تاثیر گرانی دلار بر دستمزد بالای بازیگران

بازیگرانی که به ریال بازی می کنند به دلار دستمزد می خواهند!

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۶۶۲۰۰
بازیگرانی که به ریال بازی می کنند به دلار دستمزد می خواهند!
تغییر قیمت ارز در کشور اگرچه بر اساس هیچ منطقی صورت نمی گیرد اما بر روی اعداد و ارقام هزینه های مختلف تاثیرگذار است. از قیمت لبنیات بگیرید تا اجاره لوکیشن برای سریال و فیلم سازی و جالب تر اینکه اخیرا شنیده شده است برخی از بازیگران درخواست دستمزد با دلار دارند.در گفت و گو با خانواده سینما و تهیه کنندگان این موضوع را آسیب شناسی می کنیم.

بعضی بازیگران پول که دریافت می کنند تلفن جواب نمی دهند

علیرضا جلالی تهیه کننده فیلم «ماهورا» در گفت و گو با برنا در پاسخ به این پرسش که آیا بازیگری از شما دستمزد خود را به دلار دریافت کرده است یا خیر، گفت:نه شنیدم و نه دیدم که بازیگری دستمزد خود را به دلار دریافت کند. به طور کلی دستمزد بازیگران بالاست و شاید نیمی از بودجه یک فیلم سینمایی یا بیشتر به بازیگران اختصاص پیدا می کند و این کمرشکن است.

او در پاسخ به این پرسش که چطور امکان کار با بازیگرانی که دستمزد کلان طلب می کنند با وجود هزینه های کمرشکن وجود دارد، عنوان کرد: وقتی به یک بازیگر پول زیادی پرداخت می کنیم، انتظار داریم که همراه پروژه باشد، اما متأسفانه بعضی از بازیگران(نه همه آن ها) به قدری بی معرفت هستند که بعد از دریافت دستمزد دیگر تلفن خود را جواب نمی دهند.

تهیه کننده فیلم «چاقی» یادآوری کرد: نیمی از این پول برای بازیگر صرف می شود و تهیه کننده باید خود را بکشد فیلمی بسازد که مردم ببینند. تهیه کنندگان یا باید روی اعتقادات خود بایستند یا آن را زیر پا بگذارند و فیلم هایی که در شأن آن ها نیست را بسازند. به همین دلیل در یک فیلم دو بازیگر طنز می آورید و میلیاردی فروش می کند واین به شرطی است که فیلم ها سخیف نباشد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا استدلال بعضی ها برای مراجعه به بازیگران تئاتر برای پرداخت دستمزد کمتر درست است یا خیر، گفت: با استفاده از بازیگران تئاتر برای سینما موافقم، کما اینکه همین الآن بلیت تئاتر نیز گران و حدود 250 هزار تومان است. معتقدم بهترین بازیگران تئاتری هستند و می توانند حق مطلب را ادا کنند، اما متأسفانه در سینمای ما وقتی یک بازیگر جا می افتد باید سرمایه زیادی خرج او کنید. 

جلالی عنوان کرد:فرق تهیه کننده ها با قمارباز این است که یا می برد یا می بازد، اما تهیه کننده تمام اندوخته خود را روی فیلمی سرمایه گذاری می کند و سال ها باید بگذرد تا بداند فیلم می فروشد یا نه، سرگروه اکران می دهند یا نه و یا اینکه آیا سرگروه پخش قبول می کند فیلم را نمایش بدهد یا نه؟

او با اشاره به اینکه باید دنبال یک پخش کننده خوب با التماس بدویم تا بیاید و فیلم را پخش کند، افزود:وقتی کالایی را عرضه می کنیم، تکلیفمان با آن مشخص است، اما ما فیلم می سازیم که نمی دانیم کجا باید عرضه کنیم.

