اندر احوالات بازیگران سینما و تلویزیون (بخش پایانی)؛

درآمدهای جانبی بازیگری!

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۰۵:۳۸:۴۷
کد خبر: ۷۶۴۹۸۹
درآمدهای جانبی بازیگری!
یادداشت: مجتبی احمدی

اگرچه این روزها تولیدات سینما و تلویزیون به شکل چشم گیری کاهش پیدا کرده است اما اقدامات و فعالیت های اهالی سینما و تلویزیون در فضای مجازی چند زاویه جدید به خود گرفته است. از مطالبات اجتماعی گرفته تا فعالیت های تبلیغاتی با مبالغ بالا و البته امروز احداث آموزشگاه های مجازی که گویا یک فریب تبلیغاتی است برای کشاندن علاقه مندان بازیگری به این حرفه ی خوش ویترین، با هدف اقدام فرهنگی آموزشی که در یک آسیب شناسی زوایای مختلف آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

بسیاری از آموزشگاه های بازیگری با پرداخت مبالغی هنگفت تنها از اسم و شهرت صاحب نامان عرصه هنر سود می برند تا هنرجویان بسیاری را به آموزشگاه خود کشانده و عملا با این شیوه درآمدزایی کنند. 

اگر تاریخچه آموزشگاه های بازیگری را ورق بزنیم متوجه می شویم که جدا از دانشگاه های مرتبط روزگاری افرادی در حد و نام مرحوم حمید سمندریان، امین تارخ و... صاحب آموزشگاه بازیگری بودند و بسیاری از چهره ‌های امروز سینما و تئاتر از این آموزشگاه ها فارغ التحصیل شده اند. اما امروزه شاهد اتفاقات عجیب و غریبی در دنیای آموزشی هنری هستیم.

مجری برنامه تلویزیونی با هزاران گاف و سطحی ترین عمق از سواد آموزشگاه گویندگی و اجرا دارد یا حداقل تدریس می کند.

بازیگران درجه دو و سه که تنها یکی دو نقش شاخص در کارنامه شان دیده می شود و هیچ سبقه هنری در پس و پیش نامشان دیده نشده مدرس مبانی بازیگری هستند. سوال اینجا پیش می آید که مگر کسی که خودش در رشته ای بی ارتباط این حرفه تحصیل کرده و بازیگری را کاملا فامیلی و البته تجربی آموخته می تواند آموزگار مبانی بازیگری باشد؟

به نظر شما ممکن است حتی بهترین کارگردان ایران با یک وورک شاپ سه روزه کارگردان تحویل سینما و تلویزیون این مملکت دهد؟

به نظر شما ممکن است بعد از یک دوره فشرده هشت جلسه ای ما از چوب خشک بازیگر بسازیم؟

جواب‌ های خنده داری که در پس این سوال های دراماتیک به ذهن شما خطور می کند واقعیتی است که امروزه بیزینس فرهنگی عرصه هنر است. در روزگاری که هستند افرادی که می توانند با آموزش و در اختیار گذاشتن تجاربشان به علاقه مندان سینما را دگرگون سازند اما آنها کنار گود می نشینند تا فالوردارها برای قایق شان در این رودخانه پارو بزنند.

اگر چه هستند آموزشگاه‌ هایی که با مراقبت از شأن و شخصیت هنرجویانشان برای تدریس به سراغ افراد کاربلد، سابقه دار، خاک خورده، سرد و گرم چشیده و دارای سواد آکادمیک در انتقال آموخته ها به دانشجویان می روند اما نمی توان نادیده گرفت که کرکره دکان استفاده از سادگی و زودباوری برخی از مردم بالاست و اتفاقا خوب مشتری می گیرد.

متأسفانه حرفه وسوسه کننده و جذاب بازیگری همیشه مورد توجه افراد در سنین مختلف بوده و علاقه مندان به این عرصه گاهی مسیری نادرست و خطرناک را برای رسیدن به هدفشان دنبال می کنند و البته در این مسیر هستند افرادی که از این آب گل آلود به نفع خودشان ماهی می گیرند و از جهل افراد مختلف استفاده می‌ کنند تا به خواسته شان برسند.

بی شک تمام کارشناسان و کاربلدان پیشکسوت پارامترهایی مشخص را به علاقه مندان بازیگری معرفی کرده و می کند. مطالعه، فیلم دیدن، تحصیلات آکادمیک و در مرحله بعد حضور در آموزشگاه های معتبر و قابل اعتماد تنها مسیرهایی است که شما می توانید به این عرصه وارد و ماندگار شوید.

اگر چه بسیاری از افراد به کمک روابط، پارتی و خارج از ضوابط گاهی نقش هایی را می گیرند، دیده می شوند و حتی گاهی تکرار می شوند اما اگر جوهره این حرفه را نداشته باشند، ماندگاری ممکن نیست. سابقه تاریخی به همه ثابت کرده است که پارتی و رابطه بازی و معرفی های خانوادگی فقط برای مدت کوتاهی می تواند تضمین کننده حضور در این مسیر باشد. قطعا راه درست همانی است که رفتگان این مسیر توصیه می کنند. 

با این اوصاف این روزها مسیرهای خطرناک تری برای رسیدن به هدف به گوش می رسد و خانواده های ایرانی بایستی با مراقبت و دقت بسیاری فرزندانشان را در این مسیر راهنمایی کنند. متأسفانه مثل هر حرفه دیگری در این عرصه هم چاله چوله های غیر اخلاقی و حتی دور از شأن انسانی موجود است که بایستی با چشم باز به آن نگاه کرد. مراقبت از پیشنهادات عجیب و غریب برای نقش خریدن و نقش فروشی وظیفه امروز خانواده هاست که نیاز است با توجه و دقت بیشتری فرزندانشان را گوشزد کنند.

شنیده می شود افراد منتسب به پروژه های مختلف سینمایی و تلویزیونی به دور  از نگاه صاحبان کار (تهیه کننده و کارگردان) اقدام به نقش فروشی می کنند و با دریافت اعداد و ارقام نجومی بازی پلان یا سکانس های چند دقیقه ای را به عاشقان سینه چاک این حرفه پیشنهاد می دهند. اتفاقی که شاید با وسعت بالایی این روزها در حال انجام است و نیاز است تا ما با دقت و چشمان باز روی آنها تأمل کنیم.

بی شک کسب اطلاعات لازم از چند و چون کار و هویت اثر در حال تولید وظیفه هر فردی است که در نزدیکی این آسیب قرار دارد. برخورد ساده لوحانه با پیشنهادات غیر عرف و بی ربط گاهی اوقات غیر قابل جبران  است. افرادی که در این مسیر به دنبال سودجویی و خواسته هایی دور از شأن انسانی هستند در کمین علاقه جوانان به عرصه بازیگری قرار دارند و اتفاقا کارشان را بلد هستند. مراقب باشیم در دام این افراد گرفتار نشویم.

نظر شما