نوسانات اقتصادی و تأثیر آن بر تولیدات سینمایی/ بخش سوم

سینمای خصوصی رو به نابودی است

۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۶۴۳۹۱
سینمای خصوصی رو به نابودی است
مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز مطمئناً صدمات بسیاری به سینمای ایران در دراز مدت وارد خواهد کرد که متخصصان تولید آثار سینمایی می‌توانند در این زمینه آسیب‌شناسی‌های لازم را صورت دهند، به همین بهانه با محمدرضا منصوری مدیر تولید باسابقه سینما گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

محمدرضا منصوری مدیر تولید با سابقه سینما در گفتگو با خبرگزاری برنا، در رابطه با موضوع تأثیر نوسانات ارزی بر تولیدات سینمایی اظهار داشت: بدون شک نوسانات ارزی بر تولیدات سینمایی بی تأثیر نبوده و در بخش خدماتی هزینه‌ها چند برابر شده و به عنوان مثال هزینه‌های پذیرایی، حمل و نقل و آماده سازی صحنه افزایش یافته است. در آماده سازی صحنه مطمئناً نیاز به مواد اولیه و نیروی انسانی است که هم مواد اولیه به شدت گران شده و هم طبیعتاً دستمزد نیروی انسانی افزایش یافته است.

منصوری خاطرنشان کرد: دستمزدها را در سینما باید به دو بخش عوامل پشت صحنه و بازیگران تقسیم کرد. دستمزد عوامل پشت صحنه طبیعتاً افزایش یافته اما با این حال این افراد را می‌توان مظلوم‌ترین اشخاص سینمای ایران دانست. اما موضوع دستمزد بازیگران از نوسانات ارزی جداست چرا که ما همیشه شاهد افزایش بی‌دلیل دستمزد بازیگران در موقعیت‌های مختلف بوده‌ایم که هیچ ارتباطی با شرایط اقتصادی جامعه نداشته، به همین دلیل علت این اتفاق را باید در جای دیگری جستجو کرد.

وی افزود: دلیل اصلی بالا رفتن دستمزد بازیگران سینما نبود انسجام صنفی، نبود نظارت دقیق بر این مسأله و حضور تهیه‌کنندگان غیر حرفه‌ای در سینما است. اگر نگاهی به گذشته بیندازیم تناسبی بین دستمزد بازیگران و شرایط اقتصادی کشور دیده نمی‌شود و اگر بخواهیم این مسأله را در نوسانات ارزی آسیب‌شناسی کنیم آدرس را کاملاً اشتباه رفته‌ایم.

مدیر تولید فیلم سینمایی «ابد و یک روز» در ادامه تصریح کرد: تولید آثار سینمایی نسبت به سال گذشته حداقل 50 درصد افزایش یافته و این مسأله بیش از هر چیز به بخش خصوصی سینما آسیب می‌زند و مطمئناً سینمای اجتماعی ما ضعیف و در دراز مدت نابود می‌شود چرا که بخش خصوصی نیاز به تأمین و بازگشت سرمایه دارد که در این صورت چنین اتفاقی کمتر رخ می‌دهد و در بسیاری مواقع بخش خصوصی مجبور به تلاش بیشتر برای به سرانجام رساندن پروژه‌اش در این شرایط سخت است که باعث پایین آمدن کیفیت آثار نیز می‌شود.

منصوری با اشاره به مشخص نبودن جایگاه اصناف در سینما اظهار داشت: در بخش هزینه‌های خدماتی کاری نمی‌توان کرد ولی برای سامان بخشیدن به دستمزدها جایگاه اصناف باید قوی‌تر شود و دستمزدها در هر زمینه‌ای دارای اصول و ضوابط مشخصی باشد که در چارچوب خاصی تأیین شود. برای رخ دادن این اتفاق خانه سینما و دولت باید اقدامی جدی صورت دهند و از طرفی ما نیاز به تهیه‌کننده‌های حرفه‌ای داریم که باید در زمینه آموزش تهیه‌کنندگی حرفه‌ای اقدامی جدی داشته باشیم تا در کنار این مسأله با قوی شدن و مشخص شدن جایگاه اصناف امنیت شغلی سینماگران نیز تأمین شود.

گفتنی است محمدرضا منصوری ساخت فیلم‌های سینمایی متعددی از جمله «دعوت»، «من مادر هستم»، «محمد رسول الله (ص)»، «لانتوری» و «تنگه ابوقریب» به عنوان مدیر تولید در کارنامه خود دارد.

 

نظر شما