او در پاسخ به اینکه آیا خود این بازیگران در تعیین قیمت های زیاد برای بازیگری دخیل نیستند، بیان کرد: تهیه کننده هم مقصر است و این سوال مطرح می شود که چرا قیمت را بالا می برند و به یک بازیگر پول زیادی می دهند و اگر بخواهم با آن بازیگر کار کنم می گوید من از فلان جا این قدر پول گرفتم و نمی توانم با مبلغ کمتر از این کار کنم. 

تهیه کننده فیلم «پایان خدمت» در پاسخ به این پرسش که آینده را طوری می بینید که بازیگران دستمزد خود را به دلار بگیرند، گفت: نه، مگر اتفاق عجیبی بیفتد و دلیلی برای این دستمزد دلاری وجود ندارد و به نظرم جوسازی می کنند تا وضعی که داریم را بدتر کنند و این کار قشنگی نیست و بهتر است به آن دامن نزنیم.

رضا رخشان: دستمزد بالای بازیگران مانع ساخته شدن فیلم های خوبست

در بخش اول این گزارش و در گفت و گو با علیرضا رخشان به بررسی مسئله درخواست برخی از بازیگران سینما و تلویزیون در خصوص دریافت دستمزدشان به دلار، از دیدگاه این تهیه کننده سینما پرداختیم. در شماره دوم این گزارش و در گفت و گو با رضا رخشان تهیه کننده فیلم پرفروش این روزهای سینما این مسئله را بررسی کردیم که در ادامه نظر می گذرانید:

رضا رخشان تهیه کننده فیلم «هزارپا» در گفت و گو با برنا در خصوص دریافت دستمزد بازیگران به دلار گفت: تعدادی فیلم هستند که قیمت های کلانی به بازیگران دادند و بازیگران به حدی دستمزدشان بالا رفته است که کاری نمی شود انجام داد. به نظرم سینما با این وضعیتی که پیش می رویم به نابودی کشیده می شود و اتفاقات عجیب و غریبی می افتد. 

او در خصوص اینکه اتفاقات عجیب و غریب تنها شامل سینمای تجاری نمی شود، عنوان کرد: تفاوتی ندارد و اتفاقات بد حاصل از این فضا شامل تمام فیلم ها می شود. 

تهیه کننده «ضد گلوله» در پاسخ به اینکه چه زمانی قصه دستمزدهای بالای بازیگران شروع شد، گفت: زمانی یک فیلم با هزینه های میلیاردی ساخته شد و به یک بازیگر مطرح برای یک روز 100 میلیون دادند و این دستمزدهای بالا از آنجا شروع شد و اتفاقات عجیب و غریب به وجود آمد و همین طور دستمزدها افزایش یافت. الآن هم همین اتفاق افتاد و یکسری بازیگر دستمزدهای کلانی گرفتند و توقع این بازیگران و بازیگران دیگر از دستمزدها بیشتر شود. 

او ادامه داد: در حقیقت قضیه دستمزد بالای بازیگران تبدیل به یک اپیدمی شده است و مبالغی می گویند که بعضی تهیه کنندگان مجبور به پرداخت آن هستند و اتفاق بدی در سینمای ایران می افتد. به خاطر همین اتفاق، فیلم های خوب به خاطر نبود پول کافی برای پرداخت به بازیگر خوابیده است. 

رخشان در پاسخ به این پرسش که گرایش به سمت بازیگران تئاتر ممکن است استدلال درستی برای کاهش هزینه ها باشد، گفت: این اتفاق افتاده و این طور نیست که موفقیتی در سینمای ایران محسوب شود و این اتفاق هم بیفتد، جوابگوی بازیگران مطرح سینما که سالهاست با آن ها کار می کنیم، نیست.

او با تأیید اینکه قطعا بازیگران خوب در فروش یک کار تأثیرگذار هستند، افزود: قاعده فروش بالای یک اثر سینمایی شامل تمام بازیگران نمی شود.

رخشان درباره علت فاصله گرفتن ما از سینمای هنری و ارزشمند دهه 60 تشریح کرد: بیشتر مسائل مالی است. اگر بخواهیم یک فیلم بسازیم، باید 3 میلیارد هزینه کنیم و جواب بگیریم، اما در گذشته با هزینه خیلی کمتری به جواب می رسیدیم. خیلی کم اتفاق می افتد کسی فیلم جدی که مخاطب زیادی دارد، بسازد و بفروشد. 

او ادامه داد: شاید باید یک تایتیانیک جدی بسازیم تا فیلمی فروش برود، وگرنه همین طوری فیلم فروش نمی کند. نه که فیلم جدی فروش نمی کند، فروش می کند، اما آن طور که باید نمی فروشد و به همین دلیل همه به سمت ساخت فیلم کمدی می روند.

رخشان درباره برآورد خود از آینده گفت: احساس خوبی نسبت به آینده فیلمسازی ندارم و فکر می کنم سینما به سمت تجاری شدن صرف می رود و فیلم هنری کمتر ساخته می شود.

احمد احمدی: بازار مکاره ای داریم که هرکس نرخی برای خودش تعیین می کند

احمد احمدی تهیه کننده فیلم لازانیا در گفت و گو با برنا در پاسخ به اینکه چه عاملی دستمزد بازیگران را بالا می برد و شرایط کار با بازیگران چگونه است، گفت: اصلا معیار و شاخص مشخصی وجود ندارد که بخواهند بر اساس آن نرخ تعیین کنند و شبیه یک بازار مکاره ای است که هرکسی نرخی را برای خودش تعیین می کند و کاملا یک حرکت غیر حرفه ای است، چون ریشه کار هنری مرتبط با فرهنگ است.

احمدی ادامه داد: اگر خودمان رعایت نکنیم به عوامل دیگر بی احترامی می شود و این بی احترامی به آن کارگر صحنه ای است که صبح زود از راه دور می آید. نمی توانیم همه بازیگران را در طیف کسانی که پول زیادی دریافت می کنند، قرار دهیم، اما متأسفانه نمونه هایی هستند که قیمت های عجیب و غریبی از تهیه کننده درخواست می کنند و در بخش خصوصی این قضیه جوابگو نیست و بخش خصوصی از جیبش پول می دهد تا فیلم بسازد و با این وضعیت گیشه و هزینه های تولید انتهای ماجرا چیزی به تهیه کننده و سرمایه گذار فیلم نمی رسد. 

احمدی یادآوری کرد: در حال حاضر فیلم هایی هستند که با پول های عجیب و غریبی که وارد سینما می شود، ساخته می شود و کسانی که مجری این کارها هستند و پول را در اختیار گرفتند، ابایی از این ندارند که بخواهند این ارقام را پرداخت نکنند.شاید این موضوع برای کسانی که در کوتاه مدت این رقم ها را دریافت می کنند، خوشایند باشد، اما خودشان با دست خودشان به بخش تولیدی سینما لطمه می زنند. 

مدیر فیلمبرداری فیلم «پس کوچه های شمرون» اظهار کرد: اگر چنین وضعی ادامه پیدا کند، چیزی که از سیستم تولید سینما یک بخش نحیف و شکننده باقی می ماند که فاقد کار اجرایی است و عملا بنیه و نیرویی که علاقه مند است به صورت شخصی کار خود را ادامه دهند، نمی توانند با این شرایط کنار بیایند و دوام نمی آورند.

او با بیان اینکه سینما یک محیط خانوادگی است که همه باید هوای یکدیگر را داشته باشند، افزود: اگر قرار باشد یک نفر از میان خانواده کاری خودسرانه انجام دهد که به سود خودش باشد، به طور طبیعی خانواده از هم می پاشد. وقتی این 10 یا 20 نفر نیز برای تهیه فیلم نباشند، دیگر چه کسی می تواند در تولید کارها سرمایه گذاری کند؟...

احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا آینده را این طور می بینید که بازیگران بخواهند به بهانه افزایش قیمت ارز دستمزد بیشتری طلب کنند، گفت: تورم و مشکلات تورم در هر کشوری وجود دارد و در آمریکا نیز با بالا رفتن قیمت نفت به بحران مالی رسیدند. الان در مقطعی هستیم که فشارها از قبل بیشتر شده، اما این دلیل نمی شود که آقایی بیاید درخواست دریافت دستمزد خود را به دلار داشته باشد. 

او در پایان گفت: فکر می کنم باید در این خصوص تصمیمات درستی گرفته شود و مانع چنین زیاده خواهی هایی شویم. همه ما عضو یک خانواده هستیم و باید برای ارتقای سطح کیفی کارمان تلاش کنیم و کار هنری نوعی کار دلی است. کسانی که در بدو کار می خواهند امتیازات بیشتری داشته باشند، بیشتر به خودشان آسیب می زنند و بخش خصوصی به طور کلی نابود می شود و چیزی از این سینما باقی نمی ماند. این سینما احتیاج به نسل های جدید و بازیگران جوان دارد و بازیگران مشهور تا ابد نماندند.

مسعود اطیابی: انتخاب بازیگر باید درست و صحیح باشد

مسعود اطیابی تهیه کننده و کارگردان در پاسخ به این پرسش که چه عاملی در تعیین دستمزد بازیگران نقش دارد، به برنا گفت: تا به حال ندیدم کسی از یک پروژه دستمزد به دلار بخواهد و اساسا به نظر می رسد فضای مجازی و رسانه ای به شایعاتی دامن می زند که ممکن است، صحت نداشته باشد. 

اطیابی تأکید کرد: اگر بازیگری روی فروش فیلم تأثیر بگذارد، به همان میزان می تواند دستمزد درخواست کند و آن هم نه به صورت نقدی بلکه بعضی از بازیگران به واسطه فروش فیلم و سود آن درصدی از بازیگران می توانند طلبکار باشند. به عبارتی، تمام بازیگران چندان روی فروش فیلم تأثیر نمی گذارند و بیشتر خود فیلم ها رقم تعیین می کنند. 

تهیه کننده فیلم «تگزاس» در خصوص علت این ارقام بیان کرد: معمولا اگر بازیگری نخواهد در کاری همکاری کند، ارقام بالایی پیشنهاد می دهد و این طبیعی است و چندان نمی شود به رفتارهای شخصی افراد اکتفا کرد. ما خیلی جزئیات و کنش واکنش های جامعه را در جامعه مطرح می کنیم و این به جای کنترل به بحران دامن می زند. 

او با بیان اینکه سینما جذابیت های خاص خودش را دارد و سالانه ممکن است 90 فیلم اکران شود و تنها 10 فیلم فروش متوسط خوبی داشته باشد، افزود: کافی است به آمار شش ماه گذشته نگاه کنید که نزدیک به 50 فیلم اکران شده و فیلم ها در اکران بلاتکلیف هستند که نه ارزش های هنری را لحاظ کردند و نه نظر مخاطب را جلب کنند. 

تهیه کننده «اخلاقتو خوب کن» با اشاره به اینکه خیلی از این فیلم ها بازیگر دارند و هزینه کردند و یکی از جذابیت های سینما انتخاب درست بازیگر است، افزود: خیلی از بازیگران روی خرید بلیت مردم تأثیر می گذارند و مردم می توانند انتخاب کنند، اما برعکس این هم ثابت شده است که بازیگران چهره ای در یک پروژه بازی کردند، اما فیلم با استقبال رو به رو نشده است. در تئاتر نیز همین طور است و نوید محمدزاده از تئاتر آمد و درخشید. 

او در پایان تأکید کرد: فرقی نمی کند بازیگر برای تئاتری باشد یا نباشد بلکه باید درست و متناسب با شناخت از مخاطب انتخاب کنیم.

نظر شما
پرونده ویژه