ابن سینا شناس زمانه در شبکه چهار

حکیم ۹۴ ساله مهمان «شوکران» می‌شود

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۱۴:۱۷:۲۵
کد خبر: ۷۶۷۷۳۵
حکیم ۹۴ ساله مهمان «شوکران» می‌شود
استاد سید عبدالله انوار، حکیم ٩٤ ساله، شارح، مترجم، نسخه شناس، فهرست‌نویس، ریاضی‌دان و متخصص متون کهن مهمان شوکران سیزدهم است.

به گزارشگروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ سیزدهمین قسمت برنامه تلویزیونی «شوکران» روز دوشنبه ۳۰ مهرماه با حضور استاد سیدعبدالله انوار، چهره ماندگار فلسفه، مفسر قرآن و منتقد عرفان از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

انوار، حکیم ٩٤ ساله، شارح، مترجم، نسخه شناس، فهرست‌نویس، ریاضی‌دان و متخصص متون کهن که بیش از ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد. وی همچنین برخى مجلدات لغت‌نامه دهخدا را نیز تألیف و تدوین کرده ‌است.

از آثار این نویسنده می‌توان به «شرح و ترجمه ۲۲ جلد کتاب شفای بوعلی‌سینا (هیچ ناشری به دلیل گستردگی کار حاضر به انتشار آن نشده‌است)، شرح و ترجمه «شرح اشارات» خواجه نصیر، متن و تعلیقات اساس الاقتباس خواجه نصیر الدین طوسی، تعلیقه مفصل بر دانشنامه علایی ابن سینا، تصحیح تاریخ جهانگشای نادری، ترجمه تطور حیات برگسون،‌ ترجمه سمبولیسم در دین، شرح و تعلیقه درة‌التاج علامه قطب‌الدین شیرازی و شرح موسیقی‌الکبیر فارابی» اشاره کرد.

وی در این برنامه به پرسش‌های فضلی‌نژاد مبنی بر اینکه «چرا غرب پیش رفت و ما عقب ماندیم؟ آیا تکفیر فیلسوفان سبب عقب ماندگى ما شد یا قصور فیلسوفان؟ آیا راهى براى رهایى از فروبستگى فکرى هست؟» پاسخ می‌گوید.

انوار معتقد است: آزادی یک مفهوم و امر نسبی است، باید آزادی را تا یک حدودی به جامعه داد و نباید چیزی را فدای آزادی قلابی کرد. 

«شوکران» محصول مشترک حوزه هنری و شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی علی قربانی است که دوشنبه‌ها حوالی ساعت ٢١ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن نیز روزهای سه‌شنبه ١٠ صبح، جمعه ۱۴ و یکشنبه ساعت ١٩ است.

علاقه‌‌مندان برای تماشای قسمت‌های قبلی برنامه به آرشیو شبکه چهارم سیما یا صفحات شوکران به نشانی  @ShokaranTV در فضای مجازی مراجعه کنند.

نظر شما
پرونده ویژه