأیید محتوای کل فیلم نیست. الزامات ممیزی به طریقی است که نه می شود آن ها را انکار یا تأیید کرد.

دامادی در خصوص اینکه آیا امکان مدیریت فضای مجازی به عنوان یک فضای غیر رسمی وجود دارد، یا خیر، عنوان کرد: معتقدم فضای مجازی، نه تنها در ایران بلکه در جهان قابل کنترل نیست.

هیچکس نمی تواند در کار وزارت فرهنگ دخالت کند

محمد عرب کارگردان و تهیه کننده فیلم «داش آکل» درباره پخش قسمت های سانسور شده فیلم ها در فضای مجازی به عنوان تبلیغ گفت: وزارت ارشاد تنها مرجع تصویب فیلمنامه و پروانه نمایش است. وقتی در کشورمان وزارت ارشاد رکن اصلی کار فرهنگ باشد، هیچ جا از جمله حوزه هنری بعد از مجوز نباید دخالت کند و به تلویزیون تیزر ندهد و حمایت نکند. 

عرب ادامه داد: به نظرم باید برای تمام فیلم هایی که مجوز ارشاد می گیرند، باید پایه و اساسی تعریف کنند و بگویند صداوسیما به این تعداد باید تیزر حمایتی و رایگان پخش کند. بر حسب موضوعات فیلم که صداوسیما از فیلم های دفاع مقدس حمایت می کند، اما اعمال سلیقه خوب نیست و نمی توانیم دو وزارت ارشاد داشته باشیم!

این تهیه کننده یادآوری کرد: حوزه هنری هم مربوط به مردم است و نباید جایگاهی اختصاصی برای خودشان تعریف کند و سلیقه های خود را اعمال کنند که به فلان فیلم تبلیغ نمی دهیم.

او در پاسخ به اینکه آیا می توانیم قانون یا ساز و کاری برای فضای مجازی اختصاص دهیم که با این اتفاقات رو به رو نشویم، گفت: به نظرم امکان تعیین ساز و کار برای فضای مجازی وجود ندارد. فضای مجازی چندان رسمی نیست و منبع تبلیغات ما بیلبوردها، فضای محیطی و میدانی هستند و متأسفانه شهرداری ها و صداوسیما سلیقه ای برخورد می کنند. 

عرب اظهار کرد: وقتی فیلمی در صداوسیما تبلیع می شود، برای مردم ما رسمیت دارد که خیلی قابل اعتناست، اما چون تبعیض قائل می شوند، خوب نیست. 

او با بیان اینکه انتشار بخش های سانسور شده فیلم ها در فضای مجازی موافق نیستم، افزود: به دلیل اینکه وزارت ارشاد نظارت دارد و بر اساس فیلمنامه فیلمی ساخته می شود، فیلمسازان باید به قانون وزارت ارشاد تمکین کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز