مشکلات اقتصادی و تأثیر آن بر تولیدات سینمایی/ بخش دوم

بی پولی این روزها همه را فیلمساز کرده است!

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۴:۲۸:۴۶
کد خبر: ۷۶۴۰۳۶
بی پولی این روزها  همه را فیلمساز کرده است!
مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز مطمئناً صدمات بسیاری به سینمای ایران در دراز مدت وارد خواهد کرد که متخصصان تولید آثار سینمایی می‌توانند در این زمینه آسیب‌شناسی‌های لازم را صورت دهند، به همین بهانه با ابراهیم زاهدی‌فر یکی دیگر از مدیران تولید باسابقه سینما گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

ابراهیم زاهدی‌فر مدیرتولید با سابقه سینما در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، در رابطه با موضوع گرانی ارز و تأثیرات آن بر تولیدات سینمایی اظهار داشت: گرانی ارز قطعاً تأثیری کاملا مشهود بر تولیدات سینمایی داشته و همه سینماگران این تأثیرات را کاملا احساس می کنند. من در سال‌های گذشته تا اوایل پاییز حدود 20 مورد پیشنهاد دعوت به کار داشتم اما امسال تنها سه مورد پیشنهاد داشتم که همین سه مورد نیز به دلیل مشکلات مالی به سرانجامی نرسید و تولید هر سه اثر در ابتدای کار کنار گذاشته شد.

زاهدی‌فر تصریح کرد: در حال حاضر تعداد بسیاری از سینماگران ما بیکار هستند و تنها عده اندکی از آنها هستند که به دلیل ارتباط‌هایی که دارند دچار معضل بیکاری نیستند. هزینه بسیار بالای ساخت آثار سینمایی باعث شده سرمایه‌گذارهای اندکی به سمت تولید این آثار بروند و در این وضعیت متأسفانه تهیه‌کنندگی شکل و شمایل دیگری پیدا کرده و اکثر تهیه‌کننده‌ها به جای سرمایه‌گذاری تنها از اعتبار خود استفاده می‌کنند و سرمایه از جایی به آثار سینمایی تزریق می‌شود که هیچ ربطی به سینما ندارد و در نتیجه افرادی که دغدغه فرهنگ و هنر ندارند به راحتی وارد این عرصه شده و با دخالت‌های خود به کیفیت آثار نیز لطمه وارد می‌کنند.

وی افزود: سینما علاوه بر هنر، یک صنعت است و کیفیت هر اثر سینمایی وابستگی شدیدی به مسائل اقتصادی دارد و طبیعی است که در این وضعیت شاهد ضعیف شدن آثار سینمایی باشیم. امسال من به عنوان یکی از داوران جشن خانه سینما شاهد آثار بسیار ضعیفی بودم که بیشتر در حد یک تله فیلم معمولی بودند که در سینما اکران شده‌اند. متأسفانه مشکلات اقتصادی باعث شده تهیه‌کننده و سرمایه‌گذارها در هر زمینه‌ای به ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه حل فکر کنند. هر سال ما شاهد بودیم که از اواخر تابستان تب و تاب ساخت فیلم برای حضور در جشنواره فیلم فجر بیشتر می‌شد اما امسال این تب و تاب به هیچ‌وجه وجود ندارد و از هر جهت می‌توان آن را اتفاقی طبیعی دانست چرا که وقتی بودجه ساخت یک اثر دو برابر شده توان ساخت آثار نیز کمتر می‌شود و در نتیجه سینمای مستقل به طور کل از بین می‌رود.

مدیرتولید فیلم سینمایی «قاعده تصادف» در ادامه خاطرنشان کرد: در این وضعیت متأسفانه تنها چیزی که هزینه‌اش بالا نرفته دستمزد عوامل پشت دوربین است در حالیکه بازیگران دستمزدهایشان بسیار بیشتر شده و با توجه به اینکه قشر بی‌تخصصی وارد عرصه سینما شده بازیگران که شناخته‌ شده‌ترین افراد سینما هستند به راحتی می‌توانند هر دستمزدی را درخواست کنند درحالیکه دیگر عوامل در بسیاری مواقع حتی دستمزد کمشان را نیز نمی‌توانند بگیرند.

زاهدی‌فر در پایان اظهار داشت: در سال‌های گذشته شاهد کمک‌های دولت از سوی بنیاد سینمایی فارابی بودیم که باعث ساخته شدن آثار بسیاری در سینمای ما شد که امروز جزو بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران هستند. به نظر من از آنجا که سینمای مستقل در ایران کاملاً روبه نابودی است دولت می‌تواند با حذف انتخاب‌های رابطه‌ای و شایسته‌سالاری مدیریتی خوب بر وضعیت تولید داشته باشد و به سینماگران برای ساخت آثار کمک کند.

گفتنی است ابراهیم زاهدی‌فر ساخت فیلم‌های سینمایی متعددی از جمله «عروس آتش»، «جایی برای زندگی»، «راه آبی ابریشم»، «نگار» و «بیست و یک روز بعد» را به عنوان مدیر تولید در کارنامه خود دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز