در برنامه «از فراز الوند» مطرح شد؛

مزدک میرزایی: مجموعه مستندی درباره استقلال و پرسپولیس می‌سازم

۱۳۹۷/۰۷/۲۷ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۶۵۷۷۷
مزدک میرزایی: مجموعه مستندی درباره استقلال و پرسپولیس می‌سازم
مزدک میرزایی صبح امروز در شبکه دو مهمان برنامه «از فراز الوند» بود و از فعالیت‌های اخیرش و مستندسازی گفت.
به گزارش خبرگزاری برنا، مزدک میرزایی مجری و گزارشگر ورزشی تلویزیون صبح امروز در شبکه دو مهمان برنامه «از فراز الوند» بود و از فعالیت‌های اخیر، دغدغه‌های فوتبالی، مستندسازی و فعالیت‌های گذشته‌اش گفت.
مزدک میرزایی در ابتدای این برنامه درباره فعالیت‌های مستندسازی خود اظهار داشت: مستند سازی تعریف بزرگی دارد و من هنوز ابتدای راه هستم و خود را مستندساز نمی‌دانم. تا الان چند مجموعه ساخته‌ام که به دلیل جذاب بودن موضوعشان دیده شده‌اند. مستند اول من راجع به شهراورد بود و ما سعی کردیم از ابتدای موضوع شهراورد فیلم را شروع کنیم. ما به دنبال پاسخ این پرسش‌ها بودیم تا به مخاطب بگوییم چه اتفاقی افتاد که این مسابقه اینقدر حساس شد، چه چیزی باعث شد این دو تیم بازی‌های جنجالی بسیاری برگزار کردند که مطمئناً بعدها در طول تاریخ راجع به آنها صحبت خواهد شد.
وی افزود: مستند دوم را با همین نگرش راجع به تیم ملی ساختم. با توجه به اینکه این مستند تیم ملی را در بر می‌گرفت مثل مستند اول دیده نشد چرا که طبیعتاً شهراورد برای هر کس خاطرات خاص خود را دارد و تیم ملی مثل شهراورد دارای حواشی و اتفاقات پر جنجالی نبود. در حال حاضر به مدت یک سال است که ساخت مستندی راجع به تاریخچه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را آغاز کرده‌ایم و به هر باشگاه سیزده قسمت از این مجموعه مستند را اختصاص داده‌ایم که تمرکز ما بر موضوعاتی مثل پیدایش دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بوده و سعی کردیم بخش اجتماعی این دو باشگاه را به صورت برجسته‌تری دنبال کنیم. ما به موضوعاتی مثل پابرجا ماندن استقلال و پرسپولیس در دوره پس از انقلاب و جنگ تحمیلی می‌پردازیم و نقش هواداران دو تیم را دنبال می‌کنیم.
نکات جالبی که درباره این دو باشگاه مد نظر داریم پابرجا ماندن آنها با وجود حواشی و اتفاقات زیاد است. به عنوان مثال ما تیم پاس را داریم که می‌توانست ضلع سوم باشد اما با وجود آن همه قهرمانی نتوانست مثل استقلال و پرسپولیس پرطرفدار و پابرجا بماند.
مزدک میرزایی در ادامه این برنامه در رابطه با موضوع عدم حمایت از تیم‌های فوتبال تهرانی از سوی مسئولان و نابود شدن بسیاری از این تیم‌های ریشه‌دار گفت: یکی از مسائلی که ما در حین ساخت این مجموعه به آن رسیدیم صحبت پیشکسوتان بود که می‌گفتند همه زمین‌هایی که ما در آنها فوتبال بازی می‌کردیم امروز تبدیل به برج شده‌اند و این مسأله یکی از دلایل این وضعیت فوتبال تهران است چرا که معمولاً از دل همین زمینه‌ها این بازیکنان بیرون می‌آمدند و تیم‌های باشگاهی تهران با قدرت در مقابل تیم‌های دیگر می‌ایستادند اما امروز دیگر این شرایط وجود ندارد و تیم‌های شهرستانی عملکرد بهتری دارند. تیم‌های تهرانی بسیاری طی سال‌های اخیر در شرایط بسیار بدی قرار گرفته‌اند و کم‌کم نابود شده‌اند و تیم‌هایی که مانده‌اند معمولاً سرمایه خوبی پشتوانه آنها است.
