کارگردان مستند «اشترانکوه»:

جشنواره تلویزیونی مستند تولیدات را افزایش می دهد

۱۳۹۷/۰۷/۱۷ - ۱۰:۱۳:۱۵
کد خبر: ۷۶۲۳۸۲
جشنواره تلویزیونی مستند تولیدات را افزایش می دهد
بهمن ابراهیمی کارگردان مستند «اشترانکوه» که در بخش آثار بلند منتخب مردمی شد معتقد است که جشنواره تلویزیونی مستند جشنواره ای تاثیرگذار است و این جشنواره می تواند تولیدات و مخاطبان مستند را افزایش دهد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ابراهیمی درباره این جشنواره گفت:  در ایران جشنواره ای که مختص فیلم های مستند باشد کم داریم. در واقع جشنواره سینما حقیقت و جشنواره تلویزیونی مستند تنها جشنواره هایی هستند که صرفا به آثار مستند می پردازند.

وی ادامه داد: مهم ترین تفاوت این دو جشنواره با هم در این است که جشنواره تلویزیونی مستند مخاطب محورتر است و طیف بینندگان آن بسیار وسیع تر از جشنواره حقیقت است. شاید این موضوع حتی درجه اهمیت و جایگاه آن را بالاتر از سینما حقیقت باشد که تنها در شهر تهران و برای مخاطبان اندکی برگزار می شود.

ابراهیمی با اشاره به امتیازات مثبت نمایش مستندها برای اولین بار از تلویزیون گفت: بسیاری از مستندهایی که در این جشنواره فرصت نمایش پیدا می کنند برای شبکه تلویزیونی تولید نشده اند، این مستندها با دغدغه های فیلمسازان شکل گرفته اند اما شاید تنها فرصت نمایش از شبکه های استانی را پیدا می کردند. در حالی که نمایش این مستندها از شبکه مستند این فرصت را در اختیار مستندسازان مستقل قرار می دهد تا مخاطبان بیشتری داشته باشند و بیشتر قضاوت  و نقد شوند و در نتیجه بیشتر رشد کنند.

وی درباره مستندهای تلویزیون نیز بیان کرد: فکر می کنم از زمانی که شبکه مستند افتتاح شد و کارش را آغاز کرد تحرکی در امر مستندسازی ایجاد شده است. برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند هم از نشانه های گسترده شدن فعالیت ها در عرصه مستند است و این تغییرات می تواند منجر به افزایش رونق مستندسازی شود.

این مستندساز درباره نحوه برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند نیز گفت: اگر بخواهم منصفانه این جشنواره را ارزیابی کنم، باید بگویم که این جشنواره بسیار منظم و خوب برگزار می شود. ساعات پخش برنامه و توزیع بین فیلم های کوتاه، نیمه بلند و بلند به خوبی انجام می شود. تا جایی که من می دانم دیگر قرار نیست فصلی باشد و می خواهند سالی یک بار آن را برگزار کنند اما فکر می کنم جشنواره مستند تلویزیونی این پتانسیل را دارد که حتی سالی دو بارهم برگزار شود.

وی ادامه داد:  من معتقدم که در حال حاضر ژانر مستند نسبت به سایر ژانرهای تلویزیونی مخاطب بیشتری پیدا کرده و کسانی از برنامه های سیاسی، خبری یا شبکه های دیگر دلزده شده اند، شبکه مستند و فیلم های مستند را  به شکل جدی دنبال می کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه در واقع وجه حقیقی مستند است که آن ها را جذب می کند، تاکید کرد: تداوم این جشنواره موجب رغبت بیشتر مستندسازان به شبکه مستند می شود و علاوه بر آن زمینه های تولید آثار جدید را فراهم می کند و مخاطبان بیشتری را برای دیدن مستندها پای تلویزیون می کشاند. چراکه مستندسازان از همه شهرها در این جشنواره شرکت می کنند و طیف وسیعی از مستندها را به وجود می آورند.

وی با اشاره به این که طیف شرکت کنندگان و مخاطب در دیگر جشنواره ها محدود است، عنوان کرد: برگزاری این جشنواره و گستردگی آن می تواند روی تولیدات و مخاطبان مستند در کنار هم تاثیر بگذارد. 

نظر شما