 این مجری تلویزیون در رابطه با عدم حمایت مسئولان از تیم‌های تهرانی و حمایت خوب مسئولان شهرستان از تیم‌های خودشان گفت: خوشبختانه در برخی شهرستان‌ها شاهد حمایت خوب مسئولان از تیم‌های شهرستانی هستیم ولی این مسأله شامل همه شهرها نمی‌شود. اما آن چیز که باعث حمایت تیم‌های فوتبال شهرستانی می‌شود، به عنوان مثال ما طی سال‌های اخیر شاهد اتفاقات بدی برای تیم ابومسلم بودیم. اما حامیان تیم‌های باشگاهی شهرستانی مدیران صنعتی هستند که به کمک مدیران فوتبال می‌آیند. اگر حمایت‌ها ادامه داشته باشند در شهرستان‌ها شاهد تیم‌های خوبی در آینده خواهیم بود.
میرزایی درباره نگاهش بر فوتبال در آثار مستندی که ساخته اظهار داشت: مستندهای مستقلی که ساخته می‌شوند و قرار بر نمایششان در تلویزیون نیست سرمایه‌گذاران مجبور به استفاده از چهره‌های مطرح ورزشی هستند. ما به رشته‌های ورزشی دیگری مثل وزنه‌برداری که در سال‌های گذشته افتخارات بیشتری برای ما کسب کرده‌اند توجه چندانی نداریم. ما نباید این قهرمانان را فراموش کنیم، پیشکسوتان را نباید از یاد برد و استفاده نکردن از نصایح و کلام این بزرگان اشتباه بزرگی محسوب می‌شود، ما باید تجربیات پیشکسوتانمان را به نسل آینده منتقل کنیم.
وی درباره موضوع اصلی مستندش و آن چیز که در این اثر راجع به دو تیم استقلال و پرسپولیس دنبال کرده خاطرنشان کرد: ما تاریخچه دو باشگاه را دنبال کرده‌ایم و همچنین درباره بازیکنان و مربیان تأثیرگذار این دو تیم نیز صحبت داشته‌ایم.  به عنوان مثال یکی از اشخاص تأثیرگذاری که در این مستند معرفی می‌شود علی دانایی‌فر است که برای باشگاه استقلال سالیان سال زحمات بسیاری کشید و بازیکنان بسیاری را معرفی کرد که شاید کمتر کسی نام این شخص را شنیده باشد. در سالیان اخیر مربیان بزرگی چون امیر قلعه‌نویی و علی پروین در این دو تیم حضور داشته‌اند که به همه آنها نیز پرداخته‌ایم. ما بخش مهمی در مستندمان داریم که درباره مهدی هاشمی نسب است که در تاریخ این دو باشگاه بسیار تأثیرگذار بوده است. ما انتقال تاریخی این بازیکن را دنبال کرده‌ایم و این موضوع را کالبدشکافی کرده‌ایم. سعی ما بر برجسته‌تر دیدن نکات برجسته این دو باشگاه است.
میرزایی در ادامه این برنامه تلویزیونی با اشاره به تأثیر تماشاگران بر روحیه بازیکنان گفت: تماشاگران ضلع سوم یک تیم هستند. بازیکنان و مربیان که در جریان بازی هستند، تماشاگران به تیم روحیه می‌دهند و تشویق می‌کنند و ما در رسانه این رویداد را پوشش می‌دهیم. همانطور که روز گذشته دیدیم به دلیل عدم استقبال خوب تماشاگران بازی ایران و بولیوی از جذابیت و شور و حال چندانی برخوردار نبود. خوشبختانه هوادان استقلال و پرسپولیس برخلاف هواداران تیم ملی از تیم مورد علاقه‌شان خوب حمایت کرده‌اند. شاید عدم استقبال از بازی روز گذشته ایران نام کشور بولیوی باشد که چندان برای هواداران جذاب نبوده و ما می‌بنیم که کشورهای اطراف با چه تیم‌های مطرحی بازی دوستانه دارند و عدم حمایت از این بازی می‌تواند به نوعی واکنش مردم نسبت به بازی‌های دوستانه ضعیف باشد اما درباره تیم پرسپولیس این مسأله صدق نمی‌کند و من مطمئنم بازی این تیم با السد با استقبال خوبی روبرو خواهد شد و امیدواریم که پرسپولیس امسال قهرمان آسیا شود.
این گزارشگر با تجربه تلویزیون در ادامه در پاسخ به این پرسش که طرفدار کدام تیم استقلال یا پرسپولیس است گفت: در گذشته مطمئناً من و همه گزارشگرها طرفدار یکی از این دو تیم بودیم اما من به شخصه امروز نمی‌توانم خود را طرفدار یکی از آنها بدانم. در این سالها علاقه‌ام به یکی از این تیم‌ها کنار رفته و این حس بیشتر جای خود را به قضاوت داده است.
مجری این برنامه با اشاره به مصاحبه سال‌های گذشته پرویز مظلومی درباره علاقه مزدک میرزایی به تیم پرسپولیس از تمایل یک گزارشگر به یک تیم گفت و میرزایی در پاسخ اظهار داشت: در رابطه با تیم‌های خارجی موضوع کاملاً متفاوت است. من سالها پیش به راحتی اعلام کردم که طرفدار تیم یوونتوس و تیم ملی ایتالیا هستم. در خیلی از بازی‌ها من محکوم به طرفداری از یکی از این دو تیم شده‌ام. خوشبختانه من دوستانی دارم که گزارش‌های من را با دقت می‎‌بینند و اگر گرایشی به یکی از این دو تیم در ظاهر پیدا کنم به من تذکر می‌دهند. در آن بازی خاص من اعتقاد به این ندارم که از تیمی طرفداری کرده‌ام چرا که خیلی دقت کردم تا این اتفاق نیوفتد.
وی با اشاره به گزارش بازی اول ایتالیا در جام جهانی 2010 از اشتباهش در گزارش برای ایراد گرفتن بیش از حد از تیم ایتالیا گفت و اظهار داشت: من نباید آن کار را می‌کردم چرا که طرفداران این تیم از من دلخور شده و من شاهد بازخوردهای خوبی نبودم. امروز در الکلاسیکو هم نمی‌شود طرفداری خود از یک تیم را اعلام کرد چرا که طرفداران تیم مقابل از گزارشگر ایراد می‌گیرند و موضوع پیچیده‌تر از گذشته شده است. وقتی طرفداران رئال مادرید متوجه گرایش من به بارسلونا شدند زمان بازی لیورپول و رئال مادرید وقتی راموس باعث مصدومیت صلاح شد من مثل بسیاری از افراد اعتقاد به این داشتم که راموس به عمد این کار را کرده اما طرفداران رئال این گفته من را به طرفداری‌ام از بارسلونا ربط دادند و شاهد حملات بسیاری از سوی طرفداران ایرانی رئال مادرید بودم.
میرزایی در ادامه با یادی از بهرام شفیع اظهار داشت: مرحوم بهرام شفیع گزارشگری بسیار خوب و علاوه بر این انسانی بزرگ بودند. من از کودکی گزارش‌های ایشان را دنبال کردم و خیلی از اصطلاحات ایشان همچنان در گوش من است و خیلی از بازی‌ها با صدای ایشان به یادماندنی شده است. جای مرحوم شفیع هیچگاه پر نخواهد شد چرا که ایشان از بزرگان کار خود بودند. 
با توجه به اینکه تحصیلات مزدک میرزایی مربوط به مهندسی صنایع چوب است در پایان درباره دغدغه‌های فوتبالی‌اش گفت: فوتبال ورزش مورد علاقه من است و حتی زمانیکه تحصیلات خود را ادامه می‌دادم تمام فکر من فوتبال بود. من از 17 سالگی تحقیقات فوتبالی خود را آغاز کردم و این علاقه من را به جایی که امروز هستم رساند.
نظر شما